Hej på er,
Vi har lagt golv och en miss från min sida gjorde att vi är i behov av 18mm golvsocklar. Det har vi hittat, men nu till dörrfoder. Vi hittar bara som mest 12 mm foder. Det funkar inte med allmoge eller den typen av karaktär på sockel eller foder i vårt hem, utan det är slätt som gäller.
Blir det helt galet om man låter dörrfodren avslutas mot ovansidan på golvsockeln? Dvs att man drar golvsockel under fodret, så det blir som en skurkloss fast utan skurkloss... hänger ni med på vad jag menar?

Tack för er input!

• Gilla
Ramona1
  • Laddar…
4 42- skrev:
Hej på er,
Vi har lagt golv och en miss från min sida gjorde att vi är i behov av 18mm golvsocklar. Det har vi hittat, men nu till dörrfoder. Vi hittar bara som mest 12 mm foder. Det funkar inte med allmoge eller den typen av karaktär på sockel eller foder i vårt hem, utan det är slätt som gäller.
Blir det helt galet om man låter dörrfodren avslutas mot ovansidan på golvsockeln? Dvs att man drar golvsockel under fodret, så det blir som en skurkloss fast utan skurkloss... hänger ni med på vad jag menar?

Tack för er input!

Det går inte att hyvla ner sockeln till 12 mm i anslutning till dörren?

Beroende på projket så blir man mer förlåtande över tiden ;)

Har du bordscirkelsåg? Då är det ju lätt att få till önskad dimension. Planhyvlat virke som du sågar på längden till 18mm tjocklek. Annars kanske ett "underfoder" av 6mm mdf som du sedan monterar 12mm foder på. Sockel under fodret tror jag kommer se lite konstigt ut

• Gilla
surris
  • Laddar…
Hej,
Du får ursäkta frågan men hur uppstod denna situation?

I mitt hus har jag inga foder runt fönster och dörrar i yttervägg, bara samlingar som sticker ut ca 8 mm. Där golvlistera möter sadling har jag gerat en fas på golvlisten som målas. Borde ju gå att göra lika dant hos dig förutsatt att golvet tillåter.

• Gilla
Maekee
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Det går inte att hyvla ner sockeln till 12 mm i anslutning till dörren?
Beroende på projket så blir man mer förlåtande över tiden ;)
Nja, behöver åtminstone 16 mm för att täcka utrymmet mellan vägg och golv... :)

Marojo Marojo skrev:
Har du bordscirkelsåg? Då är det ju lätt att få till önskad dimension. Planhyvlat virke som du sågar på längden till 18mm tjocklek. Annars kanske ett "underfoder" av 6mm mdf som du sedan monterar 12mm foder på. Sockel under fodret tror jag kommer se lite konstigt ut
Jag har en bordcikelsåg, men den är för kass för att göra jobbet, eftersom det här är sista 5% av renoveringen så har jag svårt att försvara att köpa något nytt :) Visst skulle kanske gå att hyra, men har bara ett par timmar på lördagar då jag har möjlighet att jobba med detta, så försöker hitta en enkel lösning som inte är allt för dyrt. Utseendet tycker jag själv blir relativt likt en skurkloss... men just skurklossar tycks bli lite för pråligt... men det kanske får bli det ändå...

N nybyggarn3 skrev:
Hej,
Du får ursäkta frågan men hur uppstod denna situation?
I mitt hus har jag inga foder runt fönster och dörrar i yttervägg, bara samlingar som sticker ut ca 8 mm. Där golvlistera möter sadling har jag gerat en fas på golvlisten som målas. Borde ju gå att göra lika dant hos dig förutsatt att golvet tillåter.
Hur situationen uppstod? :)
Vi slet ut befintligt golv, golvsocklar och dörrfoder, la nytt, jag höftade när jag la golvet och det blev på vissa ställen ca 17mm från vägg (eftersom väggarna inte är spikraka) som nu behöver täckas.
Samlingar? Sadlingar? Även om det är salningar jag gissar på att du menar men autocorrect ville något annat, så har jag fortfarande inte den blekaste om vad du menar, och menade du inte salningar har jag absolut ingen aning om vad det är du berättar om :)

Jag ritade upp det lite snabbt i sketchup, ser det verkligen så illa ut...?
3D-modell av en hörna i ett rum med trägolv, vit golvlist, vägg och en stående persons ben.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-Sketchupmodell av en hörna i ett rum med trägolv och en lucka vid vägg och golvet.
Skapa konto
3D-illustration av ett golv med synligt glapp vid vägg, listverk och en person i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
Saga114
  • Laddar…
A
Planhyvlat virke 18mm tjockt och en kantfräs för att fräsa radie på listerna

• Gilla
Jhonnyo
  • Laddar…
4 42- skrev:

Jag har en bordcikelsåg, men den är för kass för att göra jobbet, eftersom det här är sista 5% av renoveringen så har jag svårt att försvara att köpa något nytt :) Visst skulle kanske gå att hyra, men har bara ett par timmar på lördagar då jag har möjlighet att jobba med detta, så försöker hitta en enkel lösning som inte är allt för dyrt. Utseendet tycker jag själv blir relativt likt en skurkloss... men just skurklossar tycks bli lite för pråligt... men det kanske får bli det ändå...

