Jag tror för övrigt inte att eternitplattor är ett dugg farliga. Det är väl om de plockas ner och körs till tippen där de krossas som det kan bli otrevligt.

• Gilla
Hemmakatten och 2 till
  • Laddar…
Stickan56
K Kirre2 skrev:
Ts bad ju folk att ösa på. Och det gör de! Tycker väl inte det kan vara fullt så illa. Men kanske att 300 000 är lite lågt räknat om man både ska bygga ut och renovera.
Jag tror du skall börja med att läsa det inlägg jag kommenterade.:surprised:

Stickan

Stickan56 Stickan56 skrev:
Jag tror du skall börja med att läsa det inlägg jag kommenterade.:surprised:

Stickan
Det var ju det jag gjorde. Och jag håller med dig, om det inte framgår.

Stickan56
K Kirre2 skrev:
Det var ju det jag gjorde. Och jag håller med dig, om det inte framgår.
Jag tror faktiskt att TS önskade sig seriösa inlägg.

Stickan

R
"Det är synd om människorna" Åtminstone Stockholmarna

Intressant att se vad tokig ränta från riksbanken kan ställa till med.

Jag tror faktiskt att TS önskade sig seriösa inlägg.

Stickan
Ja...? Och jag håller med dig om att det blev för mycket skitsnack. Men tror att folk tog i från tårna för att ts bad folk ösa på.
Och jag tror att 300 000 är lite för lågt räknat om man både vill renovera och bygga ut.
Vad är vi oense om? Syrener?

Det är sällan man ser så mycket skitsnack på en och samma gång.:mad:

Stickan
Varning: Inlägget kan innehålla mer än spår av svart humor samt ironi.

JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Men nu kan ju inte alla bo vid Risbrodammen, så tagga ner lite.
Tagga ner lite själv, och ta inlägget för vad det är. Svart humor och ironiska överdrifter med en gnutta sanning som tankeställare.

Trodde faktiskt att det framgick. Allt måste kanske inte vara så gravallvarligt här i världen.

• Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
K Kirre2 skrev:
Fast det kan väl inte vara särskilt många i storstadsområdena som kommer att betala tillbaka sina lån.
Nej, men det berättigar inte priserna i Stockholm. De priserna har skapats pga den stora tillgången på krediter, inte främst brist på bostäder. Det enda som har hänt är att husägarna har satts i en verkligt svår situation om det blir en större sättning i priserna. Det finns ingen fundamenta i dessa priser. Man tjänar inte 4-5 gånger mer i Stockholm än övriga landet.

• Gilla
ricebridge
  • Laddar…
ylven ylven skrev:
Nej, men det berättigar inte priserna i Stockholm. De priserna har skapats pga den stora tillgången på krediter, inte främst brist på bostäder. Det enda som har hänt är att husägarna har satts i en verkligt svår situation om det blir en större sättning i priserna. Det finns ingen fundamenta i dessa priser. Man tjänar inte 4-5 gånger mer i Stockholm än övriga landet.
Precis, och – för att nu tala lite mer allvar en stund – så är det ett starkt skäl till varför åtminstone jag hörsammar TS önskan om att övertala att inte köpa huset, med alla skäl som jag kan komma på.

Jag följer ekonomi och bostadsmarknad i yrket sedan många år, och det är uppenbart att ekonomerna alltmer försöker förneka att vi är inne i någon bostadsbubbla på sätt om börjar låta som en ren besvärjelse: upprepar man det tillräckligt blint tillräckligt mycket, så avvärjer man det onda med sina ord. Men läs t ex Dagens Industri idag; svenskarna är på väg att få skulder på 250 procent av sin disponibla inkomst, samtidigt som räntorna bara kan gå åt ett enda håll, nämligen uppåt.

Riksbankens senaste penningpolitiska rapport (juli 2018) räknar med att räntan kommer att börja höjas redan till årsskiftet. Visserligen från historiskt låga nivåer och visserligen till fortsatt låga nivåer – eftersom den nuvarande högkonjunkturen håller på att ta slut, och för att det då inte går att trycka upp räntorna hur mycket som helst – men höjningarna är på väg, och med tanke på att bankerna blivit allt friare i förhållande till reporäntan, är det ingen vild gissning precis att deras räntor kommer att bli högre än så.

Jo, vi har högkonjunktur, jo, den är på väg att ta slut. Konjunkturinstitutet sa i mars att den skulle toppa 2019; bara tre månader senare hette det att den kommer att toppa redan i år.

Rent principiellt har jag inga synpunkter på var i landet folk bosätter sig. Men titta på en karta över Storstockholm. En stor del av ytan är vatten och därmed obeboeligt; en ganska unik situation för en miljonstad. Trycket på de bostäder som finns på den mark som går att bo på blir följaktligen så mycket högre. Att det dessutom fortfarande förekommer en fixering vid huvudstaden som också den är ganska kraftig i internationell jämförelse är ingen hemlighet. Stockholms län har för första gången någonsin över 2,3 miljoner invånare, och ökade med nästan 40 000 personer netto under förra året. Det innebär att en femtedel av hela landets befolkning av olika skäl vill trängas ihop på 1/68-del av landets yta. Grundläggande ekonomisk teori om utbud och efterfrågan dikterar att priserna då pressas upp kraftigt.

