7 182 läst ·
9 svar
7k läst
9 svar
övergång järn till koppar!
Tjena allihopa!
Nu är det som så att jag ska bygga till mitt värmesystem lite med 3st nya element. hade en röris här och han ville ha 19000kr så det var inte att tänka på!
har tänkt dra 15mm rör hela vägen och hårdlöda!
jag kan koppla på befintliga stammarna då det kommer 2st utstick på ca 20cm som är gängade längst ut och sen pluggade
kan tillägga att det är gjutjärn!
nu till problemet..
mätte utvändigt på järnröret och får det till 27mm nån som har nån aning om vad det är för mått? och om det passar med nån kopparkoppling?
Finns det förminskning direkt ner till 15mm eller måste jag gå ex med 22 till första elementet?
tack på förhand /anders
Nu är det som så att jag ska bygga till mitt värmesystem lite med 3st nya element. hade en röris här och han ville ha 19000kr så det var inte att tänka på!
har tänkt dra 15mm rör hela vägen och hårdlöda!
jag kan koppla på befintliga stammarna då det kommer 2st utstick på ca 20cm som är gängade längst ut och sen pluggade
kan tillägga att det är gjutjärn!
nu till problemet..
mätte utvändigt på järnröret och får det till 27mm nån som har nån aning om vad det är för mått? och om det passar med nån kopparkoppling?
Finns det förminskning direkt ner till 15mm eller måste jag gå ex med 22 till första elementet?
tack på förhand /anders
Rörgängor har varit lika sen Dackefejden, har bara bytt namn. Kolla storleksguiden under "hjälp" på www.rinkabyror.se.
Tex en sån:

eller en sån här, beroende på om du ska på inv eller utvändig gänga:

Finns vinklade också, samt lödkopplingar men klämring är enklast när man ska på bef system inne i möblerade rum.
Se noga till att få rätt dimension...

eller en sån här, beroende på om du ska på inv eller utvändig gänga:

Finns vinklade också, samt lödkopplingar men klämring är enklast när man ska på bef system inne i möblerade rum.
Se noga till att få rätt dimension...
27mm utvändigt = 3/4" = DN 20
Klicka här för att svara