Hur hittar jag överhettningsskyddet på min ctc 171? Fick tipset att ringa ctc värme men de ville inte hjälpa mig.

Jag har köpt en begagnad bequem 15d (pelletsbrännare), med en avklippt termostatkabel så nu har jag varit o köpt en ny termostatkabel och alla dess delar vilket kostade en mindre förmögenhet... så nu har jag sladdar, en som går till skorstenen (mäter röktemperaturen), en som ska i dykröret samt en som ska kopplas till överhettningsskyddet i pannan. Jag vet däremot inte var överhettningsskyddet sitter, eller dykröret och det finns ingen information on det på nätet (antagligen då pannan är från 80-talet) och som sagt så ville ctc inte hjälpa mig med den saken. Jag har klart en installatör men han känner inte till just min panna så bra så jag lovade att ta reda på det för säkerhets skull. Med det menar jag att jag kommer ABSOLUT inte att starta brännaren förrän det har blivit riktigt installerat av någon officiell (jag har en liten kille i huset som jag är VÄLDIGT rädd om!!). Men samtidigt vill jag veta i mig själv att det har blivit rätt gjort, inte BARA förlita mig på någon helt utomstående. Någon som har någon aning?

det enda jag hittat på nötet är att man tar av ett lock och kopplar från den gamla termostaten och byter till en ny (någons termostat som hade gått sönder) men inte vad för lock eller hur termostaten ser ut.

En väg runt problemet är att köpa ett nytt överhettningsskydd och koppla det separat till brännaren.

Jo, men jag behöver veta var jag kopplar in det...

Du kopplar väl in det mellan strömmatningen och brännaren. Blir det för varmt bryter det strömmen och brännaren stannar.

Hmm... Fast dör jag köpte kablarna sa att jag kopplar den direkt i pannan (sen går ju andra delen direkt till pelletsbrännaren). Men jag har en annan installatör som kommer imorn....

Jag tycker det låter som du ska luta dig tillbaka och lita på att personen du anlitat har koll på detta.

Om jag tolkar (gissar) dig rätt har du köpt en dyr kabelhärva som skall anslutas elektriskt till ett öh-skydd. Detta bygger på att det finns ett skydd att ansluta på. Skyddet är en enkel bimetall termostat med manuell återställning. Skyddet sitter med sin bulb i ett dykrör i pannan. Finns inget skydd måste det monteras.

Skyddet ska bryta strömmen till brännaren och har du köpt en kabelhärva till brännaren så är detta förmodligen rätt och skall anslutas till ett bef eller nytt öh-skydd, på pannan.

Är det inte bara att koppla in pelletsbrännaren på kabeln som skulle ha gått till oljebrännaren? Även oljebrännare ska ha överhettningsskydd. Det borde åtminstone vara förberett för det.

Sant

Jo visst, men oljebranschen har varit borttagen sen innan vi flyttade in... De senaste åren har de tydligen ved-eldat i pannan. Installatören igår var inte säker så han ringde en annan o han kommer nu idag, han är elektriker också... Tack alla :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.