1 346 läst ·
8 svar
1k läst
8 svar
Överbelastad grupp ?
För ett år sedan fick jag en värmepump ( luft-luft ) installerad. 1KW
Dom klippte en kulo som gick nära pumpen och satte dit en grendosa för matningen.
Då den gruppen redan var rätt mycket belastad var jag tveksam om detta var ok. Inga problem sa dom och bytte 10A till 13A säkring.
Häromdagen hade jag bilvärmare 1KW, tvättmaskin ?KW + värmepump igång. (finns mer på gruppen som inte var igång )
Kollade med en Flir värmekamera på kulon som gick ut från centralen, den var 33C,
Fråga är detta något att oroa sig för, jag tycker 33C på en öppen kulo verkar vara mycket.
Dom klippte en kulo som gick nära pumpen och satte dit en grendosa för matningen.
Då den gruppen redan var rätt mycket belastad var jag tveksam om detta var ok. Inga problem sa dom och bytte 10A till 13A säkring.
Häromdagen hade jag bilvärmare 1KW, tvättmaskin ?KW + värmepump igång. (finns mer på gruppen som inte var igång )
Kollade med en Flir värmekamera på kulon som gick ut från centralen, den var 33C,
Fråga är detta något att oroa sig för, jag tycker 33C på en öppen kulo verkar vara mycket.
Om elektrikern har gjort sitt jobb skall det inte vara någon fara. Vid överbelastning skall säkringen lösa. Värmepumpen drar för det mesta inte full effekt kontinuerligt. Det gör inte tvättmaskinen heller. 33 grader blir inte kablarna förstörda av.
Med det sagt så skulle det absolut göra installationen bättre om du ordnade en egen grupp till värmepumpen.
Med det sagt så skulle det absolut göra installationen bättre om du ordnade en egen grupp till värmepumpen.
"33 grader blir inte kablarna förstörda av". Nej det blir dom inte men dom går genom trossbotten oxå och där blir det varmare.
"Kollat och räknat lite". Det räknades inget, det bara byttes. Förutom det jag hade på vid mätningen har jag en mikrovågsugn och en vattenkokare på gruppen. Så det käns "obra".
"Kollat och räknat lite". Det räknades inget, det bara byttes. Förutom det jag hade på vid mätningen har jag en mikrovågsugn och en vattenkokare på gruppen. Så det käns "obra".
Det går inte att säga att det finns något max för en kabel, det handlar om avstånd och förläggning.Lutte skrev:
Kabeln skulle nog teoretiskt sett kunna gå före säkringen...
Om du har en konstant belastning som ligger precis under säkringens max under en längre tid.... För visso kan det nog vara väldigt lång tid... men det var teoretiskt...
Ja visst, men tumregeln är fortfarande att man kör med Max 13A på en 1,5 kvadratare. Men visst teoretiskt så är det mesta möjligt!Odjuret skrev:Det går inte att säga att det finns något max för en kabel, det handlar om avstånd och förläggning.
Kabeln skulle nog teoretiskt sett kunna gå före säkringen...
Om du har en konstant belastning som ligger precis under säkringens max under en längre tid.... För visso kan det nog vara väldigt lång tid... men det var teoretiskt...
Tumregeln säger 10A och 1,5mm2 och INTE 13 A, har man ett lite svagare nät och lite längd på ledningarna inomgårds är det inte ens säkert att man kan säkra mer än 6 A. I andra mer speciella fall kan man säkra 1,5mm2 med 16 A, men det är nått som NORMALT inte förekommer i vanliga bostäder.
Tumregeln vill jag nog påstå är 10A på 1,5, det går i de flesta fall. 13A går ibland, ibland inte.
Hursomhelst, denna grupp anser jag vara överbelastad. Värmepump+tvättmaskin+bilvärmare+nåt mer på samma grupp fungerar dåligt.
Tvättmaskinen ska ha en egen grupp, liksom värmepumpen. Om micron och bilvärmaren kan dela en grupp beror mest på dina vanor dvs om de går samtidigt, vattenkokaren vill ha 10A men går kort tid så samma sak där.
33 grader är ingen ko på isen men det är inte säkert att alla vilkor uppfylls med 13A.
Hursomhelst, denna grupp anser jag vara överbelastad. Värmepump+tvättmaskin+bilvärmare+nåt mer på samma grupp fungerar dåligt.
Tvättmaskinen ska ha en egen grupp, liksom värmepumpen. Om micron och bilvärmaren kan dela en grupp beror mest på dina vanor dvs om de går samtidigt, vattenkokaren vill ha 10A men går kort tid så samma sak där.
33 grader är ingen ko på isen men det är inte säkert att alla vilkor uppfylls med 13A.
Klicka här för att svara