5 990 läst ·
15 svar
6k läst
15 svar
Översvämning i källaren, vad behöver göras med gipsväggarna?
OBS OBS!! Ni behöver inte påpeka att detta är en riskkonstruktion gällande översvämning då vi vet om riskerna och har tagit dom i beräkning, sannolikheten att något sånt här händer är minimal, och det är det värsta regnmängden sen 25 år tillbaka. Och i framtiden kommer vi vara mer förberedda med brunnstätningar och dörrtätningar vilket vi inte hade hunnit få hem ännu. Men nu till problemet.
Då regn-guden fick för sig att dumpa hela Sveriges nederbörd precis ovanför vår stad i natt på några få timmar så blev det översvämning i källaren, naturligtvis 1 vecka efter att vi blev klar med att inreda ett av rummen.
I rummet är det reglat med stålreglar och sedan 2 lager gips, samt på golvet en heltäckningsmatta i textil som klarar källargolv då den andas. Ett ärende är påbörjat hos försäkringsbolaget och vi håller på att tömma vatten för fullt. Det kom upp ca 1dm på gipsväggarna och har legat så i ca 18 timmar innan vi fick möjlighet att pumpa bort vattnet. Problemet nu är att vi inte kommer få tag i någon värmefläkt/avfuktare då hela Gävleborg har jagat dessa under dagen, så det kommer stå fuktigt ett tag framöver.
Vad behöver göras med gipsväggen och mattan när det står såpass länge? Jag känner själv att det måste bytas ut då risken för mögelpåväxt på baksidan av skivorna kommer bli väldigt hög och förmodligen inte möjligt att sanera detta till 100%, eller vad säger ni experter om detta? Samma undran gäller heltäckningsmattan på golvet som jag inte kommer kunna få torr på ett tag, bara ytskrapad men kommer vara fuktig rakt igenom ändå.
Jag väntar på att handläggare på försäkringsbolaget ska kontakta mig men vill gärna ha lite kött på benen när det börjar bli dags för att avgöra vad som ska ersättas, så att man inte bara står handfallen att tacka ja till något som i längden kommer ge mig ännu mer problem.
Är det bara att torka upp med fläkt och att det kommer fungera bra, eller måste väggarna rivas och byggas upp på nytt?
På bilderna nedan har vi precis fått bort en del av vattnet och där är det ca 4-5cm högt, men under ca 18 timmar var det mellan 1-1.5dm högt vatten.
Då regn-guden fick för sig att dumpa hela Sveriges nederbörd precis ovanför vår stad i natt på några få timmar så blev det översvämning i källaren, naturligtvis 1 vecka efter att vi blev klar med att inreda ett av rummen.
I rummet är det reglat med stålreglar och sedan 2 lager gips, samt på golvet en heltäckningsmatta i textil som klarar källargolv då den andas. Ett ärende är påbörjat hos försäkringsbolaget och vi håller på att tömma vatten för fullt. Det kom upp ca 1dm på gipsväggarna och har legat så i ca 18 timmar innan vi fick möjlighet att pumpa bort vattnet. Problemet nu är att vi inte kommer få tag i någon värmefläkt/avfuktare då hela Gävleborg har jagat dessa under dagen, så det kommer stå fuktigt ett tag framöver.
Vad behöver göras med gipsväggen och mattan när det står såpass länge? Jag känner själv att det måste bytas ut då risken för mögelpåväxt på baksidan av skivorna kommer bli väldigt hög och förmodligen inte möjligt att sanera detta till 100%, eller vad säger ni experter om detta? Samma undran gäller heltäckningsmattan på golvet som jag inte kommer kunna få torr på ett tag, bara ytskrapad men kommer vara fuktig rakt igenom ändå.
Jag väntar på att handläggare på försäkringsbolaget ska kontakta mig men vill gärna ha lite kött på benen när det börjar bli dags för att avgöra vad som ska ersättas, så att man inte bara står handfallen att tacka ja till något som i längden kommer ge mig ännu mer problem.
Är det bara att torka upp med fläkt och att det kommer fungera bra, eller måste väggarna rivas och byggas upp på nytt?
På bilderna nedan har vi precis fått bort en del av vattnet och där är det ca 4-5cm högt, men under ca 18 timmar var det mellan 1-1.5dm högt vatten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Lider med er. Jag instämmer i din analys - jag tror inte det räcker med att torka ut men det är nog alltid första åtgärden.
