2 658 läst ·
9 svar
3k läst
9 svar
Överlåtelsebesiktning på ett fem år gammalt hus med "rent" protokoll?
Ett radhus, byggt 2010. Säljaren har besiktigat huset och besiktningsprotokollet är helt rent. Det är en av de större firmorna som har besiktigat huset.
Skulle ni ta dit en egen besiktningsman, ta en genomgång med den besiktningsman som skrivit protokollet eller sparat 10 000 och tänkt att det är lugnt eftersom huset är nytt och protokollet rent?
Skulle ni ta dit en egen besiktningsman, ta en genomgång med den besiktningsman som skrivit protokollet eller sparat 10 000 och tänkt att det är lugnt eftersom huset är nytt och protokollet rent?
Självklart skall du besiktiga med egen besiktningsman! Inte bara för att du har undersökningsplikt. Utan främst för att säljarens överlåtelsebesiktning är ett säljstöd skapat för att du skall känna dig så säker på att allt är bra att du inte ens undersöker ordentligt själv...
Tack för svaren. Egentligen visste jag nog att det var det rätta att göra. Samtidigt behöver vi ha allt klart senast torsdag (idag är det söndag). Jag ägnade förra veckan åt att försöka hitta besiktningsman, men fick bara ett napp.
Det smidigaste skulle helt klart vara att använda oss av samma firma som säljarna gjort. Har de inte ett ansvar gentemot beställaren om jag köper en överlåtelsebesiktning?
Det smidigaste skulle helt klart vara att använda oss av samma firma som säljarna gjort. Har de inte ett ansvar gentemot beställaren om jag köper en överlåtelsebesiktning?
Varför måste det bli klart till torsdag? Blir ni utkastade från ert nuvarande boende? Jag råder dig, hasta inte bara för att mäklaren försöker pusha dig till snabbt avslut. Mäklaren vill bara ha sin bonus säkrad.Kalle_sthlm skrev:Tack för svaren. Egentligen visste jag nog att det var det rätta att göra. Samtidigt behöver vi ha allt klart senast torsdag (idag är det söndag). Jag ägnade förra veckan åt att försöka hitta besiktningsman, men fick bara ett napp.
Ingen aning om deras ansvar, men att välja samma firma låter som en synnerligen dålig idé. Jag tror inte en besiktningsman vågar/vill göra en annorlunda bedömning än sin kollega från samma firma. Därmed är värdet av en sådan besiktning mycket litet.Kalle_sthlm skrev:
Vi har skrivit kontrakt, i kontraktet finns det en klausul som gör att vi senast på torsdag behöver ha besiktigat huset om vi vill häva köpet.
Jag har också tänkt att det finns fördelar med att ta en besiktningsman från annan firma, men jag inbillade mig att det finns en ansvarsförsäkring och att den är riktad till beställaren. Är det inte så?
Jag har också tänkt att det finns fördelar med att ta en besiktningsman från annan firma, men jag inbillade mig att det finns en ansvarsförsäkring och att den är riktad till beställaren. Är det inte så?
Jo, det gör det. Och den försäkringen omfattar ju både säljarens och din besiktningsman om dom kommer från samma firma. Tänk vad tokigt det skulle bli vid en tvist med olika besiktningsprotokoll från samma företag, på samma fastighetKalle_sthlm skrev:Vi har skrivit kontrakt, i kontraktet finns det en klausul som gör att vi senast på torsdag behöver ha besiktigat huset om vi vill häva köpet.
Men det mest troliga är som sagt att om du bokar besiktning hos firma så slår dom in fastighetsbeteckningen i sitt system och ser att dom precis besiktigat. Räkna med att "din" besiktningsman har läst protokollet och kommer att var färgad av det.
Det rimliga är väl att det är exakt samma besiktningsman som gjorde säljarbesiktningen som du nu får kontakt med för att göra din köparbesiktning. Den praktiska effekten blir ju främst att du får ett kundförhållande till besiktningsfirman och kan ställa krav mot firman om det visar sig att firman brustit i sitt uppdrag. Utöver det får du en genomgång av huset och har möjlighet att ställa frågor.
Uppföljning: vi lyckades hitta en annan besiktningsman. Kändes bra att vi gjorde det, även om det mest var småsaker som dök upp. Tack för hjälpen! 
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Electrolux 30år? gammalt skåp mot nytt. Lite råd
Vitvaror -
Stuga av gammalt härbre
Socialt & Projekt -
Renovering 25 år gammalt badrum med rör i rör
Badrum -
Hur bäst isolera mellanbjälklag i gammalt hus med källare?
Isolering -
Altangolv 15 år gammalt – behöver jag underhålla eller låta vara?
Altan & Uteplats