1 649 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Oventilerat förråd
Byggde om ett kallförråd till ett isolerat varmförråd för att kunna lagra färg, kemikalier osv.
Utrymmet ovan innertak har jag ventilerat eftersom snickaren sa att det kunde bli fukt annars.
Själva utrymmet valde jag på snickarens inrådan att inte ventilera eftersom det inte var boyta.
Temp håller 12 grader vintertid pga kyl o frys som står där.
Fukt är inget problem men däremot luktar det ganska kraftigt av kemikalierna. Avfettningsmedel, färg med mera.
Vilken ventilationslösning är energisnål men ger en tillräcklig ventilation för att få bort starka lukter?
Räcker det med en reglerbar ventil på 100mm i yttervägg eller måste det vara en fläkt som sätter rotation på flödena?
Ytan är 10kvm
Utrymmet ovan innertak har jag ventilerat eftersom snickaren sa att det kunde bli fukt annars.
Själva utrymmet valde jag på snickarens inrådan att inte ventilera eftersom det inte var boyta.
Temp håller 12 grader vintertid pga kyl o frys som står där.
Fukt är inget problem men däremot luktar det ganska kraftigt av kemikalierna. Avfettningsmedel, färg med mera.
Vilken ventilationslösning är energisnål men ger en tillräcklig ventilation för att få bort starka lukter?
Räcker det med en reglerbar ventil på 100mm i yttervägg eller måste det vara en fläkt som sätter rotation på flödena?
Ytan är 10kvm
Produkter som diskuteras: "Fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Mitt 10m2 förråd har bara 1 ventil ( högt placerad i ett hörn ). Värms upp till c:a 6- 8 C på vintern m.h.a en liten frys och en 600W elradiator. Ventilationen räcker bra , så följ rådet att börja med 1 ventil.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden