Claes Sörmland
K kan inte allt skrev:
Men nu är ladan tom och måste säljas. Han får inte pension förens om ett år. Han får ingen hyreslägenhet eftersom han tjänar för lite tycker hyresvärdarna.
Han får loss duktigt med pengar när han säljer fastigheten (Inga lån) så jag tycker nog att han har en del sparat iaf. men det är inget hyresvärdarna tittar på dom tittar bara på vad han har i månadsinkomst.
Ja, det är ett elände om man har hamnat i den situationen. Jag känner till ett antal pensionärar där det just finns medel i fastighet men där är knepigt med att få hyresrätt (eller banklån för brf).

Är ladorna tomma på ålderns höst så måste ju någon annan gå in och rädda en. Släkt, vänner, annat nätverk. Eller i värsta fall kommunens socialtjänst.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ja, det är ett elände om man har hamnat i den situationen. Jag känner till ett antal pensionärar där det just finns medel i fastighet men där är knepigt med att få hyresrätt (eller banklån för brf).

Är ladorna tomma på ålderns höst så måste ju någon annan gå in och rädda en. Släkt, kompisar, annat nätverk. Eller i värsta fall kommunens socialtjänst.
Man kan tycka att samhället är lite mer än snedvridet när en 62 årig miljonär med 1 år kvar till pension inte får en hyreslägenhet på grund av för låg månadsinkomst. Socialtjänsten hjälper inte till innan hans inkomst understiger existens minimum och han inte har några andra tillgångar.

Redigerat:
  • Arg
Alfredo
  • Laddar…
Claes Sörmland
K kan inte allt skrev:
Man kan tycka att samhället är lite mer än snedvridet när en 62 årig miljonär med 1 år kvar till pension inte får en hyreslägenhet. Socialtjänsten hjälper inte till innan hans inkomst understiger existens minimum och han inte har några andra tillgångar.
Eller så kan man se det så att med livets långa erfarenhet vid 62 års ålder borde man ha ordnat sin boendesituation för ålderdomen och pensionen. Att den reglerade hyresmarknaden är ett elände i Sverige och att även de oattraktiva hyreslägenheterna har fyllt upp p g a stor nettoinvandring kan ju inte komma som en överraskning.

Nog måste det gå att sälja fastigheten och köpa en bostadsrättslägenhet kontant på en mindre perifer ort för något hundratusental kronor?

RoTe RoTe skrev:
Snacka om att göra sig dum! Invandringen startade inte 2022 ditt jävla hjon.
Jag gör mig inte dum. Det är ett faktum att det är den sittande Tidöregeringen som med hjälp av sin riksdagsmajoritet har drivit igenom den här sänkningen. Vi har denna regering och riksdagsmajoritet för att folk har röstat så.

Och för den delen är jag inget hjon, jag är fastighetsägare, tack så mycket.

RoTe
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Jag gör mig inte dum. Det är ett faktum att det är den sittande Tidöregeringen som med hjälp av sin riksdagsmajoritet har drivit igenom den här sänkningen. Vi har denna regering och riksdagsmajoritet för att folk har röstat så.

Och för den delen är jag inget hjon, jag är fastighetsägare, tack så mycket.
Vi måste ju montera ner välfärdssamhället nu eftersom det utnyttjas av oärliga individer i stor skala. Hur länge tror du gratis pengar till allt och alla fungerar?

Eller så kan man se det så att med livets långa erfarenhet vid 62 års ålder borde man ha ordnat sin boendesituation för ålderdomen och pensionen. Att den reglerade hyresmarknaden är ett elände i Sverige och att även de oattraktiva hyreslägenheterna har fyllt upp p g a stor nettoinvandring kan ju inte komma som en överraskning.

Nog måste det gå att sälja fastigheten och köpa en bostadsrättslägenhet kontant på en mindre perifer ort för något hundratusental kronor?
Har man tillräckligt med pengar att klara sig till pensionen sen är det ju ett utmärkt råd...

Om pengarna från kåken precis räcker för att köpa en bostadsrätt så hamnar man ju i samma moment 22 hos försörjningsstöd i alla fall... 🤷

RoTe RoTe skrev:
Snacka om att göra sig dum! Invandringen startade inte 2022 ditt jävla hjon.
Nä, men det var ju då vi röstade in partier "där det är hedervärt att luras och framförallt att lura staten" .. vi får bara rösta ut dem igen...

• Gilla
  • Arg
Abies koreana och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Har man tillräckligt med pengar att klara sig till pensionen sen är det ju ett utmärkt råd...
Det är ju s a s bara ett år tills pensionspengarna trillar in. Sen kan man ju fråga sig om ens de räcker?

Om pengarna från kåken precis räcker för att köpa en bostadsrätt så hamnar man ju i samma moment 22 hos försörjningsstöd i alla fall... 🤷
Ja är man utblottad på ålderns höst så måste någon annan stiga in och betala. Det går inte att komma runt med det samhällssystem vi har. Det är ju s a s frihet under ansvar.

RoTe
Nä, men det var ju då vi röstade in partier "där det är hedervärt att luras och framförallt att lura staten" .. vi får bara rösta ut dem igen...
Vilket parti kom in i riksdagen 2022?

För övrigt är jag mycket nöjd med att ni svennebananer får det sämre, ni får precis vad ni förtjänar.

RoTe RoTe skrev:
Vilket parti kom in i riksdagen 2022?
Tror du fattar vad jag menar. Gav regeringsmakten åt partier som påstår att allting blir bra bara vi slänger ut några som solat för mycket och inte gillar att åka skidor.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Nu är det väl ganska oväsentligt vad och vem man röstat på genom tiderna, det är väl bara att inse att vi skapar ännu större klyftor i samhället genom att skapa en ny grupp fattiga och utsatta.

RoTe
Tror du fattar vad jag menar. Gav regeringsmakten åt partier som påstår att allting blir bra bara vi slänger ut några som solat för mycket och inte gillar att åka skidor.
Du är infantil.

Det är ju s a s bara ett år tills pensionspengarna trillar in. Sen kan man ju fråga sig om ens de räcker?

Ja är man utblottad på ålderns höst så måste någon annan stiga in och betala. Det går inte att komma runt med det samhällssystem vi har. Det är ju s a s frihet under ansvar.
Nä, jag lade ingen värdering i det, mer ett konstaterande bara att man hamnar i samma bekymmer med att få en lägenhet..

Ersättning för arbetslöshet kan man ju såklart ha olika åsikter om, men problemen med kraven från (även kommunala) hyresvärdar borde man ju kunnat förutse när man gjorde förändringen... Våra våra vänner i regeringen är ju fullt medvetna om att hårdare krav har ytterst liten påverkan på omsättningen till arbete...

RoTe RoTe skrev:
Du är infantil.
Tack för komplimangen!

• Haha
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
RoTe
Tack för komplimangen!
Med såna som dig med rösträtt önskade jag att landet gick mer åt helvete betydligt fortare. Men tyvärr är ju vänstern SDs bästa valarbetare.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.