M maria01 skrev:
varför tömmer man i sverige ?
För att det är lag på det.
Slamavskiljare med ansluten WC ska slamtömmas minst en gång per år.

• Gilla
Jamtstårsa och 3 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
men varför nån som vet?

M maria01 skrev:
men varför nån som vet?
För att annars riskeras att antingen bunnen sätts igen av slammet och det blir stopp, eller slammet rinner ut i infiltrationen och den sätts igen.

• Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
Även hos mig återfyller man med rent (nåja... :poop:) vatten efter tömning. Du kanske ska ställa frågan? Helst kanske anonymt, eller via någon granne eller så.

• Gilla
Lennstorm
  • Laddar…
A abbe_ skrev:
För att annars riskeras att antingen bunnen sätts igen av slammet och det blir stopp, eller slammet rinner ut i infiltrationen och den sätts igen.
är det kylan som att gör att bakterierna inte kan frodas i Sverige vs här

D Dilato skrev:
Fast det är en rätt korkat lag. Systemen är ju byggda för att det ska vara 5 personer i varje boistad som är anslutet till avloppet. Så bor det en person skulle det säkert kunna tömmas var 5e år istället. Nu när alla ska tänka på miljön så kan de ju fundera på hur många mil dessa slamtömmare kör i onödan varje år för att tömma brunnar som inte behöver tömmas.
Själv ordnar jag tömning av min trekammarbrunn när jag tycker det behövs. Blir väl vart 3e eller 4e år. Hittills har jag aldrig fått stopp i den så antagligen hade jag kunnat vänta längre. Innan någon frågar så bor jag i en kommun som tillåter fastighetsägare att anlita bönder för att tömma brunnen. Bönderna måste uppfylla vissa villkor för att komma ifråga.

• Gilla
Rooten48 och 4 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
"här" på Internet trivs bara virus och troll :)

avloppet ser till att ecoli o andra bakterier instängda o bryts ner aerobt av bakterier (och andra processer?) och det funkar i Sverige. Men ska också se till att det inte det sker okontollerad näringstillförsel utanför infiltrationen.

• Gilla
GammelMan99
  • Laddar…
M maria01 skrev:
Man tror sannolikt att det är bra med kommunal tömning, inte behovs styrt utan schemalagt så att det blir lättplanerat för den som planerar. Att lastbilen många ggr kunde komma vartannat eller vart 5år beroende på hushålletssammansättning och vanor tänkte man nog inte på...

• Gilla
Rooten48 och 3 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
Nej, det ser byråkraterna, miljöpartiet och det allmänna motståndet från byråkratin mot att bo på landet till.
Frågar du bakterierna själva trivs de lika bra här.

• Gilla
leffeisala och 6 till
  • Laddar…
A abbe_ skrev:
"här" på Internet trivs bara virus och troll :)

avloppet ser till att ecoli o andra bakterier instängda o bryts ner aerobt av bakterier (och andra processer?) och det funkar i Sverige. Men ska också se till att det inte det sker okontollerad näringstillförsel utanför infiltrationen.
Forfarande inget svar varför man inte behöver tömma här alls på 30 år men i Sverige måste man tömma en gång om året

Nissens
S speed296 skrev:
Jag brukar inte lägga så mycket energi på Slammtömningen, men i år kollade jag hur mycket som sugits ur min 3m3 trekammarbrun, det var knappt synbar sänkning av nivån.

Sen när räkningen kom, så står det att dom hade tömt 3m3, alltså hela tankens volym?

Givetvis är detta en skitsak, men jag gillar inte att bli blåst..... även om det bara kostar 159kr+m /m3

Vad är praxis när det kommer till tömning av trekammarbrunnar, ska dom tömmas helt eller ska do bara suga bort bottenslammet och "kakan" uppepå
Har haft en diskussion med Vafab här i Västerås, som menar på att jag ljuger?! och vill att jag ska bevisa motsatsen.

Nedan mail konversation med Vafab.

Svar: Ang slam tömning

Hej,
Vi har nu fått återkoppling i ditt ärende och de önskar få in en bild för bedömning. Tack!
De meddelar att givetvis kan de sända ut en chaufför på nytt men bedömer dom på plats att brunnen blivit tömd ordentligt förra gången på slam så kommer en budningsavgift tas ut på 314kr.
Önskar du att vi lägger en bud order eller vill du inkomma med en bild först?
Ha en fortsatt fin dag och välkommen åter!

Mitt svar

Bilder på 3 kammarbrunnen kommer inte att visa någonting, eftersom den inte tömdes och det tog 3 veckor innan fakturan kom...... så då är trekammarbrunnen fylld igen.
ni kan skicka en ny faktura på 1m3 bortforsling istället för dom 3 som debiterats
Gör ni inte det kommer vi att bestrida fakturan och vi ses i tinget.
kanske lite overkill för 400-500 kr
Men som jag skrev så betalar vi inte för något som inte blivit hämtat.
Det var inte så att de tömde på fel adress? Eller fel brunn? :)

• Haha
leffeisala
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Det var inte så att de tömde på fel adress? Eller fel brunn? :)
Jag såg när dom var här, max 10minuter

Måste man inte suga i båda kammarna? han som var här sög bara ur den sista
Min tank har 2 lock ner till "skiten"
Tycker det är väldigt fel att debitera 3m3, när dom uppenbart max tagit 400l

• Gilla
  • Haha
Franken. och 1 till
  • Laddar…
Blodsoppen
M maria01 skrev:

fråga grannen han hade inte haft tömt på minst 20 år polarens päron hade inte tömt sen 1992

var annan vecka lägger jag ner paket med bakterier i toan sen sköter sig det av sig sjäv
Jag förstår inte hur det är möjligt. Gräver han själv upp kakan? Vissa år har vårt avlopp varit på gränsen till stopp strax innan tömning. På grund av att det blir fullt

L lbgu skrev:
Själv ordnar jag tömning av min trekammarbrunn när jag tycker det behövs. Blir väl vart 3e eller 4e år. Hittills har jag aldrig fått stopp i den så antagligen hade jag kunnat vänta längre. Innan någon frågar så bor jag i en kommun som tillåter fastighetsägare att anlita bönder för att tömma brunnen. Bönderna måste uppfylla vissa villkor för att komma ifråga.
Vem frågar man om att få tömma själv, har jorbruksfastighet. kommunen?
vilken kommun bor du i?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.