Vi hade källaröversvämning i vårt förra hus och upplevde att saneringsfirman var seriös som FB anlitade. Nu kunde de komma redan morgonen efteråt så det var ju viss skillnad men det hjälptes inte då skadebesikningsmannen ändå rekommenderade att riva allt.
Vi hade källaröversvämning i vårt förra hus och upplevde att saneringsfirman var seriös som FB anlitade. Nu kunde de komma redan morgonen efteråt så det var ju viss skillnad men det hjälptes inte då skadebesikningsmannen ändå rekommenderade att riva allt.
tack för svar, är ju tur att det bara är materiella ting, men känns ändå extra surt med just rummet som precis blivit iordninggjort. Förhoppningsvis blir det en bra dialog med både FB och besiktningsmannen, och har inget ont att säga om dom då det låtit positivit i den kontakt jag haft med ekonomisk hjälp vid köp av pumpar och annat som behövts. Men alltid bra att höra sig för med andra innan man tar den stora dialogen om just ersättning av skador som uppkommit.mexitegel skrev:
Lider med er. Jag instämmer i din analys - jag tror inte det räcker med att torka ut men det är nog alltid första åtgärden.
Ja då detta är en extremsituation så täcker iaf alla stora bolag detta. Om det kommer mer än 1mm / minut eller 50mm / dygn i nederbörd samt kommer upp ur avlopp eller genom dörrar/fönster/andra ställen så täcker försäkringen. Däremot kan ev självrisk bli högre än "vanliga" vattenskador hos vissa bolag, men det får vi se när den diskussionen kommer upp.C Cerb skrev:
Medlem
· Blekinge
· 11 704 inlägg
Först: Tråkigt det som hände
Andra: Försäkringen kommer kanske att neka nästa gång eftersom det är en oförutsett händelse som är försäkrad. Om du tror att det kan bli en översvämmning framöver kan försäkringen neka för det var ju inte oförutsett. Det är ett läge vi inte hade i Sverige förut men viktigt att reda ut.Det kan leda till att viss fastigheter inte kan försäkras mot översvämning.
Andra: Försäkringen kommer kanske att neka nästa gång eftersom det är en oförutsett händelse som är försäkrad. Om du tror att det kan bli en översvämmning framöver kan försäkringen neka för det var ju inte oförutsett. Det är ett läge vi inte hade i Sverige förut men viktigt att reda ut.Det kan leda till att viss fastigheter inte kan försäkras mot översvämning.
Jag lider med er! Råkade ut för samma sak i sep -19. Källaren översvämmad. Gästrum hade gipsväggar och klinkergolv. Gästrummet sanerade OCAB åt oss och vi lät väggarna vara kvar. I sommar har vi varit ute ur huset för första gången på länge och när vi kom hem efter 4 veckor kände vi direkt fuktlukt i källaren (spårat till gästrummet) så nu är det bara att bita i det sura äpplet och riva ut gipset i gästrummet och putsa och måla. Jag hade inte byggt upp nya gipsväggar och övervägt klinkergolv om jag var i era skor. Det går att möblera med småmattor på golvet och tavlor eller textilier på väggarna för att få en mer ombonad miljö.
Förresten. Enligt killarna på OCAB så skulle det ta mellan 6 månader och ett år innan vi fick normal fukthalt i väggar och golv igen. Rimligt? Kanske ett argument för att inte stänga in väggarna med gipsplattor igen?
Edit: Så här i efterhand borde vi reagerat på vad de sa och insett att det skulle dröja innan väggar och reglar (i trä) bakom gipset torkade upp och rivit väggarna redan då.
Förresten. Enligt killarna på OCAB så skulle det ta mellan 6 månader och ett år innan vi fick normal fukthalt i väggar och golv igen. Rimligt? Kanske ett argument för att inte stänga in väggarna med gipsplattor igen?
Edit: Så här i efterhand borde vi reagerat på vad de sa och insett att det skulle dröja innan väggar och reglar (i trä) bakom gipset torkade upp och rivit väggarna redan då.
Redigerat:
Min diskmaskin slutade att pumpa ut vatten men fortsatte pumpa in så det stod ca 40cm vatten i maskinen när jag öppnade luckan. Den förhållandevis lilla mängden vatten resulterade i att de fick riva upp alla golven och kapa gipsväggarna 30-40cm upp i hela lägenheten, torka upp och byta mattan i trapphuset samt riva ut grannens badrum. Vatten har en förmåga att leta sig fram...
