Har monterat ikeaskåp, byggt om ett metodskåp för att kunna sitta ovanpå ett skafferi.
Nu till problemet. Ikeas gångjärn har nån produktutvecklare bestämt ska öppnas så luckan petar upp över överskåpets nivå. För oss medför detta att luckan slår i taket. Lite irriterande.
Finns det andra gångjärn som är inställningsbara att bara öppnas 90 grader uppåt? Nån som monterat andra typer av gångjärn i IKEAS skåp?
Tills vidare ska vi sätta en tunn list i taket som dämpning eftersom luckan öppnas så sällan, men bra att veta alternativ på marknaden.
(att det ska vara så förbaskat svårt att vilja hitta en egen lösning på nåt också, ikeas enda lösning var att byta till sidoöppnande gångjärn eller att byta hela underskåpet...)
Nu till problemet. Ikeas gångjärn har nån produktutvecklare bestämt ska öppnas så luckan petar upp över överskåpets nivå. För oss medför detta att luckan slår i taket. Lite irriterande.
Finns det andra gångjärn som är inställningsbara att bara öppnas 90 grader uppåt? Nån som monterat andra typer av gångjärn i IKEAS skåp?
Tills vidare ska vi sätta en tunn list i taket som dämpning eftersom luckan öppnas så sällan, men bra att veta alternativ på marknaden.
(att det ska vara så förbaskat svårt att vilja hitta en egen lösning på nåt också, ikeas enda lösning var att byta till sidoöppnande gångjärn eller att byta hela underskåpet...)
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 292 inlägg
Det är väl självklart att den slår i taket om den öppnas uppåt. Sätt sidogångjärn om du stör dig på det
Men finns alltså inga uppåtgående gångjärn som bara öppnar 90 grader? Inte att luckan måste vinklas uppåt?Johannes Carlsson skrev:
Jag menar, så att luckan går rätt utåt, parallellt med överdelen av skåpet.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Förstår inte riktig vad problemet är är det som från början är överkanten som tar i taket eller är det nederkanten som vill svänga upp i taket.
De gångjärn jag har på sådana lucker öppnar bara 80 grader.
Protte
De gångjärn jag har på sådana lucker öppnar bara 80 grader.
Protte
Nederkanten svänger upp i taket. Insåg att dessa från IKEA bara har alternativet ”öppna 125 grader”. När man öppnar luckan hamnar därmed nederkanten över den översta delen på skåpet. Trodde detta var ställbart men där hade jag misstagit mig.prototypen skrev:
Vad för gångjärn har du?
Samma problem för mig, ställde hårdheten på gångjärnen så de precis hålls uppe. Så man får ge dem lite hjälp upp bara.
Har samma problem.
IKEA har garderat sig och angett hur nära taket luckans överkant kan sitta. Du sitter för nära och har precis som jag struntat i monteringsanvisningarna.
Men det går att pilla in en liten plastbussning som minskar luckans öppningsvinkel. Det gäller bara att hitta eller tillverka den lilla detaljen.
Jag ska kanske tänka på det om några veckor
IKEA har garderat sig och angett hur nära taket luckans överkant kan sitta. Du sitter för nära och har precis som jag struntat i monteringsanvisningarna.
Men det går att pilla in en liten plastbussning som minskar luckans öppningsvinkel. Det gäller bara att hitta eller tillverka den lilla detaljen.
Jag tittade på min lucka som öppnas uppåt och den öppnar ~80 grader och överkanten glider ner en liten bit så visst finns det andra gångjärn. Tyvärr står det inget på det. Leta runt hos byggvaruhusen.
Såg det försent, hade redan haft en firma platsbygga skåp och lucka och monterat ena delen av gångjärnet på luckan när jag noterade det...M magnu skrev:Har samma problem.
Säg gärna till om du klurar ut en lösning/hack som minskar öppningsvinkeln.
Ikeas utrusta fungerar så som du vill ha det, det går att ställa hårdheten på gångjärnen.
Finns för tyngre och lättare dörrar.
https://www.ikea.com/se/sv/p/utrusta-gangjaern-litet-foer-horisontell-doerr-vit-60204650/
Finns för tyngre och lättare dörrar.
https://www.ikea.com/se/sv/p/utrusta-gangjaern-litet-foer-horisontell-doerr-vit-60204650/