Hej,

för ca 6 år sedan installerade jag ett luft/vatten-system (tidigare elpanna). I samband med det så sades det att jag kunde byta ner till 16A på huvudsäkringarna. Nu har jag en ny elmätare och avläsning via Tibber Pulse och kan se att jag titt som tätt överbelastar säkringarna. Säkringarna har än så länge aldrig gått men finns det andra
risker? Borde man uppgradera?

Kurvdiagram över energianvändning som visar toppar över 16A mellan 6 och 8 februari.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dina strömtoppar är så korta att det nog inte är några problem alls att gå ner till 16A. Du kan ju också fundera på om du kan flytta runt några förbrukare till en annan fas för att bättre kunna hantera topparna.

• Gilla
Fredandel och 2 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Dina strömtoppar är så korta att det nog inte är några problem alls att gå ner till 16A. Du kan ju också fundera på om du kan flytta runt några förbrukare till en annan fas för att bättre kunna hantera topparna.
Tack för svar. Jag tror också att en omfördelning hade varit en god idé. Så korta toppar är ingen fara även om de sker flera ggr i veckan?

Korta toppar är ok.

Någon av forumets elektriker kommer snart ge lite mer exakta råd!

Med 16 A huvudsäkring är det precis vad man kan förvänta sig och att "flytta om" innebär med stor sannolikhet att du bara flyttar toppbelastningen till en annan fas. Faran är att när huvudsäkringarna överbelastas så kan dom bli mycket heta. den värmen sprider sig till säkringshållare och dess anslutningar och anslutna ledningar. Efter en tid oxiderar det i anslutningarna och värmen i den anslutna ledningen blir så hög att isoleringen på ledaren skadas och ledningen kan brinna av vid anslutningen.

E elmont skrev:
Med 16 A huvudsäkring är det precis vad man kan förvänta sig och att "flytta om" innebär med stor sannolikhet att du bara flyttar toppbelastningen till en annan fas. Faran är att när huvudsäkringarna överbelastas så kan dom bli mycket heta. den värmen sprider sig till säkringshållare och dess anslutningar och anslutna ledningar. Efter en tid oxiderar det i anslutningarna och värmen i den anslutna ledningen blir så hög att isoleringen på ledaren skadas och ledningen kan brinna av vid anslutningen.
Hmm med andra ord så är det kanske en god idé att uppgradera till 20A säkringar. Kan inte elnätsleverantören se dessa toppar också med dagens smarta elmätare? De borde väl då kunna se ev risker hos deras kunder? Kanske lite off-topic men..

Börja med att kartlägga vad som går när du har topparna.
Tex vvb är en klockren sak som inte behöver gå precis när man spolat vatten.
Lagar man då mat och tvättar händerna så startar vvb. Men den kan lika bra gå på fasta tider förslagsvis på natten mellan kl 01.00-05.00

Redigerat:
A Alexn72 skrev:
Börja med att kartlägga vad som går när du har topparna.
Tex vvb är en klockren sak som inte behöver gå precis när man spolat vatten.
Lagar man då mat och tvättar händerna så startar vvb. Men den kan lika bra gå på fasta tider förslagsvis på natten mellan kl 01.00-05.00
Ok, får undersöka om min CTC har schemaläggning.

Med luftvattenvärmepump är det extra viktigt att ha koll på effektbehovet när det är som kallast på vintern vid DVUT, dimensionerande vinterutetemperaturen som beror på var man bor. Äldre LVVP kunde stänga ner och gå över till 100% el-patron medans mer moderna klarar att ge viss värmeeffekt även vid riktigt låga temperaturer men behöver kompletteras med el-patronen.

• Gilla
Fredandel och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
och att "flytta om" innebär med stor sannolikhet att du bara flyttar toppbelastningen till en annan fas.
Med lite bättre upplösning på grafen och ett större tidspann så kommer man se tydligt om det är en permanent snedbelastning eller om det bara är brödrosten och hårtorken som ställer till det. Det är inte så komplicerat att göra den analysen själv när datan finns. Även om det bara är brödrosten och hårtorken kan man ju se till att de uttagen ligger på olika faser om man använder dessa samtidigt.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
ANNIL ANNIL skrev:
Hmm med andra ord så är det kanske en god idé att uppgradera till 20A säkringar. Kan inte elnätsleverantören se dessa toppar också med dagens smarta elmätare? De borde väl då kunna se ev risker hos deras kunder? Kanske lite off-topic men..
Nätägaren bryr sig inte så mycket om ev problem i kundernas anläggningar.

E elmont skrev:
Nu spekulerar jag bara, men är det inte samma gänga, samma huv och samma kablar på 16a-25a huvudsäkring? Det som skiljer är väl bottenstycket? Då borde överbelastningen vara bkada själva tråden i porslinsssäkringen och inte omkringliggande kablar, trådar etc, eller är jag ute och cyklar?

Har man däremot en 25A huvudsäkring och överbelastar den så borde det kunna ta skada då kablar, gänga etc behöver vara av en grövre dimension över 25A.

Även själva säkringen kan bli mycket het om den belastas till max under en längre stund. Tråden i säkringen smälter ju inte av innan den är många hundra grader och den värmen sprider sig. Jag har reparerat många mätarskåp där man belastat huvudsäkringarna lite mer än vad dom tål. Och tyvärr tål vanliga smältsäkringar en rätt hög överbelastning.
Ps
Vanligtvis märks det när det är riktigt kallt och en storhelg och ingen är så pigg på att komma och hjälpa till ;)

ANNIL ANNIL skrev:
Hej,

för ca 6 år sedan installerade jag ett luft/vatten-system (tidigare elpanna). I samband med det så sades det att jag kunde byta ner till 16A på huvudsäkringarna. Nu har jag en ny elmätare och avläsning via Tibber Pulse och kan se att jag titt som tätt överbelastar säkringarna. Säkringarna har än så länge aldrig gått men finns det andra
risker? Borde man uppgradera?

[bild]
Hej.
Jag tänkte höra hur du får upp huvudsäkringarna sådär separat i en graf?
Mvh Robert

R robertsund skrev:
Hej.
Jag tänkte höra hur du får upp huvudsäkringarna sådär separat i en graf?
Mvh Robert
Hej,

Har en pulse från Tibber. Värdena tar jag sedan in i HomeAssistant

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.