Hej, behöver köpa en ny takdusch, har idag en med omkastare som är kopplad till blandare med slang, men blandaren har hål på ovansidan, kan man köpa takdusch utan blandare då och fästa i hålet längst fram? Då behövs ju nån övergångsnippel, hur är lättast att ta reda på vilken gäng man behöver?

• Kromad duschblandare med omkastare, ansluten till en duschslang, monterad mot en vägg av mörka kakelplattor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kromad duschblandare med omkastare och synlig slang mot mosaikvägg. En övergångsnippel behövs för takduschinstallation.
    Skapa konto
Prova och se om detta fungerar.

Se del 18 (klicka på bilden för högre upplösning). Den har du redan på din blandare, du bör kunna lyfta på det mindre locket på blandarens ovansida och byta plats på den och del 18. Därefter bör du kunna hitta en takdusch med G1/2 anslutning att ansluta direkt på utan slang.

Typ denna: https://www.fmmattsson.com/sv/duschar/siljan/83920000

Explosionsritning och lista över delar för Mora Cera T4 40 c/c, med artiklar som mängd- och temperaturvred, utloppspip och termostatinsats.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
sarah.a
  • Laddar…
Rickard.
Sånna där brukar vara gjorda för att man ska kunna koppla underifrån eller överifrån så med ganska stor sannolikhet kan du skruva ut nippeln på undersidan och montera den uppåt, då får du en utv r15 som du kan sätta något på.

• Gilla
sarah.a
  • Laddar…
Åh tack så mycket, ska testa det☺️

• Gilla
S0MMER
  • Laddar…
Verkar inte vara så att man kan ta bort den undre, men tänker att man bara kan köpa ett stopp och skruva på? Den övre tog jag bort och det var invändig gänga, får köpa nån övergång som passar till duschen jag köper sen. Tack för hjälpen!

• Närbild av metallrör och invändig gänga i badrumsinstallation, med reflektioner i den blanka ytan.
    Skapa konto
Rickard.
Dom blandare jag har bytt på skruvar man ut nippeln med en stor insexnyckel (10mm ?) så själva fattningen är inuti nippeln, värt en titt i alla fall. Om det går så flyttar man pluggen och täcklocket från ovansidan till undersidan.

Detta är alltså en generell lösning och inget jag vet eller har erfarenhet av på exakt din modell.

Rickard. Rickard. skrev:
Dom blandare jag har bytt på skruvar man ut nippeln med en stor insexnyckel (10mm ?) så själva fattningen är inuti nippeln, värt en titt i alla fall. Om det går så flyttar man pluggen och täcklocket från ovansidan till undersidan.

Detta är alltså en generell lösning och inget jag vet eller har erfarenhet av på exakt din modell.
Jag tycker det mest logiska vore som du säger! Men ser verkligen inget sätt att få loss den undre pluppen. Men var till både Bauhaus och Jula idag och letade efter en övergångsnippel till ovansidan, tog med det gamla stoppet och de är M22. Men ingen av butikerna hade. Behöver alltså utvändig M22 till utvändig R15. Verkar ju inte det enklaste att få tak i, känns ju märkligt, varför skulle de göra ett sånt alternativ på blandaren om de ändå ska vara så svårt att hitta delar…

Första bilden uppifrån taget neråt så ser man att den är helt rund, andra bilden tagen nerifrån, det är små skåror i pluppen, är de bara så eller kan de va ngt man kan få loss den med?

• Närbild av en rund metallisk del tagen uppifrån, med rost och smuts synlig inuti öppningen.
    Skapa konto
  • Närbild av undersidan på en vattenblandare med en piltunvisning mot en M22-gänga och två anslutna rör i rostfritt stål.
    Skapa konto
S0MMER S0MMER skrev:
Du har ju rsk i listan jag skickade.. googlade och hittade direkt detta (se nedan). Är det verkligen m22?

[länk]
Han som hjälpte mig på bauhaus mätte och sa att det var m22 men kan ju mycket väl vara m18 också. Får kanske köpa båda och testa.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.