22 258 läst ·
163 svar
22k läst
163 svar
Östra Lambohov etapp2
Wingbrud; Du skriver att ni kommer att bygga Lyckan i Vinkel, kunde Eksjöhus göra med takvinkel 38 eller 45 graders lutning? Eller vad har det för taklutning från början. Vet att på vårt område så har alla enplans hus fått göra om sin tak.
Men det kanske inte är nått problem att ändra egna hem serien längre.
Va kul att ni kommit så långt nu.
//Maria
Men det kanske inte är nått problem att ändra egna hem serien längre.
Va kul att ni kommit så långt nu.
//Maria
Mastma/Maria!
Taklutningen är 27 på Lyckan, men Eksjöhus har gått med på att ändra den till 38. Det sade i alla fall Magnus Samuelsson på Eksjöhus första (och hittills enda) gången vi träffade honom. Självklart får vi då betala lite mer, men det var inte så mycket i sammanhanget.
Ja, det känns kul! Men fortfarande overkligt. Tack för ditt svar via pm förresten, även om det var ett tag sedan...!!!
/Erika
Taklutningen är 27 på Lyckan, men Eksjöhus har gått med på att ändra den till 38. Det sade i alla fall Magnus Samuelsson på Eksjöhus första (och hittills enda) gången vi träffade honom. Självklart får vi då betala lite mer, men det var inte så mycket i sammanhanget.
Ja, det känns kul! Men fortfarande overkligt. Tack för ditt svar via pm förresten, även om det var ett tag sedan...!!!
/Erika
Hej!
Nu är bygglovet snart i hamn. Vi fick vrida huset några grader så att det hamnar helt parallellt med tomtgränsen, för att följa detaljplanen, huset kommer att ligga nästan mitt på tomten och förhoppningsvis kan vi rädda några av träden. Det har kommit upp en skylt med vårt namn på vid tomten så nu känns det verkligt att det ska bli ett hus redan i höst...Wingbrud...kommer ni att kunna inreda övervåningen i framtiden på ert Lyckanhus med 38 graders taklutning?
/Mattias
Nu är bygglovet snart i hamn. Vi fick vrida huset några grader så att det hamnar helt parallellt med tomtgränsen, för att följa detaljplanen, huset kommer att ligga nästan mitt på tomten och förhoppningsvis kan vi rädda några av träden. Det har kommit upp en skylt med vårt namn på vid tomten så nu känns det verkligt att det ska bli ett hus redan i höst...Wingbrud...kommer ni att kunna inreda övervåningen i framtiden på ert Lyckanhus med 38 graders taklutning?
/Mattias
Idag har vi betalat handpenningen så nu är det verkligen på riktigt. På onsdag ska vi träffa grävaren för kostnadsförslag på uppfyllnad. Blir nog inga 2.2 meter allefall.........
Majerajuan: Teoretiskt skulle det säkert gå att inreda men vi har inga planer på att göra det. Angående bygglov, är de så petiga att husen ska vara parallell med tomtgränsen!?
Majerajuan: Teoretiskt skulle det säkert gå att inreda men vi har inga planer på att göra det. Angående bygglov, är de så petiga att husen ska vara parallell med tomtgränsen!?
Wingbrud: Ja väldigt petigt tycker vi...och om jag kommer ihåg rätt så sa hon att det var ännu snävare regler längs med spannmålsgatan...Jag förstår inte riktigt skälet till att detaljplanen ska vara så detaljerad med taklutning, husplacering, dagvatten, krav på fjärrvärme osv...Ring till Anna-Karin på bygglovsavdelningen och hör med henne om husplaceringen innan ni ritar in huset på nybyggnadskartan så behöver ni kanske inte ändra som vi fick göra.
Tack, då ska vi ha det i åtanke! Vi hade nämligen oxå en tanke på att eventuellt vrida huset en aning för att garaget skulle passa bättre in... Vi kommer få ha det som "Chabbe" tänkt; garaget längre in på tomten.
Men vi ska prata mer med Eksjöhus om vilka lösningar de kan se.
/Erika o David
Men vi ska prata mer med Eksjöhus om vilka lösningar de kan se.
/Erika o David
Hej Erika och David!
Hur gick det med grävaren och tomtuppfyllnad? Jag var i kontakt med utsikt ang. bredband i samband med fjärrvärmen men de kommer inte att gräva ner fiber, tydligen har Telia något eget avtal med kommunen och området i Lambohov, undrar vad det kommer att kosta? Vi har bredband från bredbandsbolaget nu och är nöjda, vet någon något om detta?
Finns det några fler nybyggare på området som vill berätta när var och hur ni ska bygga?
Snart semester...
