34 694 läst ·
51 svar
35k läst
51 svar
Överpris för IVT AirX 409 Luft/vatten värmepump 9kW??
Vilken värmepump har du?F Fideliox skrev:Något överdimensionerad är bra men man behöver ju inte överdriva. Vi behöver drygt 6kw de kallaste dagarna(som är förförhållandevis få i skåne) nya ligger på 8.5kw. Roligt nog så har den bättre SCOP än den större. 3.45 istället för 3.33. Jag tänker att om pumpen klarar värma 95% av tiden utan elpatron så är det ju fine, de få gångerna får man sätta en brasa och stödelda.
Jag hade nog inte köpt en alldeles för stor pump själv. Resultatet blir alldeles för många start och stopp för pumpen som sliter den mer. Bättre att den får gå i ett lugnt tempo. Uträkningen man gör med dataprogrammen hos leverantören stämmer nog väldigt bra.Forzza skrev:
Köper man en varvtalsstyrd värmepump (som tex IVT AirX) så blir det inte lika stort problem om man överdimensionerar.Stefan_Kba skrev:
55 grader låter lågt. Många system är dimensionerad efter 60/40 vid -18 grader ute när det gäller typ fjärrvärme. Med olja är systemen 80/60. Viktigt att ta hänsyn till detta. Tror inte ni kommer undan med spetsvärme när det är som kallast. Fast det händer inte så ofta. IVT borde informera om sådant. Om ni inte vet vad 60/40 är så är det: när det är -18 grader ute så säger kurvan att framledningstemperaturen ska vara 60 grader. Och om värmesystemet är rätt dimetionerat så får man 40 grader i retur. Det där med -18 är olika var i landet man bor. I norr är temperaturen lägre. Och i söder högre.
Vist kan det bli ett problem.useless skrev:
Det kan skilja ganska mycket på lägsta effekt de kan köra, just dessa ivt vet jag inte. Men överdimensionerar man för mkt så kommer den gå som en on/off pump på sommarhalvåret.
Medlem
· Södermanland
· 658 inlägg
Jo, min värmepump kräver en temperatur på ungefär -5 grader vid vindstilla för att den inte ska stänga av sig emellanåt. Då går den på lägsta effekt och tar ca 0,7 kW. Kompressor och fläkt är närmast ljudlösa vid de effekterna. Gillar Nibes stora fläktar som går lugnt och stilla på max 390 varv per minut.useless skrev:
Samtidigt så finns muskler om man tar mycket varmvatten, även vid -20 grader.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Jag installerade en thermia för några år sedan, tror allt som allt blev 121k så jag tycker det låter rimligt.A Anders765jH skrev:Står i valet och kvalet, har idag en elpanna (NIBE EVC240) som är 9 år gammal som värmer upp mitt 170m hus i en mindre stad i Mälardalen, huset är byggt 1980. Som alla andra har jag förskräckts av de höga elpriserna och börjat kolla efter alternativ. Fastnat för luft/vatten system och fick snabb återkoppling från IVT som föreslog IVT AirX 409 Luft/vatten värmepump 9kW. Systemet klarar av mitt hus, har bra recentiorer mm
MEN
Offerten ligger på 169 tkr (154 efter ROT) för komplett installation ink demontering och bortforsling av gammalt system.
Det är brist på värmepumpar det vet jag MEN tar de inte i lite mycket här? Det är inte några specialdragningar eller annat som motiverar extra högt pris.
Någon som fått installerat ett liknande system senaste halvåret som kan ge en hint?
Medlem
· Stockholms län
· 646 inlägg
Berätta gärna mer om Baxin; min granne funderar eventuellt på att byta ut sin Flvp mot just en Baxi 9 kilowattare. Har du hunnit bekanta dig med den mer? Återkoppla gärna också om ett tag då Baxin inte verkar vara så vanlig än.Empeluran skrev:
Vi kollade på Nibe och IVT.
IVT hade leverans på 1-2 år och kunde inte garantera priset på pumpen, då den kunde höjas även efter godkänd offert. I somras var den på 124 000 efter rot. 7kw. Han som lämnade offerten sa att vi bör räkna med en höjning på minst 7% innan leverans.
Nibe kunde inte heller leverera på ca 1,5-2 år. Rörmokaren vi pratade med då sa dock att han matchar priset från tidigare offert från IVT (utan några eventuella prisökningar) då jag redan hade avtalat med en firma han samarbetar med att gjuta ny betongplatta och isolera förrådet som pannrummet ligger i.
Nibe var dock generellt sett dyrare och höjde priset i efterhand även dem, så rörmokaren hade gått back på att installera den hos oss om det fortsatte stiga. Om jag inte minns fel var ökningen på över 20 000.
Då fick jag ett samtal som var som en skänk från ovan. Baxi 9kw, 250l vattentank. Leverans 2 månader senare. Längre garanti än både Nibe och IVT och rörmokaren slipper vara ledsen i ögat.
Den har varit på plats en månad, so far so good. EXTREMT nöjd.
Jag tror att ökningen framförallt handlar om att efterfrågan är så stor. Men kolla på Baxi!
Mvh
Kanakas123 skrev:
Svårt att säga, röris och elektriker är här i detta nu och kopplar in.
Redigerat:
Jaha,F Fideliox skrev:
Den var en del av offerten och det nämndes ingenting om någon restnotering
Jag kör ju kaminen flitigt på vintern och då jag bara har en utomhusgivare idag blir det antingen dödsvarmt i vardagsrummet och lagom i övriga huset, eller lagom i vardagsrummet och svinkallt i övriga