Känns skönt att man bor i en mindre stad. Jag hade kunnat köpa 5st av mitt hus utan bes. anmärkningar för samma pengar
 
  • Gilla
Sister ray och 1 till
  • Laddar…
benderama skrev:
Kollar på ett hus i ett bra område i stockholm. Förutom uppenbara renoveringsbehov i huset finns även massa andra fel enlig besiktningen. Radonmätning är inte gjord heller.

Köparen har begärd närmare 8 milj för huset. Andra hus i samma område i mycket bättre skick men mindre tomt kostar ungerfär lika mycket.

Känns som det är överpris eller vad tycker ni?

Undrar också vad det skulle kosta ungerfär om man ska åtgärda alla problem i besiktningen.

text ur besktningen:

Riskanalys

Låglutande tak, takpapp med invändiga takavlopp.

Platta och låglutande tak utgör alltid riskkonstruktioner för läckage med anledning av att vatten kan bli stående på taket. Låglutande tak är känsliga för såväl läckage som kondensbildning. Invändiga takavlopp är generellt känsliga konstruktioner för uppkomst av läckage. Det är viktigt att hålla rent i anslutning till takavloppen. Invändiga takavlopp innebär risk för läckage samt kondensutfällning mot rör om kondensisolering saknas. Utrymme under yttertaket har inte kunnat besiktigas eftersom ingen lucka finns till utrymmet. För att kunna konstatera om utrymmet har fuktskador erfordras att en lucka tas upp så att utrymmet blir besiktningsbart.

Dränering, fuktisolering. +20år
Normal livslängd på dränering och fuktisolering brukar anges till 20-30 år från utförandet vilket betraktas som dessa delars genomsnittliga tekniska livslängd, så kan systemet ha nedsatt funktion. Detta kan leda till fuktskador som mögel och röta invändigt i konstruktionen.

Krypgrund med betongbjälklag.
Krypgrunder som ventileras med hjälp av uteluft är en riskkonstruktion med avseende på mikrobiella skador. Detta beroende på att kondensbildning periodvis kan inträffa i grundbalkar och undersida betongbjälklag. Detta kan medföra risk för fukt-/mikrobiella skador och konstruktionsförsvagningar i golvbjälklag, syllar och ovanliggande golvkonstruktion mm. Hög fuktbelastning i grund kan även medföra att grundens mark drabbas av mikrobiell påväxt som kan avge en mögellukt inne.

Större träd invid husgrund.
Större träd invid husgrund kan orsaka skada på grundmurar och grundläggning samt dränering, dagvattenledningar.
Lustigt att du kallar det huset för ett ruckel, men ändå ska ge dig på det som ett första hus!

Platt tak med invändigt takavvattning är en styggelse i sig, dränering måste göra eftersom besiktningsprotokollet talar om jordlukt i källaren, våtrummen är slut osv. Jag skulle nog kalkylera med 1-1,2 Mkr för en renovering av det huset.

Jag skulle inte ge mig på det huset över huvudtaget, men jag skulle inte bli förvånad om slutpriset hamnar någonstans mellan 8-8,5 Mkr.
 
Jag håller med föregående talare i prisuppskattningen. Tak och dränering behöver åtgärdas direkt (förslagsvis före inflytt). Jag noterade även att det inte finns en enda bild på köket på mäklarens sida, så jag antar att även det behöver bytas. Lägg på runt 200 000 för att bygga ett vettigt badrum.

Är det första visningen du går på? Kom ihåg att det är ett renoveringsobjekt du tittar på. Skit i allt vad tapeter, golv och färg heter, du ska kolla på konstruktionen. Avloppsstam, ventilation, takavvattning. Behöver syllen bytas? Sådana saker är relevanta. Färg är småpotatis i sammanhanget.
 
  • Gilla
Ulric och 1 till
  • Laddar…
PatrikJo skrev:
Jag håller med föregående talare i prisuppskattningen. Tak och dränering behöver åtgärdas direkt (förslagsvis före inflytt). Jag noterade även att det inte finns en enda bild på köket på mäklarens sida, så jag antar att även det behöver bytas. Lägg på runt 200 000 för att bygga ett vettigt badrum.

Är det första visningen du går på? Kom ihåg att det är ett renoveringsobjekt du tittar på. Skit i allt vad tapeter, golv och färg heter, du ska kolla på konstruktionen. Avloppsstam, ventilation, takavvattning. Behöver syllen bytas? Sådana saker är relevanta. Färg är småpotatis i sammanhanget.
Tack för tipset. Önskar jag vet hur man kollar det.
 
Men vart befinner sig krypgrunden?
kollar man de sista bilderna så är det ju platonmatta mot uteplatsen.

Evigt glad att jag inte bor i Stockholm, 8 miljoner, sjukt mycket pengar för ett hus i det skicket.
 
