Hej, behöver köpa en ny takdusch, har idag en med omkastare som är kopplad till blandare med slang, men blandaren har hål på ovansidan, kan man köpa takdusch utan blandare då och fästa i hålet längst fram? Då behövs ju nån övergångsnippel, hur är lättast att ta reda på vilken gäng man behöver?
Prova och se om detta fungerar.
Se del 18 (klicka på bilden för högre upplösning). Den har du redan på din blandare, du bör kunna lyfta på det mindre locket på blandarens ovansida och byta plats på den och del 18. Därefter bör du kunna hitta en takdusch med G1/2 anslutning att ansluta direkt på utan slang.
Typ denna: https://www.fmmattsson.com/sv/duschar/siljan/83920000
Se del 18 (klicka på bilden för högre upplösning). Den har du redan på din blandare, du bör kunna lyfta på det mindre locket på blandarens ovansida och byta plats på den och del 18. Därefter bör du kunna hitta en takdusch med G1/2 anslutning att ansluta direkt på utan slang.
Typ denna: https://www.fmmattsson.com/sv/duschar/siljan/83920000
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 411 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 411 inlägg
Sånna där brukar vara gjorda för att man ska kunna koppla underifrån eller överifrån så med ganska stor sannolikhet kan du skruva ut nippeln på undersidan och montera den uppåt, då får du en utv r15 som du kan sätta något på.
Verkar inte vara så att man kan ta bort den undre, men tänker att man bara kan köpa ett stopp och skruva på? Den övre tog jag bort och det var invändig gänga, får köpa nån övergång som passar till duschen jag köper sen. Tack för hjälpen!
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 411 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 411 inlägg
Dom blandare jag har bytt på skruvar man ut nippeln med en stor insexnyckel (10mm ?) så själva fattningen är inuti nippeln, värt en titt i alla fall. Om det går så flyttar man pluggen och täcklocket från ovansidan till undersidan.
Detta är alltså en generell lösning och inget jag vet eller har erfarenhet av på exakt din modell.
Detta är alltså en generell lösning och inget jag vet eller har erfarenhet av på exakt din modell.
Jag tycker det mest logiska vore som du säger! Men ser verkligen inget sätt att få loss den undre pluppen. Men var till både Bauhaus och Jula idag och letade efter en övergångsnippel till ovansidan, tog med det gamla stoppet och de är M22. Men ingen av butikerna hade. Behöver alltså utvändig M22 till utvändig R15. Verkar ju inte det enklaste att få tak i, känns ju märkligt, varför skulle de göra ett sånt alternativ på blandaren om de ändå ska vara så svårt att hitta delar…Rickard. skrev:
Dom blandare jag har bytt på skruvar man ut nippeln med en stor insexnyckel (10mm ?) så själva fattningen är inuti nippeln, värt en titt i alla fall. Om det går så flyttar man pluggen och täcklocket från ovansidan till undersidan.
Detta är alltså en generell lösning och inget jag vet eller har erfarenhet av på exakt din modell.
Första bilden uppifrån taget neråt så ser man att den är helt rund, andra bilden tagen nerifrån, det är små skåror i pluppen, är de bara så eller kan de va ngt man kan få loss den med?
Du har ju rsk i listan jag skickade.. googlade och hittade direkt detta (se nedan). Är det verkligen m22?
https://www.vvsochbad.se/mora-dusch...xg56u-AiTFRkSBlyuq6zI7jDm7dqJAWhUBooVimASLu1U
https://www.vvsochbad.se/mora-dusch...xg56u-AiTFRkSBlyuq6zI7jDm7dqJAWhUBooVimASLu1U
Klicka här för att svara




