Går det att använda denna överkopplings bygel när det är en förskjutning pga huvudbrytaren? Se röd markering.
Eller kan man köra dessa med ändhylsor alternativt denna ledare eller är det lösmeter som används och behövs ändhylsor i så fall?
Skåpet är ett häger Delta

Elcentral med markerad förskjutning av överkopplingsbrygga och huvudbrytare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Elcentral med huvudbrytare och fasskenor, röd markering visar förskjutning för överkopplingsbygel.
    Skapa konto
tommib
Ingen aning om överkopplingsbygeln, jag hade använt RK.

Varför har du ritat blå streck från bägge JFBerna till nollplinten?

Stommen Stommen skrev:
Går det att använda denna överkopplings bygel när det är en förskjutning pga huvudbrytaren? Se röd markering.
Eller kan man köra dessa med ändhylsor alternativt denna ledare eller är det lösmeter som används och behövs ändhylsor i så fall?
RK utan ändhylsor kan läggas dubbelt i klämman på ovansida JFB. Viktigt att se till att båda ledarna sitter ordentligt samt är av samma typ (Blanda ej RK och FK/EK ex). Överkopplingsbygeln plus ändhylsorna från huvudbrytaren hade inte blivit särskilt bra även om jordfelsbrytarna legat i linje.

Glöm inte att du behöver en separat nollskena om du ska ha två jordfelsbrytare.

tommib tommib skrev:
Ingen aning om överkopplingsbygeln, jag hade använt RK.
Tyckte det såg praktiskt ut med färdig bygel men sen såg jag förskjutningen som ställer ju till det. Märkte att det var 10 mm² tjocklek i bygeln och inte 6 mm² som RK.

tommib tommib skrev:
Varför har du ritat blå streck från bägge JFBerna till nollplinten?
Skall ha blå RK där emellan.

Stommen Stommen skrev:
Tyckte det såg praktiskt ut med färdig bygel men sen såg jag förskjutningen som ställer ju till det. Märkte att det var 10 mm² tjocklek i bygeln och inte 6 mm² som RK.

Om du lägger blå RK som på bilden så kommer dina jordfelsbrytare inte fungera.

M Matten skrev:
RK utan ändhylsor kan läggas dubbelt i klämman på ovansida JFB. Viktigt att se till att båda ledarna sitter ordentligt samt är av samma typ (Blanda ej RK och FK/EK ex). Överkopplingsbygeln plus ändhylsorna från huvudbrytaren hade inte blivit särskilt bra även om jordfelsbrytarna legat i linje.
Är det viktigt med ändhylsorna?

M Matten skrev:
Glöm inte att du behöver en separat nollskena om du ska ha två jordfelsbrytare.
Ska in en KN22N men fick en KN26N i beställningen så det blev lite trångt Antar att det är den du menar
Noll jordskenan skall byggas om med lite nya komponenter när jag får den.
Bilden visar inte exakt var blå skall in utan att jag ska ha RK dit upp

Stommen Stommen skrev:
Det blir inget bra.
Jordfelsbrytarna behöver varsin nollplint efter sig, annars kommer det inte att fungera.

Stommen Stommen skrev:
Är det viktigt med ändhylsorna?
I det här fallet är det viktigare att inte köra en ändhylsa. En bra ändhylsa är bättre än lösa kardeler, men om du lägger dubbelt på någon ingång så är det väldigt dåligt att blanda olika typer av ledare.

Stommen Stommen skrev:
Ska in en KN22N men fick en KN26N i beställningen så det blev lite trångt Antar att det är den du menar
Nej. Jag menar att du ska ha TVÅ separata nollskenor. En för varje jordfelsbrytare. Du måste även hålla koll på dina inkommande grupper så att grupper som läggs på säkringar som betjänas av JFB1 hamnar på den första nollskena, och alla som betjänas av JFB2 hamnar på den andra nollskenan.

• Gilla
RoBo och 3 till
  • Laddar…
O
Stommen Stommen skrev:
Det Matten menar är att du inte får ansluta utgående nolla från jordfelsbrytarna till samma nollskena utan att varje jordfelsbrytare måste ha en egen separat nollskena på utgående sidan. Det innebär att om du har TN-S blir det totalt tre stycken av varandra oberoende nollskenor, och om du har TN-C blir det bara två.

Edit: Matten är snabbare, här går det undan! =)

• Gilla
Stommen
  • Laddar…
O Steamboy skrev:
Det Matten menar är att du inte får ansluta utgående nolla från jordfelsbrytarna till samma nollskena utan att varje jordfelsbrytare måste ha en egen separat nollskena på utgående sidan. Det innebär att om du har TN-S blir det totalt tre stycken av varandra oberoende nollskenor, och om du har TN-C blir det bara två.

Edit: Matten är snabbare, här går det undan! =)

TN-S = 5 ledare in från yttre proppskåp TN-C = 4 Eller är jag ute och cyklar

tommib
M Matten skrev:
koll på dina inkommande grupper
Lite ordmärkeri men det är de utgående grupperna som är viktiga i just detta fall :)

Stommen Stommen skrev:
TN-S = 5 ledare in från yttre proppskåp TN-C = 4 Eller är jag ute och cyklar
Detta är inte relevant för att du måste ha separata nollskenor för jordfelsbrytarna, vilket var anledningen till att jag frågade om att du har två streck till samma skena.

Jag hade lagt dubbelt med RK på huvudbrytarens utgångssida, det är mer rent om du behöver byta endera JFB framöver.

M Matten skrev:
I det här fallet är det viktigare att inte köra en ändhylsa. En bra ändhylsa är bättre än lösa kardeler, men om du lägger dubbelt på någon ingång så är det väldigt dåligt att blanda olika typer av ledare.
Så lösmeter 6mm2 RK får det bli.

M Matten skrev:
Nej. Jag menar att du ska ha TVÅ separata nollskenor. En för varje jordfelsbrytare. Du måste även hålla koll på dina inkommande grupper så att grupper som läggs på säkringar som betjänas av JFB1 hamnar på den första nollskena, och alla som betjänas av JFB2 hamnar på den andra nollskenan.
Japp två separata nollskenor alltså byglarna mellan tas bort och JFB1 hamnar 1 skenan och JFB2 på andra vet inte om bilden illustrerar bra

• Elcentral med öppna nollskenor och pågående arbete, markeringar där byglar ska tas bort.
    Skapa konto
tommib tommib skrev:
Jag hade lagt dubbelt med RK på huvudbrytarens utgångssida, det är mer rent om du behöver byta endera JFB framöver.
Ett bra sätt i detta fallet, tål att uppmärksammas så TS kommer på spår där.

• Gilla
Stommen
  • Laddar…
Stommen Stommen skrev:

Japp två separata nollskenor alltså byglarna mellan tas bort och JFB1 hamnar 1 skenan och JFB2 på andra vet inte om bilden illustrerar bra

[bild]
Om du menar att de gröna på bilderna ska gå till JFB inkommande N så är det inte rätt, du ska välja blå där också. Nu när du försöker få allt riktigt och ställer frågor passar det att få till även såna detaljer.

Stommen Stommen skrev:

[bild]
Den gröna bygeln behåller du. Du ska dock inte ha en blå bygel mellan nollskenorna.

• Gilla
Affe61
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.