12 230 läst ·
17 svar
12k läst
17 svar
-OT- Elektrisk mutterdragare.
Har sett en förlängare som samtidigt gör att mutterdragaren drar rätt moment. Den fjädrar när bulten dragits tillräckligt och gör att den inte dras för hårt.
Någon som hör talas om denna eller t.o.m. vet vart den finns?
Någon som hör talas om denna eller t.o.m. vet vart den finns?
Man ska inte dra åt hjulmuttrar/hjulbultar med mutterdragare punkt. Om man nu gör det ska man veta exakt hur du ska ställa in ungefär rätt moment. Jag har en proffsmutterdragare som (enligt spec) drar 800 Nm dra upp det med fälgkors ni
Detta är en 1/2" Biltema osv's mutterdragare drar runt 3-400 Nm även detta är för hårt.
Sen riskerar man att bulten/muttern hoppar snett och vips så måste saker bytas eller gängfilas.
Det bästa är att dra lite "lagom" med fälgkors och med lagom menar jag inte så knogarna vitnar. Ännu bättre är om man kör några mil och sen efterdrar då är man verkligen på banan.
En sak som många inte använder är kopparpasta. In med det på bultar och även på navet så fälgen inte fastnar. Den dagen ni får punktering i ösregn så kommer ni vara tacksamma.
Sen riskerar man att bulten/muttern hoppar snett och vips så måste saker bytas eller gängfilas.
Det bästa är att dra lite "lagom" med fälgkors och med lagom menar jag inte så knogarna vitnar. Ännu bättre är om man kör några mil och sen efterdrar då är man verkligen på banan.
En sak som många inte använder är kopparpasta. In med det på bultar och även på navet så fälgen inte fastnar. Den dagen ni får punktering i ösregn så kommer ni vara tacksamma.
Klicka här för att svara