910 läst ·
60 svar
910 läst
60 svar
Ovärdigt att bli äldre och sjuk i Sverige!
Ja, det är ett elände om man har hamnat i den situationen. Jag känner till ett antal pensionärar där det just finns medel i fastighet men där är knepigt med att få hyresrätt (eller banklån för brf).K kan inte allt skrev:Men nu är ladan tom och måste säljas. Han får inte pension förens om ett år. Han får ingen hyreslägenhet eftersom han tjänar för lite tycker hyresvärdarna.
Han får loss duktigt med pengar när han säljer fastigheten (Inga lån) så jag tycker nog att han har en del sparat iaf. men det är inget hyresvärdarna tittar på dom tittar bara på vad han har i månadsinkomst.
Är ladorna tomma på ålderns höst så måste ju någon annan gå in och rädda en. Släkt, vänner, annat nätverk. Eller i värsta fall kommunens socialtjänst.
Man kan tycka att samhället är lite mer än snedvridet när en 62 årig miljonär med 1 år kvar till pension inte får en hyreslägenhet på grund av för låg månadsinkomst. Socialtjänsten hjälper inte till innan hans inkomst understiger existens minimum och han inte har några andra tillgångar.Claes Sörmland skrev:
Ja, det är ett elände om man har hamnat i den situationen. Jag känner till ett antal pensionärar där det just finns medel i fastighet men där är knepigt med att få hyresrätt (eller banklån för brf).
Är ladorna tomma på ålderns höst så måste ju någon annan gå in och rädda en. Släkt, kompisar, annat nätverk. Eller i värsta fall kommunens socialtjänst.
Redigerat:
Eller så kan man se det så att med livets långa erfarenhet vid 62 års ålder borde man ha ordnat sin boendesituation för ålderdomen och pensionen. Att den reglerade hyresmarknaden är ett elände i Sverige och att även de oattraktiva hyreslägenheterna har fyllt upp p g a stor nettoinvandring kan ju inte komma som en överraskning.K kan inte allt skrev:
Nog måste det gå att sälja fastigheten och köpa en bostadsrättslägenhet kontant på en mindre perifer ort för något hundratusental kronor?
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 086 inlägg
Jag gör mig inte dum. Det är ett faktum att det är den sittande Tidöregeringen som med hjälp av sin riksdagsmajoritet har drivit igenom den här sänkningen. Vi har denna regering och riksdagsmajoritet för att folk har röstat så.RoTe skrev:
Och för den delen är jag inget hjon, jag är fastighetsägare, tack så mycket.
Vi måste ju montera ner välfärdssamhället nu eftersom det utnyttjas av oärliga individer i stor skala. Hur länge tror du gratis pengar till allt och alla fungerar?SågspånPappspikEternit skrev:
Jag gör mig inte dum. Det är ett faktum att det är den sittande Tidöregeringen som med hjälp av sin riksdagsmajoritet har drivit igenom den här sänkningen. Vi har denna regering och riksdagsmajoritet för att folk har röstat så.
Och för den delen är jag inget hjon, jag är fastighetsägare, tack så mycket.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 409 inlägg
Har man tillräckligt med pengar att klara sig till pensionen sen är det ju ett utmärkt råd...Claes Sörmland skrev:
Eller så kan man se det så att med livets långa erfarenhet vid 62 års ålder borde man ha ordnat sin boendesituation för ålderdomen och pensionen. Att den reglerade hyresmarknaden är ett elände i Sverige och att även de oattraktiva hyreslägenheterna har fyllt upp p g a stor nettoinvandring kan ju inte komma som en överraskning.
Nog måste det gå att sälja fastigheten och köpa en bostadsrättslägenhet kontant på en mindre perifer ort för något hundratusental kronor?
Om pengarna från kåken precis räcker för att köpa en bostadsrätt så hamnar man ju i samma moment 22 hos försörjningsstöd i alla fall... 🤷
Allvetare
· Västra götaland
· 10 409 inlägg
Det är ju s a s bara ett år tills pensionspengarna trillar in. Sen kan man ju fråga sig om ens de räcker?Dan_Johansson skrev:
Ja är man utblottad på ålderns höst så måste någon annan stiga in och betala. Det går inte att komma runt med det samhällssystem vi har. Det är ju s a s frihet under ansvar.Dan_Johansson skrev:
Vilket parti kom in i riksdagen 2022?Dan_Johansson skrev:
För övrigt är jag mycket nöjd med att ni svennebananer får det sämre, ni får precis vad ni förtjänar.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 409 inlägg
Nu är det väl ganska oväsentligt vad och vem man röstat på genom tiderna, det är väl bara att inse att vi skapar ännu större klyftor i samhället genom att skapa en ny grupp fattiga och utsatta.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 409 inlägg
Nä, jag lade ingen värdering i det, mer ett konstaterande bara att man hamnar i samma bekymmer med att få en lägenhet..Claes Sörmland skrev:
Ersättning för arbetslöshet kan man ju såklart ha olika åsikter om, men problemen med kraven från (även kommunala) hyresvärdar borde man ju kunnat förutse när man gjorde förändringen... Våra våra vänner i regeringen är ju fullt medvetna om att hårdare krav har ytterst liten påverkan på omsättningen till arbete...
Allvetare
· Västra götaland
· 10 409 inlägg