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Har börjat lukta i källaren, dock inte mögel men unken lukt från gammalt vatten typ, så det kommer förmodligen sätta sig rejält i mattan och väggarna då det kommer ta tid att få hit någon,
Fortfarande inte fått tag på handläggare hos försäkringsbolaget så vet inte hur det blir, men sitter och funderar lite på ev åtgärd och beroende på vad dom går med på.
Om all gips och dyl måste ned och bytas ut så blir det ju en del arbetstimmar och material i pris. Måste man återställa som det varit, eller kan man få pengarna "kontant" istället som motsvarar offert från företag att riva/bygga nytt för att kunna lösa saker själv eller på ett annat sätt, eller måste jag låta företaget göra det jobbet isf?
Vi funderar nämligen på att ev riva ut allt ändå och ta hit en firma som putsar väggarna istället, och att isf använda försäkringspengarna för att täcka en del av den kostnaden.
Fortfarande inte fått tag på handläggare hos försäkringsbolaget så vet inte hur det blir, men sitter och funderar lite på ev åtgärd och beroende på vad dom går med på.
Om all gips och dyl måste ned och bytas ut så blir det ju en del arbetstimmar och material i pris. Måste man återställa som det varit, eller kan man få pengarna "kontant" istället som motsvarar offert från företag att riva/bygga nytt för att kunna lösa saker själv eller på ett annat sätt, eller måste jag låta företaget göra det jobbet isf?
Vi funderar nämligen på att ev riva ut allt ändå och ta hit en firma som putsar väggarna istället, och att isf använda försäkringspengarna för att täcka en del av den kostnaden.
Riv alla gipsväggae som har stått i vatten 60 cm upp från golv. Riv ur heltäckningsmattan. Dörrkarmar kan du också riva ut.
Är golvet målat under mattan kan du hyra en flex och slipa av det för att påbörja torkningen.
Spara allt så det finns om försäkringsbolafet vill se.
Är golvet målat under mattan kan du hyra en flex och slipa av det för att påbörja torkningen.
Spara allt så det finns om försäkringsbolafet vill se.
Nu har OCAB varit här och satt igång en fläkt för att påbörja torkningen av källaren. Dom rev även ur heltäckningsmattan och slängde ut, men vi avvaktar med väggarna då dom inte hade tid att göra mer än att få igång fläkten. Får se vad dom säger om väggarna när dom kommer tillbaka om någon/några veckor för besiktning om man kan riva delar eller om allt måste rivas av gipsen.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Normalt är det klokt att ha icke akuta åtgärder sanktionerade av fsk-bolaget för att vara säker på att ersättning ska betalas ut.S salkin85 skrev:
Sitter och funderar på en till sak. Även om det skulle gå att bara kapa bort det skadade i nederkant ca 2dm upp så kommer det ju bli problem att skarva på en ny gipsskiva där då det inte sitter någon skiva i bakkant utan bara stålreglar, och att få det att vara stumt så det inte blir horisontala sprickor i framtiden pga vibrationer kan väl inte vara möjligt?
För att få en horisontal regel som blir stum kommer ju inte heller gå att lösa på ett superbra sätt känns det som?
För att få en horisontal regel som blir stum kommer ju inte heller gå att lösa på ett superbra sätt känns det som?
Du kan skarva med en osb eller plyga bit bakom gipset där det kapas upp så har du så att det är stabilt och inga sprickor uppstår
Ni bör kapa upp väggarna, det kommer att bli påväxt och det har nog börjat redan, har sysslat en del med vattenskador och det är fascinerande hur fort det kommer tillväxt i väggarna
Ni bör kapa upp väggarna, det kommer att bli påväxt och det har nog börjat redan, har sysslat en del med vattenskador och det är fascinerande hur fort det kommer tillväxt i väggarna
Fast vill inte ha trä i källaren, därav stålreglarna. Gips är ju i sig en riskkonstruktion, men trä är värre och det vill jag inte ha i väggarna.Peter_Henry skrev:
Du kan skarva med en osb eller plyga bit bakom gipset där det kapas upp så har du så att det är stabilt och inga sprickor uppstår