3 476 läst ·
9 svar
3k läst
9 svar
Överklaga Fastighetstaxering
Jag förvärvade nyligen, efter en våldsam budgivning (+46 % från utrop), en tomt i Stockholms län. Till min förvåning visar det sig att taxeringsvärdet för tomten överstiger köpeskillingen. Så här står det i lagtexten (Fastighetstaxeringslagen)
2 § Taxeringsvärde skall bestämmas till det belopp som motsvarar 75 procent av taxeringsenhetens marknadsvärde.
3 § Med marknadsvärdet för en taxeringsenhet avses det pris som den sannolikt betingar vid en försäljning på den allmänna marknaden.
Vad jag vet använder Skatteverket generell prishistorik för området för att bestämma taxeringsvärdet. Men vad kan vara ett bättre riktmärke för marknadsvärdet än det faktiska försäljningspriset på den öppna marknaden? Om jag tar 75 % av köpeskillingen så sjunker taxeringsvärdet med 800 000 kronor och det blir säkert en hel del sparade skattekronor över tid.
Är det värt att överklaga på dessa grunder eller kommer Skatteverket ändå hänvisa till sin statistik?
2 § Taxeringsvärde skall bestämmas till det belopp som motsvarar 75 procent av taxeringsenhetens marknadsvärde.
3 § Med marknadsvärdet för en taxeringsenhet avses det pris som den sannolikt betingar vid en försäljning på den allmänna marknaden.
Vad jag vet använder Skatteverket generell prishistorik för området för att bestämma taxeringsvärdet. Men vad kan vara ett bättre riktmärke för marknadsvärdet än det faktiska försäljningspriset på den öppna marknaden? Om jag tar 75 % av köpeskillingen så sjunker taxeringsvärdet med 800 000 kronor och det blir säkert en hel del sparade skattekronor över tid.
Är det värt att överklaga på dessa grunder eller kommer Skatteverket ändå hänvisa till sin statistik?
Jag har 15 års skattefrihet (eller frihet från kommunal avgift). Därefter finns det ju ett tak på ca 7 000 kr per år så det är ingen fara. Min fastighet kommer nog när huset är byggt få ett taxeringsvärde på cirka 5,5 MSEK.
MEN
Val 2014, VPK+S+MP in i riksdagen och när pengarna börjar sina och de ska se sig om efter nya intäktskällor som kan finansiera bidragen så kommer blicken hamna på mig. Det är jag säker på och rätt eller fel får var och en själva avgöra, vill ej ha en politisk diskussion.
Därav min önskan att minimera fastighetens taxeringsvärde.
MEN
Val 2014, VPK+S+MP in i riksdagen och när pengarna börjar sina och de ska se sig om efter nya intäktskällor som kan finansiera bidragen så kommer blicken hamna på mig. Det är jag säker på och rätt eller fel får var och en själva avgöra, vill ej ha en politisk diskussion.
Det finns ju diverse konsultbolag som ägnar sig åt sådant här. Lyssnade själv på en VD för sådant bolag häromveckan då han höll föredrag i en kurs i fastighetsförvaltning som jag läser för tillfället (LTH). Mitt förslag är att du tar kontakt med någon sådan firma, de kan säkert ge dig ett snabbt besked på om det finns möjlighet till sänkning eller ej.Starmac skrev:Jag har 15 års skattefrihet (eller frihet från kommunal avgift). Därefter finns det ju ett tak på ca 7 000 kr per år så det är ingen fara. Min fastighet kommer nog när huset är byggt få ett taxeringsvärde på cirka 5,5 MSEK.
MEN
Moderator
· Stockholm
· 56 241 inlägg
Observera att så länge tomten är obebyggd får du betala full fastighetsskatt enl. de gamla reglerna, 1% av taxeringsvärdet.
Det är nog klokt som du skriver att försöka justera tax.värdet när det finns ett bra tilfälle och det är ju nu, med ett aktuellt marknadspris. Man kan aldrig lita på politikers klåfingrighet.....Starmac skrev:
Sedan som hempularen skriver så betalar du alltid skatt på en obebyggd tomt, det är väl först när en byggnad är uppförd med slutbevis som skattebefrielse börjar... eller du har annan relevant info?
