Jag har lagt ner gula skyddsrör mellan t.ex. hus och garage, de kommer upp fint i betongen precis där innerväggen hamnar. Så långt allt bra.

I dessa rör vill jag framöver dra diverse elkabel (garaget skall inte färdigställas ännu). Men då väggarna i huset skall sättas måste jag upp med eldosor på rätt sätt.

Hur gör man då för att gå från gult skyddsrör 50 mm och in i en eldosa, eller finns det andra alternativ?

Helst ingen fullösning utan korrekt om det är möjligt.

D09
martinradbo skrev:
Jag har lagt ner gula skyddsrör mellan t.ex. hus och garage, de kommer upp fint i betongen precis där innerväggen hamnar. Så långt allt bra.

I dessa rör vill jag framöver dra diverse elkabel (garaget skall inte färdigställas ännu). Men då väggarna i huset skall sättas måste jag upp med eldosor på rätt sätt.

Hur gör man då för att gå från gult skyddsrör 50 mm och in i en eldosa, eller finns det andra alternativ?

Helst ingen fullösning utan korrekt om det är möjligt.
Ska det inte upp i en egen central?

Bo.Siltberg skrev:
Annars brukar man bara ha ett rörutlopp, men det beror på var, dvs hur snyggt det blir.
Rörutlopp?

martinradbo skrev:
Rörutlopp?
Rörutlopp = röret bara sticker ut genom väggen. Detta funkar ju t.ex. om röret kommer ut bakom en elcentral.
Om det inte gör det så testa teledosan och dra fram rör till den från din elcentral. Då borde du kunna få med både matning och ev. styrda grupper där.

Tänkte väl det. Dock svårt när röret kommer nerifrån i en 95 mm-vägg, svårt att få till böjen så att det kan gå ut rätt genom väggen tror jag. Men tack för diverse tips, jag får ev. kolla efter en teledosa då. Kanske finns någon mindre modell än den på bilden?

Det tror jag inte, men när du sätter på ett snyggt lock så stör den inte så mycket.

Det går ju att regla upp en låda i väggen och där montera en HILA-lucka/inspektionslucka. Det kanske finns mindre sådana än teledosan om du har tur.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.