Det finns alltid någon som betalar begärda priset för hus i detta skick i 08 området, flytta till södra Dalarna så betalar du under 600 000:- för ett liknande hus, med sjönära, trevligt folk..... tar bara 2 timmar till Sthlm från där vi bor, när jag bodde i Knivsta tog det 3,5 timmar To r till arbetet med tåg/tunnelbana/buss förutom på vintrarna, då var man glad om man kom till Stockholm med tåget!
8 miljoner..... renoveringar direkt på 10-25% av kostnaden om man får tro vad de i storstäderna betalar för hantverkare.
Köp inte detta, titta vidare, bubblan kommer att spricka någon gång!
 
Pumba skrev:
Men vart befinner sig krypgrunden?
kollar man de sista bilderna så är det ju platonmatta mot uteplatsen.

Evigt glad att jag inte bor i Stockholm, 8 miljoner, sjukt mycket pengar för ett hus i det skicket.
Det lustiga (skrämmande?!) är att man kan köpa ett hus med renoveringsbehov för 8 Mkr, renovera för 2 Mkr och sen sälja för 12-15 Mkr. Gör man det fyra-fem gånger kan man köpa sig ett hus och vara skuldfri.
 
ribbones skrev:
[länk]

Antar att det är detta.

Isåfall kan jag förstå priset. Prismässigt är inte Mälarhöjden "sturebyliknande". Spontant skulle jag kanske tycka att det är för mycket pengar för ett hus som ligger så nära motorvägen OCH tunnelbanan.

Jag skulle leta lite till.
 
  • Gilla
osiris
  • Laddar…
Pagno skrev:
Det finns alltid någon som betalar begärda priset för hus i detta skick i 08 området, flytta till södra Dalarna så betalar du under 600 000:- för ett liknande hus, med sjönära, trevligt folk..... tar bara 2 timmar till Sthlm från där vi bor, när jag bodde i Knivsta tog det 3,5 timmar To r till arbetet med tåg/tunnelbana/buss förutom på vintrarna, då var man glad om man kom till Stockholm med tåget!
8 miljoner..... renoveringar direkt på 10-25% av kostnaden om man får tro vad de i storstäderna betalar för hantverkare.
Köp inte detta, titta vidare, bubblan kommer att spricka någon gång!
marknaden styr skulle inte flytta till Dalarna ens om jag fick 600 tkr
 
  • Gilla
Gnagare i Bajenhöjden
  • Laddar…
De flesta av oss hade inte flyttat till Sthlm för 600 tkr heller :)
 
  • Gilla
SueCia och 11 till
  • Laddar…
Problemet är om man är första gångs köpare då blir det dyrt , men om man har något och sälja så får man oftast bra för det och då blir det ej så dyrt . Om man nu flyttar i liknande område i Stockholm . Flyttar man in från Dalarna till tex Stockholm då blir det dyrt
 
Jag vet att marknaden styr, men det har gått lite väl långt med storstadspriserna. Min lillebror bor kvar, köpte en 2-a i Sollentunatrakten för 2miljoner för ett tag sedan, har svårt att förstå att det är värt de pengarna!
Men Polos, jag ger dig rätt, alla har såklart sina drömmar och mål, men det känns som om det föreligger viss risk för mardrömmar ibland!
Jag hade inte flyttat till Dalarna om jag inte haft den utbildning jag har, men det är svårt att inte motivera att flytta hit, det finns även fiber här, och sist jag tittade så gick det att sköta många arbeten från vilken plats i Sverige som helst!
Nu var det inte direkt meningen av mig att på något sätt kasta skit på er som valt att bo kvar i Sthlm, jag vet bara att ett hus är ett hus och inget annat. Tycker inte att det är värt alla pengar som det kostar i era trakter, men det är min åsikt.
Härmed önskar jag er en trevlig söndag och lycka till med era projekt och fastighetsaffärer, men tänk gärna om ett par ggr innan ni köper för dyra hus!
Och du Polos, om du inte gillar Dalarna så kan du komma och hälsa på hos mig så får du se varför jag gillar det!
PM-a mig om du känner för det så har du en midsommarbjudning hit!
Ha det gott!
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
Problemet är att folk nödvändigtvis ska klumpa ihop sig i strostäderna, om våra kära styrande såg till attt det fanns förutsättnigar för att hålla hela Sverige vid liv skulle det inte kosta en förmögenhet att bo där det finns jobb. "Bubblan" finns bara i storstadsreionerna.
 
Bes. protokollet har ju en lite lsutig skrivning om krypgrunden. Först "krypgrund med betongbjälklag", sedan en stadardtsxt om riskerna med röta i träbjälklag.

Det finns inget i bes. protokollet som beskriver att något med dte här huset är dåligt. Man pekar ut att det platta taket är en risk, oavsett om det är 100 år gammalt eller nybyggt. man pekar på risker med krypgrund, men påvisar inga problem med den här krypgrunden osv.

Det här protokollet skulle se likadant ut om huset var topprenoverat, byggt 1995, med originaltak.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.