Hej, är det någon som har bra erfarenhet av att överklaga Attefallsbygglov , när det gäller att ställa byggnad närmre än 4.5 meter från tomtgräns mot allmäning / kommunmark,
kommun kommer säga nej, det har jag redan kollat, men frågan är om det är värt att driva vidare till länsstyrelsen som har mer befogenheter, finns garage I området som står nära kommunmark.
 
harry73
Attefallsbyggnader kräver inte bygglov men man ska göra en bygganmälan. Attefallsbyggnader får inte placeras närmare 4,5m från fastighetsgränsen. Vill man i alla fall bygga där, är det inte en bygglovsbefriad byggnad, så ska man söka bygglov.
Undantag på 4,5m regeln är om grannen (skriftligen) medger placeringen närmare 4,5m från hans fastighetsgräns. Problemet här är att kommunen inte få medge placering närmare 4,5m från deras fastighetsgräns (om det är allmän platsmark).
Så vill du placera en byggnad närmare 4,5m från kommunens mark, ska du ansöka om bygglov (och då får den inte ligga på prickmark). Nekar kommunen bygglov, kan du överklaga beslutet.
 
B Christian Berggren skrev:
Hej, är det någon som har bra erfarenhet av att överklaga Attefallsbygglov , när det gäller att ställa byggnad närmre än 4.5 meter från tomtgräns mot allmäning / kommunmark,
kommun kommer säga nej, det har jag redan kollat, men frågan är om det är värt att driva vidare till länsstyrelsen som har mer befogenheter, finns garage I området som står nära kommunmark.
Här gäller det att skilja på begreppen. En bygglovsbefriad "attefallare" går inte att ställa mot en gräns där kommunen är granne så då blir det bygglov. Då handlar det om vad detaljplanen säger och vilka särskilda skäl som anges för en ev avvikelse mot detaljplanen.

Styr detaljplanen avstånd mot tomtgräns med avstånd eller "prickmark"?

(harry hade snabbare fingrar än mig och smög in ett svar innan jag var klar... men svaret är typ detsamma)
 
Vill du klaga på redan byggda garage eller hänger jag inte med?
 
jag har redan skickat in en attefallsansökan, kommer jag bli fakturerar för den då och tvingas göra en ny ansökan, eller kan man gå vidare med attefallsansökan?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vill du klaga på redan byggda garage eller hänger jag inte med?
nej jag vill också bygga nära tomtgräns måste väll finnas en rättvisa ?
 
Tyvärr är det mycket inom denna värld som inte är rättvist. Kan ha varit andra regler när grannarna byggde sitt. Nu gäller dessa regler som harry73 skriver, gilla läget och gör det bästa av saken.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
B Christian Berggren skrev:
nej jag vill också bygga nära tomtgräns måste väll finnas en rättvisa ?
Tyvärr inte alltid den typen av rättvisa. En bygglovsbefriad komplementbyggnad går inte att placera där eftersom kommunen inte kan vara granne och medge placeringen.

Ändrar du ansökan till ett bygglov kan det dock användas som argument att avvikelser av den typen tillåtits i området tidigare, om det ens behöver bli en avvikelse då det kan vara så att du faktiskt får bygga ett garage där men inte en "attefallare".
 
B Christian Berggren skrev:
jag har redan skickat in en attefallsansökan, kommer jag bli fakturerar för den då och tvingas göra en ny ansökan, eller kan man gå vidare med attefallsansökan?
Ska du bygga närmare än 4,5 meter från tomtgräns så är det (i princip) alltid bygglov som gäller, inte attefallsanmälan. Kravet för att det ska kallas Attefallshus är att det ligger minst 4,5 meter från gräns, annars blir det en 'vanlig' byggnad med allt vad det innnebär.
 
harry73
B Christian Berggren skrev:
jag har redan skickat in en attefallsansökan, kommer jag bli fakturerar för den då och tvingas göra en ny ansökan, eller kan man gå vidare med attefallsansökan?
Dra tillbaka attefallsanmälan och skicka in en bygglovsansökan för garaget.
Strider den mot detaljplan får du svaret väldigt snart av bygglovshanläggaren. Oftast betalar man bara bygglovsavgift om nämnden beslutar om bygglovet. Så säger handläggaren nej och drar du då tillbaka ansökan, blir det oftast ingen avgift.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.