Hur gick det med grävaren och tomtuppfyllnad? Jag var i kontakt med utsikt ang. bredband i samband med fjärrvärmen men de kommer inte att gräva ner fiber, tydligen har Telia något eget avtal med kommunen och området i Lambohov, undrar vad det kommer att kosta? Vi har bredband från bredbandsbolaget nu och är nöjda, vet någon något om detta?
Finns det några fler nybyggare på området som vill berätta när var och hur ni ska bygga?
Snart semester...
Hej!
Vad vi har hört (tror det var från Christer Kvist) så har Telia dragit kabel ut till varje tomt (den gulsvarta kabeln). Tydligen har detta tidigare inte kostat något att dra in i huset, men enligt "Ekängen-tråden" (inlägg 534) så har Telia nu upphört med subventionerad gratis fiberanslutning...
Vi har oxå Bredbandsbolaget nu och är nöjda. Men vi har även deras ip-telefoni och den har fungerat mindre bra.
Vad vi har hört (tror det var från Christer Kvist) så har Telia dragit kabel ut till varje tomt (den gulsvarta kabeln). Tydligen har detta tidigare inte kostat något att dra in i huset, men enligt "Ekängen-tråden" (inlägg 534) så har Telia nu upphört med subventionerad gratis fiberanslutning...
Vi har oxå Bredbandsbolaget nu och är nöjda. Men vi har även deras ip-telefoni och den har fungerat mindre bra.
Jo, vi har träffat grävaren och han tror att kommunen lämnat schaktmassor på vår tomt! Han tror att det är 50-60 cm till fast mark... Han uppskattade då kostnaden för uppfyllnad till 60 000 kr. Men han kan inte säga hundraprocentigt att det verkligen är så långt ner till fast mark. Det blir en överraskning när grundarbetet görs..
Chabbe - vad har er grävare sagt? Och har ni pratat något om "omhändertagande av dagvatten"? Vad har ni för lösning?
Semester snart ja!! Härligt. Men än har vi några veckor tills dess... Men hjärnan går ändå på högvarv när det gäller husbyggartankar!!!
Chabbe - vad har er grävare sagt? Och har ni pratat något om "omhändertagande av dagvatten"? Vad har ni för lösning?
Semester snart ja!! Härligt. Men än har vi några veckor tills dess... Men hjärnan går ändå på högvarv när det gäller husbyggartankar!!!
Här var det lugnt... har ni alla tagit semester eller?
Idag fick vi vårt kontrakt från Eksjöhus. Det blir ett Lyckan!!
Hur går det för er andra? Maken cyklade förbi området ikväll och det har kommit upp skyltar på ett par tomter till. Dock inte vår ännu.
Erika
Idag fick vi vårt kontrakt från Eksjöhus. Det blir ett Lyckan!!
Hur går det för er andra? Maken cyklade förbi området ikväll och det har kommit upp skyltar på ett par tomter till. Dock inte vår ännu.
Erika
Hej!
Jobbade sista dagen idag...fyra veckors ledighet...nice...Hade tänkt skriva att vi fått vårt bygglov beviljat idag men tydligen är det något problem med bullervallen, den kan ev. vara för tung så att den påverkar husen...om det är så kommer de att ta bort bullervallen och ersätta med ett bullerplank, de beviljar inga bygglov innan de har gjort klart undersökningen av marken runt bullervallen...så vi får vänta och se...mycket jobb för kommunen men man vill ju inte ha sättningar i huset så det är väl positivt att de undersöker allt noggrant. Vår skylt är uppe har jag sett, känns ändå lite overkligt...hoppas att riksbanken ger sig med räntorna så att boendekostnaden inte äter upp hela lönen...
Ha det bra och ett stort grattis till er Erika och David som har skrivit kontrakt!!! Jag tycker att lyckan är ett supertrevligt hus!
/Mattias
Jobbade sista dagen idag...fyra veckors ledighet...nice...Hade tänkt skriva att vi fått vårt bygglov beviljat idag men tydligen är det något problem med bullervallen, den kan ev. vara för tung så att den påverkar husen...om det är så kommer de att ta bort bullervallen och ersätta med ett bullerplank, de beviljar inga bygglov innan de har gjort klart undersökningen av marken runt bullervallen...så vi får vänta och se...mycket jobb för kommunen men man vill ju inte ha sättningar i huset så det är väl positivt att de undersöker allt noggrant. Vår skylt är uppe har jag sett, känns ändå lite overkligt...hoppas att riksbanken ger sig med räntorna så att boendekostnaden inte äter upp hela lönen...
Ha det bra och ett stort grattis till er Erika och David som har skrivit kontrakt!!! Jag tycker att lyckan är ett supertrevligt hus!