Vi slet ut befintligt golv, golvsocklar och dörrfoder, la nytt, jag höftade när jag la golvet och det blev på vissa ställen ca 17mm från vägg (eftersom väggarna inte är spikraka) som nu behöver täckas.
Samlingar? Sadlingar? Även om det är salningar jag gissar på att du menar men autocorrect ville något annat, så har jag fortfarande inte den blekaste om vad du menar, och menade du inte salningar har jag absolut ingen aning om vad det är du berättar om :)

[bild] [bild] [bild]
Hej och välkommen till forumet.

Man ser ju på din bild att det går utmärkt att göra som du tänker. Det är ditt hus, du bestämmer!

• Arg
  • Gilla
Saga114 och 1 till
  • Laddar…
4 42- skrev:

[bild] [bild] [bild]
OK då, det ser kanske inte så konstigt ut :)
Har du andra dörrar i närheten? Det blir ju mer uppenbart om det inte det likadant ut precis bredvid.

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
A Emil_K skrev:
Planhyvlat virke 18mm tjockt och en kantfräs för att fräsa radie på listerna
Hade jag haft hantverket och tiden så kanske det varit ett alternativ. Men för att vara realistisk är det för mycket jobb och har svårt att se att jag kommer kunna göra det tillräckligt bra.

Stefan Bengtsson Stefan Bengtsson skrev:
Hej och välkommen till forumet.
Man ser ju på din bild att det går utmärkt att göra som du tänker. Det är ditt hus, du bestämmer!
Tack! Och tack för infallsvinkeln! Jag ska nog testa rita upp det lite mer omfattande och rendera med en realistisk renderingsmotor för att försöka få en än mer verklig bild jag kan försöka avgöra om jag kommer störa mig på det eller ej! :)

Marojo Marojo skrev:
OK då, det ser kanske inte så konstigt ut :)
Har du andra dörrar i närheten? Det blir ju mer uppenbart om det inte det likadant ut precis bredvid.
Det kommer bli samma i alla rum och alla dörrar, så det blir förhoppningsvis inget som sticker ut eller blir något som jag går och tänker/stör mig på.

surris
Det ser väl helt okej ut, blir nog bättre än skurklossar när du inte har den stilen.
Antar att du köper färdigmålade lister så tänk på att du får gera avslutet 45 grader och en liten passbit så du får samma profil och färg på avslutet.

• Gilla
42-
  • Laddar…
Eller så tar du en bit sockel och foder som du monterar provisoriskt, ger det några dar eller nån vecka och känner på det i verkligheten. Datorbilder i all ära men det finns inget som går upp mot verkligheten.

/Mikael

• Gilla
John Larson och 1 till
  • Laddar…
V Aspenlid skrev:
Eller så tar du en bit sockel och foder som du monterar provisoriskt, ger det några dar eller nån vecka och känner på det i verkligheten. Datorbilder i all ära men det finns inget som går upp mot verkligheten.

/Mikael
Det är sant, när bilen är klar på verkstaden så får jag nog ta och köpa mig en bit sockel och foder... Bra tillfälle att få till snitsen med gersågningen också!

• Gilla
surris
  • Laddar…
4 42- skrev:
Det är sant, när bilen är klar på verkstaden så får jag nog ta och köpa mig en bit sockel och foder... Bra tillfälle att få till snitsen med gersågningen också!
hur blev det? Hur gjorde du?

R roberob skrev:
hur blev det? Hur gjorde du?
Bor inte kvar, hittade ”huset” mitt i renoveringen och hittar ingen bild på explicit slutresultatet men hittade en visningsbild som man kanske kan zooma lite på.
Men jag blev nöjd :) jag passade på och slet bort alla lister och foder och gjorde samma överallt så det blev ganska bra faktiskt.
Jag drog golvsockeln så den livar med dörrkarmen åsså satte jag fodret ovanpå bara. Lite pill med att få 45 graders avsluten på bra avstånd men lite spackel och målarfog så blev det osynligt :)

• Modernt vardagsrum med soffa, TV, växt, vitrinskåp och insyn till hemmakontor. Scandinavisk stil, ljusa färger.
    Skapa konto
  • Gilla
osja och 1 till
  • Laddar…
Som min far sa när han tog sig en kaffe och blängde på min svåger som fixade både det ena å andra:

-Så skulle jag också ha gjort!

Redigerat:
  • Haha
42-
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.