44 252 läst ·
151 svar
44k läst
151 svar
Överdebitering vid tömning av trekammarbrunn? eller medvetet fusk?
Tyvärr är de ofta värre än privata. Av någon anledning verkar småpåvar dra sig till offentlig verksamhet, antagligen för att ingen privat arbetsgivare skulle vilja betala för deras tjänster. Fördom eller ej, men kommunalanställning verkar ofta inte locka de vassaste knivarna i lådan.M maria01 skrev:
Verkar som ni har otur, tror att det generellt fungerar bra.
Vi fick detta meddelande utifrån förra årets tömning och självklart är det mitt ansvar att hålla brunnen snöfri.
"Vår entreprenörs personal som jobbar med slamtömning har tuffa förhållanden just nu eftersom det kommit mycket snö. På vissa platser har de svårt att ta sig fram på vägarna och får lägga mycket tid och energi på att leta och skotta fram brunnar som är gömda under snön. Vi vill därför be alla fastighetsägare som ännu inte haft tömning av sitt enskilda avlopp att se till så att brunnen är framskottad och tydligt uppmärkt.
Tack på förhand!"
Vi fick detta meddelande utifrån förra årets tömning och självklart är det mitt ansvar att hålla brunnen snöfri.
"Vår entreprenörs personal som jobbar med slamtömning har tuffa förhållanden just nu eftersom det kommit mycket snö. På vissa platser har de svårt att ta sig fram på vägarna och får lägga mycket tid och energi på att leta och skotta fram brunnar som är gömda under snön. Vi vill därför be alla fastighetsägare som ännu inte haft tömning av sitt enskilda avlopp att se till så att brunnen är framskottad och tydligt uppmärkt.
Tack på förhand!"
Sa
Samtidigt kanske det inte är så smart av slamtömmarbolaget att schemalägga fritidshus för tömning under tider det kan tänkas vara snötäcke. Det är knappast rimligt att folk ska åka långa sträckor och hålla på att skotta snö.A AndersS skrev:Verkar som ni har otur, tror att det generellt fungerar bra.
Tack på förhand!"
Det bör väl rimligen vara schemalagt och den enskilde får höra av sig om det inte fungerar. En kommun kan inte gissa att någon nyttjar ett hus enbart sommaren eller hur långt man har dit för att ev skotta. De flesta kommuner kan man ansöka om uppehåll om huset är obebott och då ihop med kommunen lösa lämplig lösning. Alla kommuner har olika system och förutsättningar så rimligen kontaktar man sin kommun om saker inte fungerar.L lbgu skrev:
sen har naturligtvis vissa kommuner sämre service än andra och olika personer är mer eller mindre engagerade och förstående.
Kan man bevisa som du gjorde är det ofta i kommunens intresse att tjänsten utförs rätt. Men är det bara ord mot ord kan ju inte en kommun göra så mycket. Sa tidigare att fotobevis och reklamation så nära inpå som felet gjorts ökar möjligheten att få rätt. Din beskrivning kan vara tillräckligt bra. Vissa kommuner kan även i sina system se om bilen ens varit på plats eller att jobbet utförts eftersom chauffören ska bekräfta att man utfört jobbet.Blodsoppen skrev:
Nu när jag tänker efter såfick jag en gång faktura på tömning, trots att det inte var tömt. Jag har dels singel på uppfarten, där jag borde sett både hjulspår och spår efter slangen. Sen sitter sprinten till brunnslocket på ett speciellt sett, så jag märker om någon rört den
Men jag stod på mig och dom kom ut och tömde gratis
Det är lite knepigare om allt stämmer men kunden hävdar utan bild och 1 månad i efterhand att man bara tömde halva brunnen. Då blir det ord mot ord och då kommer inget hända.
det sa jag till komunen men dom tyckte det var Integritetskränkning att ha gps i bilarnaN Nick 72 skrev:Kan man bevisa som du gjorde är det ofta i kommunens intresse att tjänsten utförs rätt. Men är det bara ord mot ord kan ju inte en kommun göra så mycket. Sa tidigare att fotobevis och reklamation så nära inpå som felet gjorts ökar möjligheten att få rätt. Din beskrivning kan vara tillräckligt bra. Vissa kommuner kan även i sina system se om bilen ens varit på plats eller att jobbet utförts eftersom chauffören ska bekräfta att man utfört jobbet.
Det är lite knepigare om allt stämmer men kunden hävdar utan bild och 1 månad i efterhand att man bara tömde halva brunnen. Då blir det ord mot ord och då kommer inget hända.
Om det är någon som har koll på om byggnader är fritidshus eller ej så är det kommunen. Och kommunen har nog rätt bra koll på om den ligger i ett område där fritidshus främst används på sommaren eller vintern. Så ifall översnöade brunnar är ett verkligt problem för kommunen så borde de givetvis anpassa sig till det. Handlar bara om lite sunt förnuft, men det är tyvärr en bristvara hos vissa.N Nick 72 skrev:
Även om man inte har jättelångt att åka så måste det nog för de flesta te sig rätt orimligt om man ska stiga upp i ottan för att det snöat under natten och åka ut till stugan bara för att slamtömningen kanske ska ske idag.
Då får man boka av med den förklaringen om det kommit snö i november, här söderut är det inte så vanligt. Lite samarbetsvillig får man väl vara, inga problem anser jag. Är lösningsorienterad, inte problemfokuseradL lbgu skrev:
Redigerat:
Medlem
· Korpilombolo
· 3 727 inlägg
Hur som helst en dålig bortförklaring med mina norrlandsrötter. Men på Gotland räknades det väl som snökaos av chauffören med 5 cm snö på en gräsmatta? Nåja. Det ska inte hända igen om det inte snöar i juli. 
Självklart måste varje kommun anpassa. Här nere har vi vissa år bara snö kortare period. Den var väl 2-2,5 månad sedan vi hade snö i någon vecka och i går sa man från SMHI att det ev. kunde vara meteorologisk vår idag.imported_Benno skrev:
Svaret är ett val som gjordes av myndigheterna i Sverige back in the day. Man valde då inte att som i många andra länder anlägga stora septiktankar där den långsamma nedbrytningen av fast material få fortgå ostörd i tiotals år. Man tyckte helt enkelt det var för stora betongtankar som skulle krävas.M maria01 skrev:
Istället valde man den lilla två- och trekammarbrunnen i betong som var lättare att lägga. Men de har alldeles för liten volym för att kunna lagra tillräckligt med fast material så att det hinner brytas ned innan brunnen blir full. Lösningen blev således regelbunden tömning av två och trekammarbrunnarna. Till en början tömde fastighetsägaren själv.
Och på den vägen är det.
Sen är det också sant att nedbrytningen är temperaturberoende, då den går extra långsamt i kalla Sverige och snabbare närmare ekvatorn.
Det är lite skrämmande att det skulle vara ett argument varför VA-enheten inte skulle kunna veta vilka fastigheter som är fritidshus.useless skrev:
Om det nu är en kollega på kommunen som sitter på listan ber man väl om den då, hur svårt kan det vara. Det är knappast sekretessbelagd information.