Med kommunism syfta jag motsatsen mot marknadsekonomi, inte så svårt att förstå. Och extrem marknadsekonomi kanske man har i USA om det är det du syftar på men att muta in sin lott förstår jag inte syftet med.

Jag förstår att alla ni som sparar 400 000 kr + på att köpa en tomt från kommunen är positiva till tomtkön. Jag skulle också försöka utnyttja systemet om jag skulle bygga nytt.

Men kan du argumentera varför man ska få 400 000 skattepengar bara för man har stått i kö? Det är ju inte direkt en mänsklig rättighet att få bygga ett nytt hus. Det ska väll kosta vad det kostar för alla.

Jensen skrev:
Du kanske i såfall skall läsa på vad Kommunism är för något, eller varför tar du isåfall inte hästen ut på prärien och mutar in din lilla lott :confused:

Kan tänka mig att du är rätt unik med denna uppfattning om nyttan med tomtköer, rätt många inklusive mig själv är positiva till att dom finns.
Puu har mig på sin sida. Varför ska detta förlegade sätt finnas kvar när i princip allt annat från den tiden det möjligtvis fyllde en funktion och fungerade är borta?

Jag köpte en tomt till marknadspris som min säljare köpt ur tomtkön till ett löjligt lågt pris. Vinsten blev bra för ägandet under 1 månad.

TS>>Lycka till.

Jag är böjd att hålla med puu och JBa. Att somliga kan sko sig på att köpa tomter ur den kommunala kön för att sedan omgående sälja dem vidare med stor vinst är inte så sjysst. Just för att motverka sådana saker så tvingas kommunerna ställa sådana krav som trådskaparen vill kringgå. Det är bäddat för trassel, byråkrati och orättvisa. Sälj tomterna till marknadspris bara! Ju mer pengar kommunen får in, desto mer får de att lägga på annat som kommer kommuninnevånarna till godo (skolor etc.)

I min hemkommun behövs det inflyttning, annars flyttar olika slag av samhällsservice (senast idag ska vårdcentralen privatiseras = nedläggning?). Att kommunen då släpper billiga tomter är inte särskilt konstigt. De vill ju ha inflyttning. Där är det bra med en tomtkö.

I större orter med stor efterfrågan på tomter ser jag inga problem med marknadspriser. De lär ju bli sålda ändå. Iofs så blir väl kanske marknadspriset lågt i min hemkommun då. Men den kommunen är lite speciell eftersom det är tryck efter sommarstugor = kommunen vill hellre ha fastboende som genererar mer skatteinkomster. Inte så konstigt att ställa vissa krav på de i tomtkön då.

Sammep skrev:
I min hemkommun behövs det inflyttning, annars flyttar olika slag av samhällsservice (senast idag ska vårdcentralen privatiseras = nedläggning?). Att kommunen då släpper billiga tomter är inte särskilt konstigt. De vill ju ha inflyttning. Där är det bra med en tomtkö.

I större orter med stor efterfrågan på tomter ser jag inga problem med marknadspriser. De lär ju bli sålda ändå. Iofs så blir väl kanske marknadspriset lågt i min hemkommun då. Men den kommunen är lite speciell eftersom det är tryck efter sommarstugor = kommunen vill hellre ha fastboende som genererar mer skatteinkomster. Inte så konstigt att ställa vissa krav på de i tomtkön då.
Också med marknadspriser skulle tomterna i din kommun bli billiga då det tex inte skulle bli någon budgivning på dessa. Om t.o.m kommunen behöver subventionera vissa fasta avgifter är det ok eftersom kommunen anser att det tillför kommunen något (i det här fallet fler kommuninvånare som betalar skatt). Men att kommuner med brist på tomter säljer för billigt kan jag som sagt vara inte förstå.

b8q skrev:
Jag är böjd att hålla med puu och JBa. Att somliga kan sko sig på att köpa tomter ur den kommunala kön för att sedan omgående sälja dem vidare med stor vinst är inte så sjysst. Just för att motverka sådana saker så tvingas kommunerna ställa sådana krav som trådskaparen vill kringgå.
Vill bara klargöra att vi INTE vill ge oss in i den här historien för att tjäna pengar! Tvärtom kommer vi eventuellt få betala mer. Vi vill så hemskt gärna bara bo i området - till en rimlig tomtpeng.