Troligen kommer överklagande inte att leda till någon förändring. Förvaltningsrätten kommer nämligen att bedöma fallet enligt exakt de kriterier som taxeringsmyndigheten redan gjort.
Att taxeringsvärdet för en enskild fastighet avviker från dagens marknadsvärde är inte särskilt uppseendeväckande, hur man än ser saken. Det är just därför samtliga fastigheter regelbundet omtaxeras. Det kan faktiskt vara så att fastighetsvärdena i ditt "värdeområde" generellt har sjunkit sedan de taxerades senast. Det får du i så fall ett kvitto på med nästa fastighetstaxering.
Om du är energisk och envis skulle jag råda dig att omedelbart begära fram hela underlaget för senaste taxeringsbeslut i ditt värdeområde. Du kommer att få en print på något eller några hundra fastigheter, sålda under en fyraårsperiod. Ur materialet kan du (manuellt) sålla fram obebyggda bostadsfastigheter och jämföra dem med bebyggda. Kanske kan du visa hur priserna i "din" grupp fastigheter inte utvecklats på samma sätt som priset för alla andra fastigheter i samma område. Då och där har du ett bräckligt case.
Att taxeringsvärdet för en enskild fastighet avviker från dagens marknadsvärde är inte särskilt uppseendeväckande, hur man än ser saken. Det är just därför samtliga fastigheter regelbundet omtaxeras. Det kan faktiskt vara så att fastighetsvärdena i ditt "värdeområde" generellt har sjunkit sedan de taxerades senast. Det får du i så fall ett kvitto på med nästa fastighetstaxering.
Om du är energisk och envis skulle jag råda dig att omedelbart begära fram hela underlaget för senaste taxeringsbeslut i ditt värdeområde. Du kommer att få en print på något eller några hundra fastigheter, sålda under en fyraårsperiod. Ur materialet kan du (manuellt) sålla fram obebyggda bostadsfastigheter och jämföra dem med bebyggda. Kanske kan du visa hur priserna i "din" grupp fastigheter inte utvecklats på samma sätt som priset för alla andra fastigheter i samma område. Då och där har du ett bräckligt case.
Taxeringsvärdet haltar något eftersom det bygger på historik.
Om det är så att värdet gått ner senaste året så har du inget för att överklaga.
Om det däremot är så att väldigt få tomter sålts i värdeområdet(dåligt underlag) eller om det finns något som sänker värdet på just din tomt som missats, så kan ett överklagande gå igenom.
Om det är så att värdet gått ner senaste året så har du inget för att överklaga.
Om det däremot är så att väldigt få tomter sålts i värdeområdet(dåligt underlag) eller om det finns något som sänker värdet på just din tomt som missats, så kan ett överklagande gå igenom.
Jo det är sant. Har själv hus i ett "dyrt område" och om skatten återinförs blir det kostsamt.. Jag försökte en en gång överklaga, men det var som att prata med en mur (det var när fastighetsskatten fortfarande fanns). Senaste höjningarna har jag ignorerat just för det inte har ngn betydelse nu. Men återinförs skatten måste jag nog ta tag i det.Starmac skrev:Jag har 15 års skattefrihet (eller frihet från kommunal avgift). Därefter finns det ju ett tak på ca 7 000 kr per år så det är ingen fara. Min fastighet kommer nog när huset är byggt få ett taxeringsvärde på cirka 5,5 MSEK.
MEN
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Överklaga nekat bygglov och rättelseföreläggande?
Bygglov -
Kaxigt hus i skärgården – trots överklaganden och betongbilar på färjan
Artikelkommentarer -
Fastighetstaxering typkod renovering av industrilokal
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Hur länge kan man loopa ett överklagande på bygglov?
Bygglov -
Erfarenhet om hyresgäst överklagar positivt förhandsbesked/bygglov
Bygglov