Funderar att köpa en bänkslip...
Man har ju massa stämjärn och knivar som e slöa. Ngn som kan rekomendera ngt?

Har kollat på Tormeks Supergrind 1206 ca 2200:-
Är detta lite overkill? Älskar att jobba med bra grejor!

Joppe skrev:
Funderar att köpa en bänkslip...
Man har ju massa stämjärn och knivar som e slöa. Ngn som kan rekomendera ngt?

Har kollat på Tormeks Supergrind 1206 ca 2200:-
Är detta lite overkill? Älskar att jobba med bra grejor!
Ett mycket bra val! Jag tror att man kan komma billigare undan än 2200. Jag betalade ca 1800 för några år sedan. Kom ihåg att tömma vatteskålen efter avslutat arbete. Annars blir stenen oval.

Den är suverän!!!!
Du kommer att kunna raka dig med verktygen sen!!!!!
Enda nackdelen kan vara att du får en lite dum eggvinkel ibland med mallarna men å andra sidan så kan man dela upp slipningen i två olika vinklar så är det problemet löst, med dum eggvinkel menar jag att slipskivan är liten vilket ger en konkav form vilket inte alltid är idealet.
Ett litet tips, som brynpasta funkar Autosol mm, och olja brynskivan _ofta_!!! Noll kul attt skärpa på torrt läder,det skall vara mjukt.

Med aluminiumoxidskivan som är standard så spelar det ingen roll om man glömmer vatten i, det är bara sandsten som löses upp men det är bättre att alltid tömma ut vattnet.

Enda nackdelen med den blåa Tormeken är att den inte klarar mer än 30 minuters drift i timmen medan den gröna klarar kontinuerlig drift samt att den blåas hölje är av plast och den grönas i stål.

/Kent

Tack för synpunkter och tips
Jag har kollat även på kombimaskiner för ca 800:-, men det är nog bättre att lägga till lite! Har den erfarenheten...

Kan ju bespara dig pengarna genom att säga att kopiorna på Tormek är skräp, hade en tidigare som jag gav bort, så bra var den julamaskinen.
En Kirunaslip kan funka men tja,varför? Tormeken är smidigare, bättre och mer portabel så jag ser inte ens skäl till att ha nåt annat.

Jo en svarv med låga varv löser problemen enkelt med en slipsten och en vattenskål.

/Kent

Du kommer att kunna raka dig med verktygen sen!!!!!
Jag rakar mig numera dagligen med ett stämjärn eller ett hyvelstål ;D
Enda nackdelen kan vara att du får en lite dum eggvinkel ibland med mallarna men å andra sidan så kan man dela upp slipningen i två olika vinklar så är det problemet löst, med dum eggvinkel menar jag att slipskivan är liten vilket ger en konkav form vilket inte alltid är idealet.
Om man får fel eggvinkel så beror det på att giggen används fel.
Konkav form får man med alla slipstenar. Det syns tydligt men saknar i praktiken betydelse. Djupet på "konkaviteten" (eller största avståndet mellan kordan och bågen) kan man räkna ut med formeln:

x=r*(1-cos(arcsin(d/(r*sin(a)))/2))
där:
r= radien på slipstenen
d= tjockleken på verktyget
a= eggvinkeln (enligt Tormeks definition)

Det betyder att om eggvinkeln är 30 grader, radien är 100 mm, (= Tormeks lilla sten), och verktyget är 5 mm tjockt så blir "konkaviteten" 0,12 mm. Detta saknar betydelse för funktionen. Det som har betydelse är att eggen blir vansinnigt vass och stark.

(Hoppas ni förstår formeln, det är inte lätt att skriva matematiska formler här...)

Mnjaa... beroende på verktyg så är just det med skärpa o styrka två olika saker, t ex så har jag inte funnit nån jigg för att slipa svarvstål bra, där vill jag ha helt andra former än vad en enkel jigg kan ge och med en skärande egg på uppemot 15 mm's längd så spelar konkaviteten en rätt stor roll. En del stämjärn som jag använder för grövre arbeten i hårdare träslag har en liknande form fast de slipar jag enklare med två slipfaser för attt få en vass men kraftigare egg. Svarvstålen slipas på frihand.

Oavsett vilket så får man en suverän skärpa med Tormeks system, men sen är eggform ett klassiskt tvisteämne *s* Huvudsaken är att man trivs med verktyget.

/Kent

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.