Byggde om ett kallförråd till ett isolerat varmförråd för att kunna lagra färg, kemikalier osv.
Utrymmet ovan innertak har jag ventilerat eftersom snickaren sa att det kunde bli fukt annars.
Själva utrymmet valde jag på snickarens inrådan att inte ventilera eftersom det inte var boyta.
Temp håller 12 grader vintertid pga kyl o frys som står där.
Fukt är inget problem men däremot luktar det ganska kraftigt av kemikalierna. Avfettningsmedel, färg med mera.
Vilken ventilationslösning är energisnål men ger en tillräcklig ventilation för att få bort starka lukter?
Räcker det med en reglerbar ventil på 100mm i yttervägg eller måste det vara en fläkt som sätter rotation på flödena?
Ytan är 10kvm

Jag skulle börja med en ventil - hålet blir ju detsamma oavsett om nästa steg behövs eller inte. Fläkt tror jag du slipper....

• Gilla
IngemarB och 1 till
  • Laddar…
Borde det inte behövas två ventiler, en in och en ut...? Eller det kanske räcker med naturliga otätheter för inflödet...

Mitt 10m2 förråd har bara 1 ventil ( högt placerad i ett hörn ). Värms upp till c:a 6- 8 C på vintern m.h.a en liten frys och en 600W elradiator. Ventilationen räcker bra , så följ rådet att börja med 1 ventil.

• Gilla
IngemarB
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.