Jag brukar inte lägga så mycket energi på Slammtömningen, men i år kollade jag hur mycket som sugits ur min 3m3 trekammarbrun, det var knappt synbar sänkning av nivån.

Sen när räkningen kom, så står det att dom hade tömt 3m3, alltså hela tankens volym?

Givetvis är detta en skitsak, men jag gillar inte att bli blåst..... även om det bara kostar 159kr+m /m3

Vad är praxis när det kommer till tömning av trekammarbrunnar, ska dom tömmas helt eller ska do bara suga bort bottenslammet och "kakan" uppepå
Har haft en diskussion med Vafab här i Västerås, som menar på att jag ljuger?! och vill att jag ska bevisa motsatsen.

Nedan mail konversation med Vafab.

Svar: Ang slam tömning

Hej,
Vi har nu fått återkoppling i ditt ärende och de önskar få in en bild för bedömning. Tack!
De meddelar att givetvis kan de sända ut en chaufför på nytt men bedömer dom på plats att brunnen blivit tömd ordentligt förra gången på slam så kommer en budningsavgift tas ut på 314kr.
Önskar du att vi lägger en bud order eller vill du inkomma med en bild först?
Ha en fortsatt fin dag och välkommen åter!

Mitt svar

Bilder på 3 kammarbrunnen kommer inte att visa någonting, eftersom den inte tömdes och det tog 3 veckor innan fakturan kom...... så då är trekammarbrunnen fylld igen.
ni kan skicka en ny faktura på 1m3 bortforsling istället för dom 3 som debiterats
Gör ni inte det kommer vi att bestrida fakturan och vi ses i tinget.
kanske lite overkill för 400-500 kr
Men som jag skrev så betalar vi inte för något som inte blivit hämtat.

• Gilla
fusion och 7 till
  • Laddar…
Numera ser man ingen större skillnad efter slamsugning hos mig, förr blev det tomt i brunnarna och jag debiterades för 6 kbm. Nu debiteras för 0-2 kbm, men kostnaden är i stort sett densamma, i år var fakturan på 1890, så du har förhållandevis billig slamtömning.

• Gilla
leffeisala och 6 till
  • Laddar…
De flesta kommuner har väl gått över till så kallad avvattningssystem när det gäller tömning av 3-kammarbrunnar. Då sugs allt slam upp och pressas, för att sedan återfylla vätskan medans det fasta slammet åker till reningsverket. Detta för att behålla bakteriekulturen i brunnen så skiten lättare bryts ner och kan gå vidare till infiltrationen.

• Gilla
Björkdahl och 32 till
  • Laddar…
Vi har fast avgift oavsett om den är full eller tom.
Tycker det verkar konstigt att det blir fel mängd. Chauffören har ju antagligen månadslön.
I så fall sitter felet i systemet. Mäter de hur mycket de säger eller hur funkar det?

• Gilla
Mastia och 2 till
  • Laddar…
Hos oss fyller dom brunnen med vatten igen, så förutom slammet är det fullt även efter tömningen

• Gilla
Appendix och 11 till
  • Laddar…
Har du verkligen kollat om slammet är kvar? Det är ju, som sagt, slamtömning det är fråga om. Men det finns ju en jäkla massa vatten också. Ofta töms brunnen, och innehållet pressas i bilen. Slammet blir kvar, men vattnet pumpas tillbaka ner i brunnen. Det är ofta väldigt svårt att se hur mycket slam som är i brunnen. Jag kan inte heller se någon anledning att åka ut och låtsas tömma en brunn. Det är liksom ingen besparing att göra så. Sen kan naturligtvis olika chaufförer vara olika noggranna. Men inte heller det gör bör göra någon jättestor skillnad.

• Gilla
saltis99 och 4 till
  • Laddar…
Samma här, brunnen återfylld med vatten och fast avgift för 0-4 kbm brunn och 1375:-. Fritidshus och en gång/år.
Inget att protestera emot.

• Gilla
saltis99 och 5 till
  • Laddar…
Hur vet du hur mycket slam du hade innan de tömde och hur vet du hur mycket slam du hade efter.
Utan att varit nere i brunnen med något så tror jag du är skyldig dem en ursäkt.

• Gilla
H_kan@88 och 6 till
  • Laddar…
Hos oss så suger dom tomt och inte tillbaka med något, de har inga sådana bilar. Jag får fylla upp själv när dom är färdiga, annars blir det slamflykt. Sen det med kultiveringen har jag ingen tanke på, men kanske är bra.

• Gilla
Rooten48
  • Laddar…
N
Här töms brunnen (i mitt fall minireningsverk) och lämnas helt tom efter avslutat uppdrag. I och med det det är ett minireningsverk töms dock enbart slamkammaren men även när jag hade vanlig trekammare tömdes den helt (alla tre kammare) utan återfyllning. Fast pris 1125:- för brunn upp t.o.m. 3 m3.

N Nalleman64 skrev:
Här töms brunnen och lämnas helt tom efter avslutat uppdrag. Fast pris 1125:- för brunn upp t.o.m. 3 m3.
Glöm inte att fylla upp den bara, annars blir det ingen separering av skiten

• Gilla
Rooten48 och 3 till
  • Laddar…
N
J jonaserik skrev:
Glöm inte att fylla upp den bara, annars blir det ingen separering av skiten
Kompletterade mitt inlägg lite grann.

Det skiljer sig givetvis mellan olika kommuner och bolag men benämningen på volymen är oftast brunnens volym. Här får säga till om de skall ta allt med sig, priset är detsamma oavsett om det är med eller utan vatten. Dock har jag själv haft mina duster med firman som tömmer min brunn angående volymen för i papperna står att den är under 3 kubik, men ibland har man debiterat för över 3 kubik och brunnen växer ju inte från år till år så de har rättat till det. (skit samma) inga stora pengar men rätt ska vara rätt.

• Gilla
leffeisala och 2 till
  • Laddar…
Blodsoppen
Senaste åren har dom här bara tagit kakan ovanpå. Och jag är nöjd med det. Det är ju inte vattnet dom gör att brunnen blir full. Utan kakan, sen om den är 1mtr tjock eller bara 20 cm, det är ju set som blir skillnad i om det syns på nivån eller ej.
Som föregående skribenter nämner. Det ska inte vara tomt på vätska i brunnen. Att du sedan betalar för 3 kbm, kan ju vara en schablon dom har just för din storlek på brunnen.

• Gilla
leffeisala och 4 till
  • Laddar…
varför tömmer man i sverige ?

fråga grannen han hade inte haft tömt på minst 20 år polarens päron hade inte tömt sen 1992

var annan vecka lägger jag ner paket med bakterier i toan sen sköter sig det av sig sjäv

Redigerat:
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.