Lonlivia skrev:
Vill bara klargöra att vi INTE vill ge oss in i den här historien för att tjäna pengar! Tvärtom kommer vi eventuellt få betala mer. Vi vill så hemskt gärna bara bo i området - till en rimlig tomtpeng.
Jodå, jag förstod det. Men det finns nog andra som gärna vill tjäna en hacka utan att bosätta sig på tomten, och att det är just därför som kommunen tvingas till sådana kravspecifikationer som gör det krångligare för er. Se det ur kommunens perspektiv.

Hursomhelst är det svårt. Givetvis vill kommunen locka till sig fler skattebetalare, och man vill ge möjlighet för sina invånare att skaffa tomt och eget boende, men samtidigt vill nog inte alla de befintliga skattebetalarna att kommunen subventionerar tomtmark som man kunnat sälja dyrare.

Kommunerna vill givetvis öka befolkningen för att skapa en skattebas ect...

Men det är en märklig inställning några medlemmar har att tomtköer är förlegat eller gammalt, jag skulle nog tippa på att dom flesta här i Byggahus.se, har en positiv bild av tomtköer.

Vem vill inte få chansen att efter en tids köande kunna förverkliga sin dröm om att bygga sitt hus, och inte behöva lägga en stor del av sina pengar på tomten utan på att utrusta huset så att det blir som man vill ha det.

Självklart är detta bra.

Jensen skrev:
Kommunerna vill givetvis öka befolkningen för att skapa en skattebas ect...

Men det är en märklig inställning några medlemmar har att tomtköer är förlegat eller gammalt, jag skulle nog tippa på att dom flesta här i Byggahus.se, har en positiv bild av tomtköer.
Själv tycker jag nog att det snarare är en märklig inställning att det skulle finnas något positivt med att kommunen säljer ut skattebetalarnas egendom till underpris. När det är andra saker som stat (statliga bolag etc...) och kommun (tex skolor...) säljer ut för billigt blir det ofta ramaskri, folk skor sig på andras bekostnad etc... men när det rör sig om tomter då är detta helt plötsligt något bra?
Jensen skrev:
Vem vill inte få chansen att efter en tids köande kunna förverkliga sin dröm om att bygga sitt hus, och inte behöva lägga en stor del av sina pengar på tomten utan på att utrusta huset så att det blir som man vill ha det.
De flesta är naturligvis nöjda över att få chansen att kunna förverkliga sin dröm om att bygga sitt hus när detta kan ske delvis på någon annans bekostnad...

Jensen skrev:
Självklart är detta bra.
För de som gynnas är det naturligtvis bra men för det stora flertalet som måste betala för att du ska kunna bygga ditt hus är det långtifrån självklart något bra.

Hamparaffe skrev:
Själv tycker jag nog att det snarare är en märklig inställning att det skulle finnas något positivt med att kommunen säljer ut skattebetalarnas egendom till underpris. När det är andra saker som stat (statliga bolag etc...) och kommun (tex skolor...) säljer ut för billigt blir det ofta ramaskri, folk skor sig på andras bekostnad etc... men när det rör sig om tomter då är detta helt plötsligt något bra?

De flesta är naturligvis nöjda över att få chansen att kunna förverkliga sin dröm om att bygga sitt hus när detta kan ske delvis på någon annans bekostnad...

För de som gynnas är det naturligtvis bra men för det stora flertalet som måste betala för att du ska kunna bygga ditt hus är det långtifrån självklart något bra.
Förmodligen är det flera i denna tråden som inte haft/fått möjligeten att köpa tomt från en kommun, därav bitterheten och det negativa mot kommuntomter.

Men som jag sade tidigare det är alldeles säkert fler personer som är positiva till tomtköande än som är emot, men oturligt nog läser dom säkert inte på Byggahus.se
då dom kanske har byggt och är färdiga.
Under tråden tomter "om man läser efter" så är det många som söker, jag tror knappast att dom skulle bli olyckliga om dom kunde hitta en tomt via Kommunens kölista.

