Hej,
Har det gått inflation i att använda tryckimpregnerat virke i alla konstruktioner. Vanligt virke som målas har väl också rätt bra motståndskraft? Ser som exempel folk som t.ex. bygger grillbänkar eller liknande och då prompt ska använda tryckt virke. Borde det inte här räcka med vanligt virke som målas? Är det bara lathet eller bekvämlighet? Hur påverkas miljön?

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Så kan det vara, eller så har den som snickrat bara valt det billigaste i önskad dim.

Jag gillar furu och hur det åldras mer än gran och då blir det ofta tryckt...

/ATW

Om det utsätts för väder och vind kan färg göra det värre. Så målat virke är inte en generellt bra lösning.

A
B Björn—72 skrev:
Hej,
Har det gått inflation i att använda tryckimpregnerat virke i alla konstruktioner. Vanligt virke som målas har väl också rätt bra motståndskraft? Ser som exempel folk som t.ex. bygger grillbänkar eller liknande och då prompt ska använda tryckt virke. Borde det inte här räcka med vanligt virke som målas? Är det bara lathet eller bekvämlighet? Hur påverkas miljön?
Min personliga åsikt är lättheten att slippa måla, samt att det med grått utseende är och har varit inne om man säger så.
Men måla går fin fint, mer underhåll bara😉

• Gilla
Björn—72
  • Laddar…
Går väl bra att måla på det tryckta också om man vill?

A
B Björn—72 skrev:
Går väl bra att måla på det tryckta också om man vill?
Ja men inte första året utan det behöver gå torka en säsong..

K
Det går också bra att bygga med obehandlad gran och avstå från att måla/olja.
Bygg så virket kan torka efter regn så håller det.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Ja, lite det jag menar. Hur länge håller inte vanligt virke? Speciellt om man målar/behandlar det. Finns ju massor med detaljer i målat virke på huset som håller fint…

Bästa svaret

Välj virke med omsorg på brädgården.
Spelar inte så stor roll om man tar tryckat eller ej med dagens tryckade.
Rakt tätvuxet utan kvistar, underhåll med olja eller tjära osv..
Sätt gärna plastfötter på bord stolar etc..
Ställ undan på hösten och låt det stå luftigt och utan solsken på.
Solens strålar tar på trä och förkortar livslängden, där gör färg nytta, men flagar och håller fukt istället.

/Workingclasshero

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.