Riktigt snyggt faktisk.

Väcker liv i denna tråd
Har ett liknande ”problem”. Vi tröttnade på att kläd-delen av hallen hade en dörröppning (utan dörr) det satt en ”dörrkarm” som byggde på tok för mycket.
Resultatet är nu en öppning hela vägen upp till tak . Ena sidan är en naturlig fortsättning av väggen, men andra sidan är ju nu en vägg som tar slut.

Min tanke är att sätta dit en dörromfattning som avslut. Men hur gör man det snyggt vid golvlisterna.

Tidigare ägare hade löst det här med springa vid golv genom att helt enkelt sätta golvlisten även i ”valvet” (ser förjävligt ut)

Nästa problem är taklisten som ju måste ansluta på något hyfsat estetiskt vis

Mina tankar just nu är antingen att (som ovan) fasa av golvlisten och passa in den mot omfattningen
Alternativt ha ett foder och bara ha pyssel med taklisten

Stuket på lister är släta ”standardlister”

T
R rhdf skrev:
Väcker liv i denna tråd
Har ett liknande ”problem”. Vi tröttnade på att kläd-delen av hallen hade en dörröppning (utan dörr) det satt en ”dörrkarm” som byggde på tok för mycket.
Resultatet är nu en öppning hela vägen upp till tak . Ena sidan är en naturlig fortsättning av väggen, men andra sidan är ju nu en vägg som tar slut.

Min tanke är att sätta dit en dörromfattning som avslut. Men hur gör man det snyggt vid golvlisterna.

Tidigare ägare hade löst det här med springa vid golv genom att helt enkelt sätta golvlisten även i ”valvet” (ser förjävligt ut)

Nästa problem är taklisten som ju måste ansluta på något hyfsat estetiskt vis

Mina tankar just nu är antingen att (som ovan) fasa av golvlisten och passa in den mot omfattningen
Alternativt ha ett foder och bara ha pyssel med taklisten

Stuket på lister är släta ”standardlister”
En bild eller två skulle nog hjälpa men jag tänker att en sockel eller taklist kan dras ut till dörrhålet och sen avslutas där. Avslutet görs lämpligen genom att kapa 45 grader spets på listen och limma dit en motsvarande bit som vänder in mot väggen.

När det gäller glipor som blir vid dörrhålet/valvet så brukar man försöka få in golvet under karmar etc så i ditt fall så kanske "dörromfattningen" får byggas så tjock att den går ut över golvet?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.