Hej!

Någon som har lust att komma med åsikt/smakråd ang. om vi ska ha överskåp eller inte i vårt kommande hus-/köksbygge? Skippar vi överskåpen helt blir det enl. mig en mer "clean" look (mer som ett vanligt rum än ett "klassiskt svenskt kök") och man kan även ha väggen till höger (med integrerad kyl/frys, ugn etc.) helt inbyggd med skåp hela vägen ut till fönsterväggen, med ett skåp för glas etc. närmast fönsterväggen. Det finns gott om förvaring i övrigt i köket och även ett matförråd nära för mer förvaring. För att väggarna inte ska bli för "kala" om vi väljer bort överskåpen tänkte vi att man ev. kunde ha några fina lampor som lyser upp väggarna/ger lite struktur och gör köket trevligt att vistas i.

Vad tycker ni - med eller utan överskåp?

Tack på förhand!

/Fredrik

Med överskåp (grov skiss)
Screenshot 2016-01-10 14.05.16.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Utan överskåp (grov skiss)
Screenshot 2016-01-10 13.59.21.png
Skapa konto

Överskåp.

Det innersta skåpet i andra förslaget verkar jobbigt att använda i praktiken. Överskåp är lätta att använda.

Överskåp. Stängda luckor mycket snyggare än belamrade bänkar.

• Gilla
Linderödsåsen
  • Laddar…
K
Snyggare utan överskåp, men det är ju väldigt bekvämt men. Kanske skulle ni kunna ha överskåp kring spisen men skippa dem på andra sidan. Förstår inte riktigt hur ni tänkt öppna överskåpet i hörnan om ni inte ska ha högskåp där i alt. ett :P

Utan! Ni har ju tillräckligt med skåp för att slippa ha saker på bänken

K
Jag vet inte vad ni har i rummet bakom väggen med högskåp. Men ett bra tips är att ha en garderob som öppnas åt det rum som ligger på andra sidan väggen. Det blir en svåruttnytjad hörna annars..

Tack för kommentarerna!

Skisserna ovan är rätt grova/mina egna. Såhär ser alternativ 1 ut i 3D från köksleverantören, så ser du @Kallebo hur man ska öppna överskåpen i hörnan.
Screenshot 2016-01-10 14.35.14.png
Skapa konto

Ang. att kunna öppna skåpen i hörnet närmast fönstret i alternativet utan överskåp tänker vi att man kan ha ett 60-skåp, följt ev. av ett 30-skåp eller ev. endast en öppen hylla (dvs. utan lucka) - se bild nedan. 60-skåpet borde ju då inte bli några problem att öppna då större delen av detta ligger "utanför" bänkskivan. De sista 30cm närmast fönsterväggen inser jag blir rätt svåråtkomliga men då skulle man kunna ha en passbit på 10cm närmast väggen och sedan ca. 20cm öppen hylla för kokböcker etc. Det är ett badrum bakom den här väggen så det är inte aktuellt att bygga någon mer förvaring där. Istället finns ett matförråd på andra sidan köket - se planlösning nedan.
Screenshot 2016-01-10 14.33.20.png
Skapa konto

Screenshot 2016-01-10 14.47.28.png
Skapa konto

En detalj till: i alternativet utan överskåp kommer vi öka på skåpen längst upp på "skåpsväggen" med dubbla höjden av de nuvarande 30cm-skåpen ovanpå kyl/frys/ugn (se ritningen från köksleverantören), så att hela skåpsväggen kommer i höjd/linje med taket på fönsterväggen (det är 2.7m högt till tak vid fönstret), såsom det är ritat på min egna 3D-grovskiss.

Tack igen för inputen!

Nja - det beror på hur gamla ni avser bli i huset :o

Jag byggde genomgångskök i mitt hus som pensionär ... jag är visserligen otroligt glad för mitt hus - och kök - men visst är det problematiskt med överskåpen. I mitt nästa liv :wow: blir det inga överskåp (men då måste huset också bli större).

