11 500 läst ·
35 svar
12k läst
35 svar
Överskåpslucka slår i tak!
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Den som TomasJor tipsar om från Ikea är deras variant på originalet Aventos HK-S från Blum så jag antar att den fungerar likadant vilket du kan se här hur man justerar dem.
https://www.blum.com/se/sv/products/liftsystems/aventos-hk-s/assembly/
https://www.blum.com/se/sv/products/liftsystems/aventos-hk-s/assembly/
en lo-fi lösning är att sätta ett snöre/wire på båda sidorna med rätt längd som förhindrar att luckan öppnas mer än nödvändigt. Några öglor i stomme och dörr, sen kommer gångjärnen hålla snöret sträckt sätt dem bara så att du inte klämmer snöret/wiren i dörren när du stänger den
Paul-Staffanstorp skrev:
Tyvärr hjälpte det inte. Problemet är ju att vi låtit måttanpassa luckan så den bara är 25 cm hög. Tom fjädern på sitt lösaste orkade mer än väl lyfta det...TomasJor skrev:
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Luckans mått har inte riktigt med saken att göra och för man luckan uppåt så kommer den alltid att nå taket när ni har skåpet så nära taket men justerar man ner fjädern så bör den inte "flyga" upp i taket av sig själv iaf...
Med topphängda luckor rekommenderar jag alltid att släppa skåpen minst 75mm från taket just för att slippa dessa problem och att eventuella handtag gör märken i taket.
Med topphängda luckor rekommenderar jag alltid att släppa skåpen minst 75mm från taket just för att slippa dessa problem och att eventuella handtag gör märken i taket.
Sett till tidigare bilder i tråden verkar ju större lucka dock inte ”orka” hela vägen upp så? Denna lilla lucka går i tak av sig själv.Paul-Staffanstorp skrev:
Luckans mått har inte riktigt med saken att göra och för man luckan uppåt så kommer den alltid att nå taket när ni har skåpet så nära taket men justerar man ner fjädern så bör den inte "flyga" upp i taket av sig själv iaf...
Jo - jag förstår också att det är optimalt. Nu är detta ett äldre kök vi försöker bygga om utan att riva ut alla skåp dock, och då fanns helt enkelt inte 75-100 mm kvar till tak ovanför, varför jag försöker lösa problemet som då uppstår. Någon lösning bör ju finnas , allt kan ju inte vara att förutsättningarna måste vara optimala för att få det att funka.
Ska kika på den plaststopp för denna typ av gångjärn som någon tipsade om tidigare i tråden...
Ja? Det är därför jag nu letar en lösning åt min mindre lucka.Paul-Staffanstorp skrev:
Såg nu att BLUM har öppningsvinkelbegränsare för sina motsvarande produkter som verkar likna ikeas.
https://d2.blum.com/BEC003/kla0019-ma-414-1_ma_dok_bau_$sml_$aof_$v3.pdf
Fanns för vinkel på 75 och 100 så det är väl bara att försöka beställa hem och se vad som blir bäst...
Fel - köpte beslagen 20K7041 på Teofils idag. Det passar inte till IKEAs uppåtgående gångjärn.M magnu skrev:
Tittade lite mer. Det verkar som om 20K7A41 eller 20K7A11 från Blum kan passa. Får svänga förbi Teofils en annan dag. Tur att jag bara lade 22kr på ett par.
Enligt BLUM är öppningsvinkeln på deras motsvarande gångjärn 107 grader. Sedan finns det öppningsbegränsare, som jag nämnt för 75 och 100 grader.M EmmaRa skrev:
Om man filar på 75-graders biten, kan man nog få luckan att öppnas lite till.