Så ni som har goda erfarenheter om att köpa en tomt från en kommun, posta gärna här.

Jag vill påpeka att min tomt är köpt för att bygga och bo på med familjen, inte för att sälja vidare med vinst.

Jensen skrev:
Men som jag sade tidigare det är alldeles säkert fler personer som är positiva till tomtköande än som är emot.
Allt beror på hur man ställer frågan. Frågar man "Vill du ha möjlighet att köpa en tomt billigt av din kommun?" så är säkert de flesta positiva. Frågar man istället "Tycker du att din kommun ska få mer pengar över till skola och omsorg, genom att sälja sina tomter till marknadspris istället för till subventionerat pris?" så får man kanske ett annat svar.

b8q skrev:
Allt beror på hur man ställer frågan. Frågar man "Vill du ha möjlighet att köpa en tomt billigt av din kommun?" så är säkert de flesta positiva. Frågar man istället "Tycker du att din kommun ska få mer pengar över till skola och omsorg, genom att sälja sina tomter till marknadspris istället för till subventionerat pris?" så får man kanske ett annat svar.
Du missar poängen helt b8q,, det är för att kommunerna skall får råd med skola och omsorg som dom vill få familjer och skattebetalare till sig... tänk till lite grann! :confused:

Du vet inte hur en kommunal tomt prissätts eller hur?

Oftast, och nästan alltid är det till självkostnadspris, dvs kommunen täcker alla sina ingående kostnader för släppet av tomterna med det pris som köparen ger...
Med andra ord, det är inte "kommunistiskt", som någon skriver, det är inte så att skola och
omsorg blir lidande..

Nej det är sammhällsplanering det handlar om. och att se till att det finns vård skola och omsorg kvar.

Jensen skrev:
Du missar poängen helt b8q,, det är för att kommunerna skall får råd med skola och omsorg som dom vill få familjer och skattebetalare till sig... tänk till lite grann! :confused:

Du vet inte hur en kommunal tomt prissätts eller hur?

Oftast, och nästan alltid är det till självkostnadspris, dvs kommunen täcker alla sina ingående kostnader för släppet av tomterna med det pris som köparen ger...
Med andra ord, det är inte "kommunistiskt", som någon skriver, det är inte så att skola och
omsorg blir lidande..

Nej det är sammhällsplanering det handlar om. och att se till att det finns vård skola och omsorg kvar.

Tänk lite grann själv istället!

Om tomterna såldes till marknadspris skulle de ju fortfarande säljas eller hur? (annars skulle ju priset vara satt för högt, dvs över marknadspris) Skillnaden skulle bara vara att det skulle vara den som bjöd högst som fick köpa istället för den som stått i kö... Att sälja nånting billigare än marknadspris innebär naturligtvis att någon annan verksamhet som kunde använt pengarna som nu istället subventionerar ditt husbygge blir lidande...

Men du kanske på fullt allvar menar att ingen annan kommunal verksamhet blir lidande så länge man tar ut självkostnadspris för det man säljer? Isåfall antar jag att du inte heller ser några som helst problem med de omdiskuterade försäljningar av skolor som skett (t ex försäljningen av Tibble Gymnasium i Täby där man fick köpa skolan till värdet av inventarierna, dvs ingen förlust för kommunen...) eller de statliga bolag som säljs ut/planeras att säljas där prissättningen varit och är minst sagt tveksam (men eftersom staten ägt dessa bolag så länge och de dessutom gett staten vinster råder det nog inget tvivel om att man inte gör någon "förlust" på försäljningen)...

En utebliven vinst är går också ut över de andra verksamheter kommunen har! Så denna typ av subventioner får visst betalas i form av sämre omsorg och skola (alternativ högre skatter då...)

Att sen fördelningen av tomterna genom olika typer av köer är ett djupt orättvist sätt att fördela kommunens resurser är ytterligare en sak som talar emot denna typ av verksamhet...

Nej du tänk om tänk rätt!

Hamparaffe skrev:
Tänk lite grann själv istället!

