Hej!
Inför nästa sommar har jag nu köpt en större ovanmarkspool 426x122cm som jag skulle vilja ställa på ett trädäck som kommer stå fritt på gräsmattan. Min fråga är om någon kan svara på om det kommer att hålla eller är bra ide? Jag vill inte kommer för högt upp så funderar på att lägga reglar på stenplattor ca cc30 och därefter trallen ovanpå. Kommer detta stå an för ca 13-14 ton? Kommer lägga ut tunnare cellplast under poolen för att skydda bottnen ytterligare.
Inför nästa sommar har jag nu köpt en större ovanmarkspool 426x122cm som jag skulle vilja ställa på ett trädäck som kommer stå fritt på gräsmattan. Min fråga är om någon kan svara på om det kommer att hålla eller är bra ide? Jag vill inte kommer för högt upp så funderar på att lägga reglar på stenplattor ca cc30 och därefter trallen ovanpå. Kommer detta stå an för ca 13-14 ton? Kommer lägga ut tunnare cellplast under poolen för att skydda bottnen ytterligare.
With these pool dimensions, to achieve a weight of 12-14 tons, the pool would need to be approximately 2.5-2.7 meters deep. However, with a standard depth of 1.2-1.5 meters, the load per square meter is 1200-1500 kg. In my opinion, this is too much, unless you hire a structural engineer to design it. Personally, I would place the pool on (or even better, in) the ground and surround it with a terrace. As bellow
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Där är varken någon pool eller altan runtS sturnus skrev:With these pool dimensions, to achieve a weight of 12-14 tons, the pool would need to be approximately 2.5-2.7 meters deep. However, with a standard depth of 1.2-1.5 meters, the load per square meter is 1200-1500 kg. In my opinion, this is too much, unless you hire a structural engineer to design it. Personally, I would place the pool on (or even better, in) the ground and surround it with a terrace. As bellow
[bild]
Redigerat:
Förutsätter att det är en rund pool du menar, och då borde volymen vara strax över 15kbm. Så räkna med åtminstone 15-16 ton, kanske lite mer för att vara på säkra sidan.S simon__svensson skrev:Hej!
Men det räcker knappast are bara sätta skruvreglarna på cc 30, vilka dimensioner och hur du konstruerar bjälklaget i övrigt spelar stor roll.
Men du har ändå fått ett bra tips som många gör, ställ poolen på marken med cellplast under och bygg sen trall runt.
Klicka här för att svara