Wingbrud: Vet inte riktigt, men måtten står angivna på nybyggnaskartan...någon annan som vet?
 
hej

vi skall gräva en häck troligen någon gång under v25 eller v26 , det blir ett lass ( 7-8 m3) fyllnadsmassa av detta, någon som vill ha det tippat på sin tomt.

/brukaregatan 27
 
Maken pratade med Gösta Hydén (geolog) imorse och han kommer att göra en radonmätning på området innan semestern.
Eftersom området innehåller moränjord så tror han att det kommer var höga värden på vissa ställen men han sa inte om det kommer överstiga 200Bq/m3.
 
Hej!
Hur har ni löst det med garage på era tomter??
Tomterna är ju så smala, så det är svårt att få plats med garage pga de regler som finns med x antal meter till granne/tomtgräns...

/Erika och David
 
Hej Wingbrud!

Vi har Isstadion 5. Vi kommer att placera garaget långt in på tomten. Med andra ord så kommer vi att få en lång garageuppfart som sträcker sig förbi huset. Det kommer att kosta lite extra men fördelen är att vi kommer att kunna ha ett dubbel garage vilket vi inte kan om vi ska placera garaget längst med huset. Jag funderar även på att placera en carport framför garaget som jag bygger själv. Nya hus har dåligt med förodsutrymme och jag misstänker att det inte kommer vara många gånger som man kommer at köra in bilen i garaget.
 
Hej!
Vi kommer att placera hus och garage sida vid sida det blir ganska precis att det får plats, vi kommer att bygga garaget i egen regi och gjuter bara plattan i samband med husleveransen. Huset kommer att bli ca 8 meter in på tomten och garaget 6 m från infarten.

Lite kul att vi som skriver har tomterna intill varandra...
Wingbrud: Har ni kollat på några fler husalternativ eller är det Eksjöhus som gäller för er, vilken modell har ni fastnat för?

/Mattias och Jennie
 
Hej Chabbe!

Det var ju en bra lösning! Hur brett är huset ni ska bygga? Myresjöhus var det va? Vi ska träffa Myresjöhus imorgon men är inriktade på enplansvilla.
Det där med förrådsutrymme håller vi med om! Det finns inte mycket sådant i husen man tittar på nu.
 
Huset som vi bygger är ett och halvt plan och är 15m långt och 9m brett. Huset finns inte på nätet utan är ett hus som vi blev förälskade i år 2000 men bygget blev inte av. Stocksund var modell namnet.
 
Hej Mattias o Jennie!
Verkligen roligt att vi blir grannar och att vi är aktiva här!
Än så länge har vi bara träffat Eksjöhus, men ska träffa Myresjöhus imorgon. Vi blev väldigt intresserade av ett Hjältevadshus, Vitsippan, som är väldigt lik det hus vi fastnat för, Lyckan Vinkel (Eksjöhus), men har inte bokat tid med dom än. Vilket Hjältevadshus är det ni ska bygga? Hur brett är det? Lyckan vinkel är 16 m brett.

Erika o David
 
Chabbe, då har ni väntat läääänge då!! Kul att bygget blir av denna gång.
E
 
Hej!
Har ni andra skrivit på kontraktet och betalat handpenningen?
 
Jo det kommer att bli härligt. Hela familjen ser fram emot att flytta in i huset. Det kommer att bli en lång väntan.
 
Vi ska bygga ett Eken 38 det är ett vinkelhus ca 14 m långt och 8 meter brett + vinkeln som är 4 x 6 meter. Vi gillar planlösningen och vinkeln gör att uteplatsen på baksidan får en naturlig inramning. Boytan på botten blir 121 kvm vi kommer att inreda övervåningen själva med tiden och då blir huset nästan 180 kvm stort. Huset är från Hjältevads "röda paket" och det innebär att det inte går att ändra planlösning och tillvalslistan är mer begränsad än i övriga hus.
 
Vi har inte skrivit på än, men vi ska göra det!
Vi var väldigt osäkra när vi hade tomt 18, men nu känns det rätt med tomt 3.
Hur gamla är era barn Chabbe och hur bor ni nu?
 
Vi har betalat handpenningen och skickat in bygglovsansökan, så nu väntar vi på besked att husplacering och så vidare går igenom utan bekymmer...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.