Total lönestatistik är inte alldeles enkel att få fram, men en snabb koll ger intrycket av att löneläget i Stockholm kanske är 10-20 procent över resten av landet. Huspriserna däremot kan ligga upp till flera hundra procent över jämförbara hus i resten av landet. Det är inte rimligt och är en utveckling som förr eller senare kommer att korrigeras, dvs bubblan spricker.

Sätter man sig i det läget i ett mycket litet hus med en mycket liten trädgård, som inte på något sätt kan vara värt de nästan fem miljoner som utropspriset ligger på, så är det att be om problem. Särskilt när det finns behov av både renovering och tillbyggnad för ganska stora pengar. Ska detta finansieras med topplån på bostaden, blir ägaren ännu mer räntekänslig, och om den kommande lågkonjunkturen innebär att dennes jobb kanske rentav är i farozonen – ja då blir det inte roligt.

(Det sistnämnda är inte så långsökt som det kanske låter, även om jag inte har en aning om vad TS och dennes partner jobbar med. Så pass länge har jag levt ändå, att jag har sett människor tvingas lämna sina "säkra" jobb förr, när kriserna slagit till – ibland för att deras yrken helt enkelt försvunnit i takt med teknisk utveckling som ingen av dem hade förutsett. Och det gäller sannerligen inte bara inom industrin. Börsmäklarna var t ex 80-talets stora hjältar, kungarna av Stureplan som ingen kunde rubba. Idag är det yrket stendött när aktiehandeln helt börjat domineras av robotar.)

Kort sagt: Jag känner alldeles för väl igen situationen från åren 1988-1989, när de som köpte bostad då fick stora svårigheter bara några år senare, som ingen hade förutsett. Vi får givetvis inte 500 procents ränta den här gången, men däremot har vi en politisk osäkerhet som är fullt jämförbar med situationen 1992 och kanske rentav än värre den här gången.

• Gilla
Anonymiserad 156538 och 4 till
  • Laddar…
Fast priserna på bostäder är inte bara höga i Stockholm. Det är inga problem att hitta 10-miljonershus i Göteborg eller i Malmö heller, även om man förstås får större hus för pengarna där.

Men visst, jag har ett vinterbonat hus i glesbyggd som är värt mindre än en tiondel per kvadratmeter änvad lägenheten i Stockholm är, så skillnaderna är gigantiska, men det är inte så enkelt som Stockholm mot resten.

• Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Fast priserna på bostäder är inte bara höga i Stockholm. Det är inga problem att hitta 10-miljonershus i Göteborg eller i Malmö heller, även om man förstås får större hus för pengarna där.

Men visst, jag har ett vinterbonat hus i glesbyggd som är värt mindre än en tiondel per kvadratmeter änvad lägenheten i Stockholm är, så skillnaderna är gigantiska, men det är inte så enkelt som Stockholm mot resten.
Stämmer, alla resonemang i ett sånt här forum blir förenklade, bostadsbubblan är tämligen uppblåst även på många andra håll. Tillgången på billiga krediter är det andra stora problemet som eldar på detta, och som jag inte nämnde eftersom det redan avhandlats. Du har helt rätt i att priserna är orimliga även i många andra städer.
TS tilltänkta hus ligger ju i Stockholmsområdet, därav diskussionen om situationen just där.

Dessutom är det bara storstäderna som har så absurt orealistiska priser att enda sättet att betala tillbaka skulderna är att hitta "a greater fool"

Till TS säger jag: Var inte den dåren!

• Gilla
ricebridge
  • Laddar…
AXS
Verkar vara mycket funderingar om lön osv. Kan dra det i lite grova drag.

Vi har över 80 000:- i lön innan skatt. Har drygt 1,5miljoner i cash om vi säljer lägenheten utan vinst(Köpt för tre år sedan).

Har renoverat några lägenheter innan, bland annat 40kvm för 25 000:- med nya väggar, kök och utskick. Så vi är bra på att vara kostnadseffektiva.

• Gilla
andost och 2 till
  • Laddar…
harry73
Finns ju ett bud om 5,3 miljoner. Blir det inte fler bud inom en eller två veckor, kan man ju chansa på att budgivaren gick vidare till nästa objekt och lägga ett bud på 5,2 miljoner. Då har du ditt renoveringsbudget säkrad.

Hade huset varit värd pengarna, hade det varit sålt sen länge.
Sedan är det en sak att köpa huset och en annan att sälja det om några år. Så det är viktigt att renovera allt som skrämmer bort köparna (asbest och alla dolda fel som säljaren tror att huset har)

Redigerat:
  • Gilla
ricebridge och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.