Om tomterna såldes till marknadspris skulle de ju fortfarande säljas eller hur? (annars skulle ju priset vara satt för högt, dvs över marknadspris) Skillnaden skulle bara vara att det skulle vara den som bjöd högst som fick köpa istället för den som stått i kö... Att sälja nånting billigare än marknadspris innebär naturligtvis att någon annan verksamhet som kunde använt pengarna som nu istället subventionerar ditt husbygge blir lidande...

Men du kanske på fullt allvar menar att ingen annan kommunal verksamhet blir lidande så länge man tar ut självkostnadspris för det man säljer? Isåfall antar jag att du inte heller ser några som helst problem med de omdiskuterade försäljningar av skolor som skett (t ex försäljningen av Tibble Gymnasium i Täby där man fick köpa skolan till värdet av inventarierna, dvs ingen förlust för kommunen...) eller de statliga bolag som säljs ut/planeras att säljas där prissättningen varit och är minst sagt tveksam (men eftersom staten ägt dessa bolag så länge och de dessutom gett staten vinster råder det nog inget tvivel om att man inte gör någon "förlust" på försäljningen)...

En utebliven vinst är går också ut över de andra verksamheter kommunen har! Så denna typ av subventioner får visst betalas i form av sämre omsorg och skola (alternativ högre skatter då...)

Att sen fördelningen av tomterna genom olika typer av köer är ett djupt orättvist sätt att fördela kommunens resurser är ytterligare en sak som talar emot denna typ av verksamhet...

Nej du tänk om tänk rätt!
Förmodligen är det ingen ide att försöka förklara detta för dig Hamparaffe, i och med din cementerade och rigida inställning.
Du har förmodligen ett väldigt begränsat perspektiv med stora skygglappar utifrån din egen
bostadsort/kommun.

Till saken igen, Kommunala tomtköer är bra, det främjar att vanliga familjer kan köpa, bygga och leva i bra i planområden som kommunen har beslutat att, villabebyggelse
skall uppstå, för att staden/orten skall leva vidare och befolkningen inte skall flytta ut utan flytta in skaffa barn leva och bidraga till orten..

Tråden startade med att utreda möjligheter att gå förbi i en tomtkö, i den frågan är jag och säkert många andra negativa, nu blandar du in politik på din ort, vilket inte är av minsta intresse här.

Saken är den att det är ett fullt normalt och mycket bra sätt att köpa tomt på.

Man kan nästan tro att du har misslyckats att få den chansen som jag och många med mig har fått efter trägen väntan, du är kanske rent avundsjuk, därför så negativ och fördömmande?

Om nu denna affärsmodell är så fantastiskt bra varför inte använda den även på andra områden?

Kommunala matköer, hur låter det? Främjar att vanliga familjer kan köpa och äta den bra mat som kommunen har beslutat om...

Kommunala bilköpsköer, såhär i bilkristider? Främjar att vanliga familjer kan köpa och färdas i de bra bilar som kommunen har beslutat ska tillverkas...

Att kommunen tillverkar och säljer till självkostnadspris allt möjligt såsom mat, bilar, tv-apparater, hus, etc låter ju lysande! Alla kan köpa en billig bil och en limpa bara man står i kö! Det är ju fantastiskt!!

Nejdu hur mycket du än försöker så är detta ingen normal affärmodell, tvärtom...

Att jag nämnde Täby ovan i mitt inlägg beror inte på att jag bor där, för det gör jag inte, bara på att detta var ett mycket uppmärksammat fall (togs upp i TV och tidningar etc.) där kommunen sålde ut skattebetalarnas egendom till underpris...

Att jag skulle vara avundsjuk är bara löjligt, jag har ett hus som jag är nöjd med på en tomt jag är nöjd med så varför skulle jag vara avundsjuk? Jag tycker bara att kommunernas (dvs skattebetalarnas) pengar kan gå till viktigare saker än attsubventionera ditt och andras husbyggen...

Slutligen vill jag bara säga att jag har full förståelse för trådskaparens vilja att ta till knep för att gå förbi kön och att jag nog skulle agera likadant om jag var i samma situation... Det är inte de som vill köpa tomter billigt för att tjäna sig en hacka eller för att på ett billigt sätt skapa sig ett trevligt boende på andra skattebetalares pengar det är fel på det är systemet som låter dom göra så!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.