Skånepöjk Hällvetet skrev:
Är det också lag på att ha en brandsläckare? Brandfilt?
Var går gränsen enligt dig?
Om det är någon skillnad, var kan du läsa det?
Tvingar du folk som inte har det du anser dom ska ha att åtgärda det? Ringer du polisen annars?
Göteborgs räddningstjänst haha
Det är ju som att diskutera med en 5-åring. Kan du svara på en enda fråga tack:
Anser du att det finns ett klart lagstöd för brandvarnare i alla bostäder som är byggda efter 1999?

Skånepöjk
E erikgöteborg skrev:
Det är ju som att diskutera med en 5-åring. Kan du svara på en enda fråga tack:
Anser du att det finns ett klart lagstöd för brandvarnare i alla bostäder som är byggda efter 1999?
Och du menar att det den riksdagspolitikern skriver är fel? Att det inte finns någon missuppfattning om att Brandvarnare måste finnas?
Du svarar inte på mina frågor utan det du gör är att länka till din räddningstjänst som att det vore lagboken.
Du kan uppenbarligen inte ta till dig fakta.

Visa mig var det står att det är lag på Brandvarnare.
Det du gör är att säga till folk DU MÅSTE ha Brandvarnare för så TOLKAR jag LSO. Det är efterblivet.

Du kan alltså inte bevisa att du har rätt.

Jag har redan svarat på alla dina frågor flera gånger men du kan inte svara på mina.
Är du vänsterpartist?

Länka gärna till lagen om brandvarnare efter 99 som du pratat om.

Redigerat:
Och du menar att det den riksdagspolitikern skriver är fel? Att det inte finns någon missuppfattning om att Brandvarnare måste finnas?
Du svarar inte på mina frågor utan det du gör är att länka till din räddningstjänst som att det vore lagboken.
Du kan uppenbarligen inte ta till dig fakta.

Visa mig var det står att det är lag på Brandvarnare.
Gör det och jag ger mig. Men det kan du inte.
Du kan alltså inte bevisa att du har rätt.
Jag har redan svarat på alla dina frågor flera gånger men du kan inte svara på mina.
Är du vänsterpartist?
Jag försöker svara på alla dina frågor. Den ”lag” som du söker är BBR kap 5:353

”Bostäder i verksamhetsklass 3 ska förses med anordningar för tidig upptäckt och varning i händelse av brand. Signalen ska kunna uppfattas i de utrymmen där personer vistas mer än tillfälligt.
Väg till utrymningsväg i gemensamhetsutrymmen i verksamhetsklass 3B ska vara försedda med nödbelysning. (BFS 2014:3).
Allmänt råd
Anordningar för tidig upptäckt och varning i händelse av brand bör vara brandvarnare i verksamhetsklass 3A.”

Riksdagspolitikern har inte fel för att det finns inte en lag där det står ”brandvarnare ska finnas i alla bostäder i hela Sverige”.

Kan du nu svara på min fråga tack!

Skånepöjk
E erikgöteborg skrev:
Jag försöker svara på alla dina frågor. Den ”lag” som du söker är BBR kap 5:353

”Bostäder i verksamhetsklass 3 ska förses med anordningar för tidig upptäckt och varning i händelse av brand. Signalen ska kunna uppfattas i de utrymmen där personer vistas mer än tillfälligt.
Väg till utrymningsväg i gemensamhetsutrymmen i verksamhetsklass 3B ska vara försedda med nödbelysning. (BFS 2014:3).
Allmänt råd
Anordningar för tidig upptäckt och varning i händelse av brand bör vara brandvarnare i verksamhetsklass 3A.”

Riksdagspolitikern har inte fel för att det finns inte en lag där det står ”brandvarnare ska finnas i alla bostäder i hela Sverige”.

Kan du nu svara på min fråga tack!
Tack då var diskussionen klar.
Att det tog så lång tid att komma fram till det begriper jag inte!
Ska upp och lägga om lite nockpannor på mitt hus nu, trevlig helg!

