3 910 läst ·
4 svar
4k läst
4 svar
Övergångsmuff VP-rör 16 till 10 mm för golvvärmegivare?
Hej!
Jag förbereder för elektrikern som skall installera el-golvvärme och har fastnat vid givarkabeln. Röret för givaren som kommer från väggen är ett vanligt 16-rör men jag vill göra en övergång till 10-rör för att inte behöva fräsa så djupt i golvspånet. Har sett att det finns sådana i ex golvvärmepaket men inte hittat någonstans att köpa separat.
Alternativt att hitta 9-mm rör för givaren som då möjligen får plats inuti 16-röret (10-rör gör det inte!)
Någon som vet?
Jag förbereder för elektrikern som skall installera el-golvvärme och har fastnat vid givarkabeln. Röret för givaren som kommer från väggen är ett vanligt 16-rör men jag vill göra en övergång till 10-rör för att inte behöva fräsa så djupt i golvspånet. Har sett att det finns sådana i ex golvvärmepaket men inte hittat någonstans att köpa separat.
Alternativt att hitta 9-mm rör för givaren som då möjligen får plats inuti 16-röret (10-rör gör det inte!)
Någon som vet?
"Hacka" ner röret några mm det behöver ju inte sticka ut med än ca en dm från väggen. Är du rädd för bärigheten så ta upp en "lucka" i golvet och "förstärk" under. Det är ju inte så mycket jobb och ska du ändå ha ett nytt ytskikt så syns det inte. Att trycka in ett mindre rör i ett annat brukar inte vara så bra, det blir ofta svårt att trycka golvgivaren förbi "skarven".
Nja, jag skulle helst vilja lösa övergången med en sådan här produkt (fast med 16 till 10 förstås):
http://www.elbutik.se/product.html/overgangsmuff-ajf-2?category_id=1919
Det känns som den enklaste lösningen, förutsatt att produkten går att köpa! Ingen som vet?
När det gäller trycka in en 9 mm så tänkte jag i så fall gå hela vägen till dosan som sitter dryga metern ifrån. Men det kanske inte är möjligt rent praktiskt...
http://www.elbutik.se/product.html/overgangsmuff-ajf-2?category_id=1919
Det känns som den enklaste lösningen, förutsatt att produkten går att köpa! Ingen som vet?
När det gäller trycka in en 9 mm så tänkte jag i så fall gå hela vägen till dosan som sitter dryga metern ifrån. Men det kanske inte är möjligt rent praktiskt...
Klicka här för att svara