6 893 läst ·
32 svar
7k läst
32 svar
Otrevligt problem med ventilationen!!
Du har säkert rätt jonko.
Om kommunen där jag bor tidigare felaktigt skrivit ut intygen eller om det skett en regelförändring låter jag vara osagt.
Konstaterar bara att det är olika instanser som skrivit de olika intygen men gäller samma fastighet.
Så här ser mina intyg ut ett äldre och när jag nu tittar noga på det nyaste så finner jag skillnaden;
att den som gjort besiktningen också skrivit ut intyget.
Om kommunen där jag bor tidigare felaktigt skrivit ut intygen eller om det skett en regelförändring låter jag vara osagt.
Konstaterar bara att det är olika instanser som skrivit de olika intygen men gäller samma fastighet.
Så här ser mina intyg ut ett äldre och när jag nu tittar noga på det nyaste så finner jag skillnaden;
att den som gjort besiktningen också skrivit ut intyget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Börja med att kolla med Kommunen om det överhuvudtaget finns en godkänd ovk för fastigheten.DemiMore skrev:
Protokollet/intyget skall finnas hos dom.
Därefter så kan du ta en diskussion med fastighetsägaren.
Så där, nu har jag haft två killar här från hyresbolaget. Ja, de kan som vanligt inte göra så mycket. De står nästan bara där och undrar vart lukten kommer ifrån. Hmmm... Men nu påtalade jag om OVK och de skulle kolla upp detta. Fick också veta att ventilationssytemet är ett FTX. Och vi var inne i ventilationsrummet, där vi kollade och fick svar på att filtret var bytt för en månad sedan. Men de menade fortfarande på att lukt kommer att komma in i lägenheten. Suck...
Låter skumt, vet du var tilluftsventilen som suger in luften utifrån sitter på fastigheten? Oftast på tak. Bor "rökarna" på översta våningen med balkong eller fönster nära denna kanske? Isf borde alla grannar få in en del av deras odörer så kolla med grannarna om du har möjlighet.
Hej igen på Er!
Sedan senast har jag pratat med en granne (kvinna som bor i lägenheten intill tvättstugan på nedersta våningen) och är tillsammans med en man i rullstol som bor under mig. Hon menar på att det spökar i huset, påstår att en av hennes tavlor åkte ner från väggen en gång utan orsak. Men att det spökar tror jag inget på. I så fall är det hon som spökar.
Sedan senast har jag pratat med en granne (kvinna som bor i lägenheten intill tvättstugan på nedersta våningen) och är tillsammans med en man i rullstol som bor under mig. Hon menar på att det spökar i huset, påstår att en av hennes tavlor åkte ner från väggen en gång utan orsak. Men att det spökar tror jag inget på. I så fall är det hon som spökar.
Sedan har jag också pratat med han och hon som bor på andra sidan tvättstugan på bottenvåningen. De har inte känt någon lukt på natten. Men däremot har kvinnan känt ibland att det kommer doftpuffar av dammig vind. Och det har jag också känt av. Mannen däremot har känt att det luktar rök på vinden, där de har sitt förråd. Men jag känner inte någon röklukt.
Nu har det visserligen varit lugnt ett tag. (Ska bara säga också att kvinnan som jag pratade om först har inte känt några konstiga lukter heller.) Jag bor längst upp på fjärde våningen. Har inga balkonger nedanför min balkong, men däremot fönster som man kan öppna så att man har en glugg högst upp öppen.
Så under natten som har varit, så dök problemet upp igen. Det verkar som att grannen under har något med detta att göra i och med att det dök upp när hon kom hem i natt. Den här gången luktade det bara lite dammig vind och lite av tallbarrsdoft, jag stod ut med andra ord.
Ja, jag ska i alla fall ta kontakt med Kommunen i nästa steg för att höra om OVK.
Hej så länge!
Nu har det visserligen varit lugnt ett tag. (Ska bara säga också att kvinnan som jag pratade om först har inte känt några konstiga lukter heller.) Jag bor längst upp på fjärde våningen. Har inga balkonger nedanför min balkong, men däremot fönster som man kan öppna så att man har en glugg högst upp öppen.
Så under natten som har varit, så dök problemet upp igen. Det verkar som att grannen under har något med detta att göra i och med att det dök upp när hon kom hem i natt. Den här gången luktade det bara lite dammig vind och lite av tallbarrsdoft, jag stod ut med andra ord.
Ja, jag ska i alla fall ta kontakt med Kommunen i nästa steg för att höra om OVK.
Hej så länge!
Ja, sådär, nu har jag varit till Byggnadsnämnden och fick ett utdrag på ett intyg om att en OVK gjordes under 2013 och var helt godkänd. Så då är det väl bara att prata med bovärden om detta - eller jag kanske ska prata med någon högre upp i heriarierkin. Har ni något förslag?
Det här med att det är någon som kanske smygröker på vinden kan vara något. Men jag tror inte på det. Jag har nämligen varit inne på en av vindarna när det inträffade dofter en gång och det var helt tyst och odörfritt. Den andra vinden har jag ingen nyckel till.
Det här med att det är någon som kanske smygröker på vinden kan vara något. Men jag tror inte på det. Jag har nämligen varit inne på en av vindarna när det inträffade dofter en gång och det var helt tyst och odörfritt. Den andra vinden har jag ingen nyckel till.
Nu har ett företag varit här och gjort en ny OVK. Detta gjordes igår. Och jag kände dofter natten efteråt. Enligt en annan granne så tror hon till 99% veta vem det kommer ifrån. Men hennes teori stämmer inte i och med att när dofterna dök upp första gången så bodde inte han i huset. Så nu vet jag inte vad jag ska göra. Jag funderar på att flytta i och med att risken att bli drogad igen finns ju där och jag kan därmed inte sova så bra på nätterna.
Ett ftx system med roterande värmeväxlare för bäst återvinning släpper alltid igenom en viss procent från frånluften till tilluften. Det är ett problem i hyreshus där alla har olika dofter och matkulturer och lukt kan komma via tilluften. Testa plugga din frånluft i någon dag och kör bara tilluft för att skapa ett övertryck i något dygn för att forska om det kommer via ventilationen eller via väggar mm. Skapar du ett övertryck så kommer det inte in luft till din lägenhet från andra lägenheter. Kommer det denna doft så är det garanterat via ventilationen och då är det säkert roterande växlare.