Vi har sju brandvarnare. En filt i köket och en släckare. Dessutom har vi kört brandövning med barnen några gånger. Vi har bestämt var de skall samlas utanför huset och pratat varje år om vad som kan hända.

Barnen minns fortfarande den gång jag och fru kastade kuddar på dem när de kröp ut mot utgången. De stannade och undrade vad vi höll på med och då samlade vi oss alla och pratade om att de skall ju inte stanna. De skall ju krypa ut. Sedan körde vi igen. De tycker det var den roligaste brandövningen och det satte sig att när de skall ut så är det det som gäller.

• Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
Rättelse. Vi har sex fungerande brandvarnare. Men när jag handlat har vi sju igen... :D
Handskriven inköpslista fastklämd på kylskåp med magnet, innehåller bland annat '9V batteri'.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Tack då var diskussionen klar.
Att det tog så lång tid att komma fram till det begriper jag inte!
Ska upp och lägga om lite nockpannor på mitt hus nu, trevlig helg!
I inlägg 93 och inlägg 113 så skrev jag att bla BBRen styr vad som är ”krav”, men det motsade du i inlägg 106 och inlägg 118, visserligen så specificerade jag inte var i BBRen det stod.

• Gilla
erikgöteborg
  • Laddar…
Du behöver inte ha brandvarnare ingen lag på det men självklart är det bra att ha.
Så är lagen oavsett hur du tolkar det.
Läst smo och sysslat med förebyggande arbete under längre tid så inget jag hittar på.
Som sagt det finns inga krav. Jag vet allt om risker med bränder då jag jobbar som brandman så du behöver inte mästra mig.
Ja vi får hoppas att hans förmåga att lägga om nockpannor vida överstiger hans ödmjukhet...

• Gilla
  • Haha
El-Löken66 och 1 till
  • Laddar…
optimum
Varje klok människa har minst en större brandsläckare, några brandvarnare och en brandfilt hemma.

De som inte har detta, ska man kalla dem kloka och förståndiga?

P Putte 9497 skrev:
Nä, men ska bygga upp ett smart hem med brand och inbrottslarm samt siren
Jag köpte ett enkelt liknande i hong kong då jag var där.. Larm och brandvarnare som skickar ett SMS till telefonen om det brinner eller blir inbrott. Får även telefonen att larma vid brand tills man slår av telefonsignalen. Har 3 st rökdeckare och ett antal inbrottssensorer. Att det fungerar vet jag..Fick larm om att det brann.. Men det var frun som skulle tända i vedspisen i somras och det rök in..

• Gilla
Manganbangan och 1 till
  • Laddar…
Jag fick precis ett erbjudande från Länsförsäkringar att köpa ett paket med 6 kg brandsläckare, brandvarnare och brandfilt för 320 kr. Jag passade på och beställde 2 paket.

Då blir det att byta ut de äldsta brandvarnarna samt att få brandsläckare strategiskt placerade på 4 ställen i huset.

nu är det nästan så att jag vill att det ska börja brinna, men bara nästan ...

• Gilla
  • Wow
El-Löken66 och 1 till
  • Laddar…
Bart Bart skrev:
nu är det nästan så att jag vill att det ska börja brinna, men bara nästan ...
Nu kommer det garanterat inte börja brinna.

Bart Bart skrev:
Jag fick precis ett erbjudande från Länsförsäkringar att köpa ett paket med 6 kg brandsläckare, brandvarnare och brandfilt för 320 kr...
BILLIGT!!

Lite OT & ett år gammal tråd, men detta visar behovet av tidig upptäckt (brandvarnare) egen släckutrustning.

Fick nyss en notis i ”SOS Alarm”-appen om en brand i närområdet, vi bor ca 2km från brandstationen (deltidsstation) och ca 1,5 km från brandplatsen.
Åtta (8) minuter efter notisen så körde insatsledaren förbi vårt, efter ytterligare tre (3) minuter så körde första brandbilen förbi.
Det tog alltså minst tolv (12) minuter från inringt samtal tills brandbilen är på plats, då är det ända bara tre (3) km från brandstationen till brandplatsen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.