/Mattias
Grattis till semestern Mattias!! Här är det nedräkning... sista veckan innan semester!!
Det låter ju inte klokt med bullervallen!!! På ett sätt är det väl bra för er om det blir plank istället, eftersom ni då får mer tomt. Men ett plank dämpar väl inte bullret lika bra.
Håller med om räntorna... Hoppas det vänder neråt igen snart.
/Erika och David
Det låter ju inte klokt med bullervallen!!! På ett sätt är det väl bra för er om det blir plank istället, eftersom ni då får mer tomt. Men ett plank dämpar väl inte bullret lika bra.
Håller med om räntorna... Hoppas det vänder neråt igen snart.
/Erika och David
Hej;
vi har fått tomt nr 12 och den är reserverad till 26 augusti. Den behöver fyllas på ganska mycket och kostnaden från markbolagetet uppskatas till 99000 plus 10000 för stenkista. Detta har gjort att vi har varit litte tveksamma att köpa tomten plus det med ljudvallen som kommer in i våra tomt. som det skrevs kommunen undersöker detta med ljudvallen eftersom det är för tungt (sitat från anna-karin solovaara). men nu har vi nästan bestämd oss för att bygga och det mesta pekar på att det blir en planshus (stenhus) från boviaoss. Det finns ingen grage med i deras kalkyl så vi ska själva hitta ett förtag som kan fixa graget biligt (tacksam för tips).
/kam
vi har fått tomt nr 12 och den är reserverad till 26 augusti. Den behöver fyllas på ganska mycket och kostnaden från markbolagetet uppskatas till 99000 plus 10000 för stenkista. Detta har gjort att vi har varit litte tveksamma att köpa tomten plus det med ljudvallen som kommer in i våra tomt. som det skrevs kommunen undersöker detta med ljudvallen eftersom det är för tungt (sitat från anna-karin solovaara). men nu har vi nästan bestämd oss för att bygga och det mesta pekar på att det blir en planshus (stenhus) från boviaoss. Det finns ingen grage med i deras kalkyl så vi ska själva hitta ett förtag som kan fixa graget biligt (tacksam för tips).
/kam
Hej!
Välkommen Kammi11 till denna lilla tråd! Kul att vi blir fler. Har ni bestämt er om tomten definitivt än? Vi förstår er tveksamhet med tanke på uppfyllnaden.
Hos oss har det inte hänt mycket på husbyggarfronten... På torsdag ska vi till HTH och kolla in deras kök, som är standard i Eksjöhus. Vi har även beställt nybyggnadskarta idag.
Hur går det för er andra?
Har ni hört något mer om bullervallen?
Hälsningar Erika och David
Välkommen Kammi11 till denna lilla tråd! Kul att vi blir fler. Har ni bestämt er om tomten definitivt än? Vi förstår er tveksamhet med tanke på uppfyllnaden.
Hos oss har det inte hänt mycket på husbyggarfronten... På torsdag ska vi till HTH och kolla in deras kök, som är standard i Eksjöhus. Vi har även beställt nybyggnadskarta idag.
Hur går det för er andra?
Har ni hört något mer om bullervallen?
Hälsningar Erika och David
Hej!
Instämmer i att det är kul att fler skriver, på husfronten har det inte hänt så mycket, väntar fortfarande på bygglovet, allt är klart förutom att kommunen inte bestämt sig angående bullervallen än. Känns overkligt att det ska stå ett färdigt hus på vår tomt om 2 ½ månad men både bygglovshandläggaren och säljaren på Hjältevadshus säger att det kommer att ordna sig så vi tror på dem. Vi har promenerat runt en del i Lambohov och vi trivs redan. Skolar in dottern på förskola och sonen börjar förskoleklass om en vecka. Vet någon något om Tempo affären kommer den att öppna igen? Skulle vara skönt att ha nära till en butik...
Hälsningar
Mattias och Jennie
Instämmer i att det är kul att fler skriver, på husfronten har det inte hänt så mycket, väntar fortfarande på bygglovet, allt är klart förutom att kommunen inte bestämt sig angående bullervallen än. Känns overkligt att det ska stå ett färdigt hus på vår tomt om 2 ½ månad men både bygglovshandläggaren och säljaren på Hjältevadshus säger att det kommer att ordna sig så vi tror på dem. Vi har promenerat runt en del i Lambohov och vi trivs redan. Skolar in dottern på förskola och sonen börjar förskoleklass om en vecka. Vet någon något om Tempo affären kommer den att öppna igen? Skulle vara skönt att ha nära till en butik...
Hälsningar
Mattias och Jennie