1 209 läst ·
4 svar
1k läst
4 svar
Oväntat dålig försäljning för bygghandeln
På konsumentens sida
· 3 420 inlägg
Vi köpte inte alls så mycket byggvaror som många trodde att vi skulle göra denna sommaren.
Du kan läsa artikeln här: Oväntat dålig försäljning för bygghandeln
Du kan läsa artikeln här: Oväntat dålig försäljning för bygghandeln
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 294 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 294 inlägg
Det skulle vara intressant om det gick att dela på material köpt av företag och material köpt av privatperson. Privatpersoner som köper material själv och sen anlitar hantverkare blir svårare att sålla ut. Men det hade varit kul o se om det blev blev en uppenbar skillnad med mer privatköp och mindre företagsköp i år med sämre ROT.
Nu kommer ett gnälligt inlägg, men syftet med det är gott. 
Tvetydig artikel/statistik.
Med ansträngning/antagande/tolkning av texten blir min gissning att:
1) "Sommarens" (=juli?) försäljning var 1.5% högre än medelvärdet för år 2015 (hela året eller samma period året innan?)?
2) 2015 "sommarförsäljning" (juli?) var 13.9% högre än medelvärdet för 2014 (hela året eller samma period året innan?)?
Om mina antaganden är korrekta så förstår jag inte hur rubriken kan motiveras. Bygghandeln 2016 går uppenbart starkare (ökar) jämfört med förra året (2015). Det enda som skulle motivera den befintliga negativa rubriken är om någon reliabel prognos presenterats tidigare som pekade på en betydligt större ökning, men något sådant nämns inte i denna artikel.
Snabba nyheter är bra, men endast under förutsättning att de är korrekta och förståeliga. Om artikelförfattarens underlag är undermåligt/oklart så ska det noteras på berörda ställen i texten.
Tvetydig artikel/statistik.
Med ansträngning/antagande/tolkning av texten blir min gissning att:
1) "Sommarens" (=juli?) försäljning var 1.5% högre än medelvärdet för år 2015 (hela året eller samma period året innan?)?
2) 2015 "sommarförsäljning" (juli?) var 13.9% högre än medelvärdet för 2014 (hela året eller samma period året innan?)?
Om mina antaganden är korrekta så förstår jag inte hur rubriken kan motiveras. Bygghandeln 2016 går uppenbart starkare (ökar) jämfört med förra året (2015). Det enda som skulle motivera den befintliga negativa rubriken är om någon reliabel prognos presenterats tidigare som pekade på en betydligt större ökning, men något sådant nämns inte i denna artikel.
Snabba nyheter är bra, men endast under förutsättning att de är korrekta och förståeliga. Om artikelförfattarens underlag är undermåligt/oklart så ska det noteras på berörda ställen i texten.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Avdrag vid försäljning för kostnader för gemensamhetsanläggning
Juridik -
Många försäljningar men oförändrade huspriser
Artikelkommentarer -
Påverkas försäljningspris om det är platta på mark eller plintgrund?
Byggmaterial & Byggteknik -
Renovera sliten bostadsrätt före försäljning eller inte.
Bostadsrätt -
Är kostnad för klyvning via lantmäteriet avdragsgill vid försäljning?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m.