Jag trodde den skulle fungera för evigt, men i höstas började "sommar"-vattenpumpen strula.
Pumpen är en Grundfos CPE3-60 som gissningsvis tjänat väl sen 60/70-talet och försörjt 2 hushåll med allt vatten men som senaste 7 åren gått enbart sommartid sen kommunalt vatten drogs in här.
Säkringen för tredje fasen löser efter ungefär en halvminuts drift (varierar våldsamt men tar aldrig längre tid än så) och sen tar det några sekunder så slår motorskyddet ifrån. Innan fel så ligger strömmarna på ~3A/fas och när tredje fasen löst ut så ligger de två andra faserna på ~11A (när motorn inte snurrar).
Pumpen är säkrad med 3x10A (diazed) och efter en packe bytta så blev det en provisorisk testinkoppling med automatsäkring + jordfelsbrytare för att kunna prova lite mer kontrollerat.
Pumpen är inte kopplad över jordfelsbrytare i vanliga fall då det inte finns någon sådan i det hus där den strömförsörjs från, men med jordfelsbrytare inkopplad så smäller denna först och ingen säkring går.
Efter ett 20-tal körningar så är vattentrycket uppe i 3 bar så det verkar inte vara något problem med själva pumpen, men rent praktiskt fungerar förstås inte detta.
Det går fint att snurra på motoraxeln där man ser kopplingen mellan pump och motor.
Har tyvärr inte tillgång till isolationsprovare ("megger") men klenspänningsresistansen (en multimeter mäter ju bara med några få volt mätspänning) ligger i storleksordningen 500k-3M mellan faser och jord.
Kan lagren i motorn vara helt slut (ingen har gissningsvis fyllt på fett i smörjnipplarna de senaste 20 åren) och därmed innebära att lindningarna efter en stund tar i motorchassit?
Har man som asynkronmotoramatör någon chans att få ihop denna raritet om man river isär den?
Får man ens loss den från pumpen - så rostig som den är?
Finns det någon ersättningsmotor som passar?
Ny CPE3-ersättare verkar ligga på dryga 10000kr hos vvs-näthandlarna ("CR5-9 DW") så går det att byta bara motor eller ännu hellre renovera motorn så vore det roligt!
Man får mycket kommunalt vatten för pengarna för en blåny pump men det vore roligt att ha brunnsvattnet tillbaka.
Tacksam för alla förslag.
/Jonas
ps. Det finns inte mindre än 2 paddor som sitter på pumpen på första bilden, något jag upptäckte några minuter efter att jag tagit den. Hade ingen aning om att paddor gillade ejektorpumpar!
ds.
Pumpen är en Grundfos CPE3-60 som gissningsvis tjänat väl sen 60/70-talet och försörjt 2 hushåll med allt vatten men som senaste 7 åren gått enbart sommartid sen kommunalt vatten drogs in här.
Säkringen för tredje fasen löser efter ungefär en halvminuts drift (varierar våldsamt men tar aldrig längre tid än så) och sen tar det några sekunder så slår motorskyddet ifrån. Innan fel så ligger strömmarna på ~3A/fas och när tredje fasen löst ut så ligger de två andra faserna på ~11A (när motorn inte snurrar).
Pumpen är säkrad med 3x10A (diazed) och efter en packe bytta så blev det en provisorisk testinkoppling med automatsäkring + jordfelsbrytare för att kunna prova lite mer kontrollerat.
Pumpen är inte kopplad över jordfelsbrytare i vanliga fall då det inte finns någon sådan i det hus där den strömförsörjs från, men med jordfelsbrytare inkopplad så smäller denna först och ingen säkring går.
Efter ett 20-tal körningar så är vattentrycket uppe i 3 bar så det verkar inte vara något problem med själva pumpen, men rent praktiskt fungerar förstås inte detta.
Det går fint att snurra på motoraxeln där man ser kopplingen mellan pump och motor.
Har tyvärr inte tillgång till isolationsprovare ("megger") men klenspänningsresistansen (en multimeter mäter ju bara med några få volt mätspänning) ligger i storleksordningen 500k-3M mellan faser och jord.
Kan lagren i motorn vara helt slut (ingen har gissningsvis fyllt på fett i smörjnipplarna de senaste 20 åren) och därmed innebära att lindningarna efter en stund tar i motorchassit?
Har man som asynkronmotoramatör någon chans att få ihop denna raritet om man river isär den?
Får man ens loss den från pumpen - så rostig som den är?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Finns det någon ersättningsmotor som passar?
Ny CPE3-ersättare verkar ligga på dryga 10000kr hos vvs-näthandlarna ("CR5-9 DW") så går det att byta bara motor eller ännu hellre renovera motorn så vore det roligt!
Man får mycket kommunalt vatten för pengarna för en blåny pump men det vore roligt att ha brunnsvattnet tillbaka.
Tacksam för alla förslag.