Kan du få in skåputrymmen på annat sätt vore det perfekt.

Mitt första råd är att bygga ett tak :)

Vad gäller huvudfrågan så vet jag inte riktigt. Jag är vanligen en varm överskåpsivrare eftersom min erfarenhet är att man aldrig har tillräckligt många skåp, men å andra sidan är köket så pass stort att enbart underskåpen skulle räcka i många fall, så om ni bedömer att ni får plats med allt* så kan ni ju klara er utan för det kan absolut vara snyggt med ett överskåpsfritt kök!

Ni kan säkert få det snyggt oavsett om ni kör överskåp eller inte, och bara ni själva kan svara på om underskåpen räcker till. Glöm bara inte att det praktiska vinner i längden, så om ni slirar in på tankar som "mjo, allt vi har nu BORDE nog plats i underskåpen" så är det dags att tänka om.

*dvs inte bara det ni har nu, utan även alla kommande maskiner som ni råkar köpa, den där vintageservisen som ni fyndar nästa sommar, alla kaffekapslar till de kaffeapparater som ni nu inser får plats på de nya bänkarna, etc etc :)

Redigerat:
  • Gilla
123a
  • Laddar…
Justja, angående cleanheten: Det är ett argument som jag absolut köper, men å andra sidan är det inte lika starkt i ett kök likt ert u-formade kök – båda sidoväggarna kommer ju att ha visuella hinder i form av fläktkåpa respektive högskåp, så den upplevda rymden påverkas inte lika mycket i ert fall (av överskåpens vara eller icke vara på bakväggen) som om det vore ett genomgångskök eller om det gällde "överskåp ja/nej" för alla tre väggarna.

Äh jag svamlar, men det jag försöker få fram är att jag inte tror att det spelar lika stor roll i ert kök som i en del andra kök. Det beror dock förstås mycket på hur överskåpen utformas, hur diskreta de är etc etc.

Tack för dina kommentarer @TowaTei. Om det nu landar i överskåp så kommer de se ut som på köksleverantörens ritning här ovan.

Om det ändå är ett nytt hus, så hade jag gått på lösningen med högskåp i hörnet och utan överskåp. Jag har motsvarande väggskåp i ett sådant hörn och det är inga problem att nå längst in i detta. Sen finns det jalusilösningar att sätta i skåpet precis över bänkskivan, så behöver man inte flytta på kaffebryggare, brödrostar eller liknande som brukar samplas i dessa hörn. En bit upp går det att sätta vanliga luckor.

Jag hade dessutom satt in större/fler fönster, längs hela bänken.
Att ha fönster över diskhon verkar vara poppis, och jag gillar det. Men jag skulle ännu hellre haft det precis över arbetsbänken, och det är ju ett perfekt tillfälle i ert kök.

Ser ut att vara ett bra kök att jobba i, och ovanligt trevlig planlösning av huset för övrigt.

• Gilla
Torkil
  • Laddar…
Utan överskåp! Jag byggde om mina föräldrars kök och valde då att endast sätta in 2 st 80-överskåp och i stället bygga på höjden (takhöjden är 3,15 meter). Känslan är helt annorlunda, skönare att arbeta och det gör inget att skåpen högst upp är mer svåråtkomliga eftersom de kan förvara sällan använda saker där :)
Tips är att sätta in hyllor eller liknande dock, jag satte in en trästock som hylla då det blev lite väl kalt. Här är en länk till ett kök som i mitt tycke är fantastiskt fint, utan överskåp! http://www.chrislovesjulia.com/2015/09/idaho-home-full-kitchen-reveal.html

Utan överskåp om du har tillräckligt med förvaring. Mycket man har i skåpen är "sällangrejer", de kan kan ha någon annanstans. Om du kör utan överskåp, vore det inte fint att fläska på med ett större fönster?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.