Husägare
· Klagshamn
· 285 inlägg
Hej, har tre stycken överskåp enligt bild. Alla har samma typ av klaffgångjärn/överskåpsgångjärn och öppnas alltså uppåt. Två av dem fungerar bra och stänger som de ska men det tredje stänger inte helt. Det drar inte in överkanten av luckan mot stommen den sista biten.
När jag plockat av luckan ser jag att fjädern drar gångjärnet till en position där det fortfarande är en bit kvar innan det blir parallellt med luckan, alltså luckan blir helt stängd när den är monterad. Det går att med lite tryck få gångjärnet att stänga helt men trycket behövs för att sträcka fjädern lite och såfort man släpper drar fjädern tillbaks gångjärnet till nästan stängd positionen.
Gjorde samma sak med en av de andra luckorna och där stänger gångjärnet som det ska. Att justera spänningen i fjädern hjälper inte, den blir olika stark av justeringen men ändläget är ändå det samma.
Nån som vet vad felet kan vara och hur man fixar det? Eller är det helt enkelt så att gångjärnet blivit utslitet?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
När jag plockat av luckan ser jag att fjädern drar gångjärnet till en position där det fortfarande är en bit kvar innan det blir parallellt med luckan, alltså luckan blir helt stängd när den är monterad. Det går att med lite tryck få gångjärnet att stänga helt men trycket behövs för att sträcka fjädern lite och såfort man släpper drar fjädern tillbaks gångjärnet till nästan stängd positionen.
Gjorde samma sak med en av de andra luckorna och där stänger gångjärnet som det ska. Att justera spänningen i fjädern hjälper inte, den blir olika stark av justeringen men ändläget är ändå det samma.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Nån som vet vad felet kan vara och hur man fixar det? Eller är det helt enkelt så att gångjärnet blivit utslitet?
Fick du någon ordning på det?
har samma problem.
har samma problem.
Husägare
· Klagshamn
· 285 inlägg
Ja, upptäckte efter lite mer experimenterande att gångjärnen helt enkelt var utslitna. Hålen hade blivit ovala och därför drog fjädern luckan fel när den stängde. Köpte nya från Specialbeslag.se, tror de bara kostade 100kr.
Klicka här för att svara