/Jonas
ps. Det finns inte mindre än 2 paddor som sitter på pumpen på första bilden, något jag upptäckte några minuter efter att jag tagit den. Hade ingen aning om att paddor gillade ejektorpumpar!
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Låt den pumpen vila i frid.....
Jag skulle också leta efter en beg.....
Jag skulle också leta efter en beg.....
Ok, jag hör vad ni säger.
Ska jag fortsätta med ejektorpump eller byta till dränkpump när jag ändå håller på?
Dränkpumparna verkar gå betydligt billigare på begagnatmarknaden och är dessutom strömsnålare, men behöver wire + kabel + slang - korrekt?
Ska jag fortsätta med ejektorpump eller byta till dränkpump när jag ändå håller på?
Dränkpumparna verkar gå betydligt billigare på begagnatmarknaden och är dessutom strömsnålare, men behöver wire + kabel + slang - korrekt?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Mät resistansen mellan faserna, kan ju vara en lindning som är kortsluten, inte för att det gör motorn bättre men varför löser JFB och du har en hyfsad isolationsresistans. Motorn körandes borde dra 2,5 A, inte 3 men det kan vara inom tolerans.
Har motorn standard anslutningsfläns (B och siffra) så går det att byta bara motorn.
Protte
Har motorn standard anslutningsfläns (B och siffra) så går det att byta bara motorn.
Protte
Regnig eftermiddag så då blev det en stund över för drömmen om att få liv i pumpen igen.
Alla tal inklusive ~25 meter gummikabel bort till brunngropen.
DC-resistans lindningar:
Fas 1-2: 11,50ohm
Fas 2-3: 9,56ohm
Fas 1-3: 10,08ohm
Osäker på vilken som är 1 och 2 i proppskåpet, men det är iallafall den jag märkt "3" ovan som smäller.
Alla 3 faserna har idag ~400kohm till skyddsjord. Protte: Är inte detta lite väl lågt vid en så låg mätspänning som man har med en multimeter? ABB pratar om 100M på en ny asynkronmotor med 500V mätspänning på meggern... !
Allt mätt med en Fluke 189.
/Jonas
Alla tal inklusive ~25 meter gummikabel bort till brunngropen.
DC-resistans lindningar:
Fas 1-2: 11,50ohm
Fas 2-3: 9,56ohm
Fas 1-3: 10,08ohm
Osäker på vilken som är 1 och 2 i proppskåpet, men det är iallafall den jag märkt "3" ovan som smäller.
Alla 3 faserna har idag ~400kohm till skyddsjord. Protte: Är inte detta lite väl lågt vid en så låg mätspänning som man har med en multimeter? ABB pratar om 100M på en ny asynkronmotor med 500V mätspänning på meggern... !
Allt mätt med en Fluke 189.
/Jonas
Du har alldeles för stor spridning i lindningarnas resistans, även din enkla mätning är tillräcklig för att döma ut motorn. Med en korrekt megger skulle du säkert även få en låg isolationsresistans som lök på laxen.
Men kolla du som protte nämnde om det är standardfläns på motorn, kan vara väl värt med ett byte, inte så dyrt ens med en ny motor och lätt att hitta begagnat också.
Men kolla du som protte nämnde om det är standardfläns på motorn, kan vara väl värt med ett byte, inte så dyrt ens med en ny motor och lätt att hitta begagnat också.
GK100: Är detta någon standardfläns du känner igen? Jag tycker mig se att motoraxeln sitter med 2 insex-skruv från vardera håll (2st blåmarkerade). Gissar att motorn och pumpen delas i den röda linjen och att det som håller fast motorn i pumpen är den blåmarkerade bulten närmast den röda linjen. Gissningsvis sitter det väl en likadan bult till på andra sidan. Tycker mig se att kopplingen motor-pump är märkt CP346.
Usel bild, kameran fokuserade visst helt fel men jag kliver inte ner i det där spindelboet till pumpgrop i onödan så det får duga!
Något säger mig att man får glödga dom där bultarna om man ska ha en chans att få loss dom och jag skulle gärna slippa lyfta upp själva pumpen ur gropen. :/
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Usel bild, kameran fokuserade visst helt fel men jag kliver inte ner i det där spindelboet till pumpgrop i onödan så det får duga!
Något säger mig att man får glödga dom där bultarna om man ska ha en chans att få loss dom och jag skulle gärna slippa lyfta upp själva pumpen ur gropen. :/
Satsa på en ny dränkpump...
Hej
Jag tror att motorn har gått sönder på min ejektorpump. en brytare på väggen slår över när jag försöker slå tillbaka den. Jag har tror även att rören 40 och 32 är tomma på vatten. Vad skall jag göra efter att ha byt motor?
mvh ts
Jag tror att motorn har gått sönder på min ejektorpump. en brytare på väggen slår över när jag försöker slå tillbaka den. Jag har tror även att rören 40 och 32 är tomma på vatten. Vad skall jag göra efter att ha byt motor?
mvh ts
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden

