Hej
Bor i timmerhus i Östra Svealand, i mitt hus hänger mellanbjälklaget i murstocken. Upp till övervåningens golv ser murstocken ut som ett X där väggar och mellanbjälklag sitter fast, Sen huset var nytt har ytterväggarna sjunkit ihop 8-10 cm, det har inte murstocken gjort
Bor i timmerhus i Östra Svealand, i mitt hus hänger mellanbjälklaget i murstocken. Upp till övervåningens golv ser murstocken ut som ett X där väggar och mellanbjälklag sitter fast, Sen huset var nytt har ytterväggarna sjunkit ihop 8-10 cm, det har inte murstocken gjort
Nu e det igång på riktigt. Självklart visade det sig att totalt noll av mina drömmar var ens lite genomförbara. Bortom de inrökta vinylstrukturtapeterna fanns absolut inget annat än överraskningar och åter överraskningar. Hittills har det här varit ett så konstigt projekt att jag faktiskt inte riktigt vet hur jag ska få ner det i skrivna ord.
Jag har åtminstone lyckats bestämma mig för en planlösning, vilken är i stort sett identisk med den urspru... eh nja, identisk den befintliga planlösningen iaf.
Jag har åtminstone lyckats bestämma mig för en planlösning, vilken är i stort sett identisk med den urspru... eh nja, identisk den befintliga planlösningen iaf.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Njaeh, riktigt så dramatiskt är det väl inte, men såren efter tidigare renoveringar/ombyggnationer är ganska omfattande.
Först och främst är det ursprungliga huset byggt i vinkel, dvs som ett "L" (grönmarkerat i bilden). Nån gång på femtiotalet har man släpat dit ytterligare ett hus och ställt enligt blå markering i bilden. Sedan är de två hopbyggda, med nåt pergolaaktigt där det idag är vardagsrum. 1979 gjordes ytterligare en tillbyggnad i väster, samtidigt som man byggde om pergolan till ett riktigt rum.
Innan vi började riva trodde vi att röd och grön byggnad stod en bit ifrån varann, eftersom ytterväggen nordväst på det gamla huset såg ut att stå enligt rosa markering. Så var dock inte fallet, de två står dikt an varann, med den lilla detaljen att väggen markerad rött i bilden nästan helt saknas!
I mitten av nittiotalet konstaterade man att taklutningen över vardagsrummet var för låg, så man lade på ytterligare ett lager takstolar och nytt tak. Det betyder alltså att i vinkeln mellan grön och blå byggnad har jag idag fyra lager tak ovanför varann, alltså ett obegripligt virrvarr av takstolar och andra takkonstruktioner. Eftersom väggen saknas är det mer eller mindre omöjligt att veta vad det är som håller upp vad.
Väggen mellan Sovrum A och Hall/Badrum" i bild uppfattar jag som ganska viktig. På den väggen står stolpar som håller nockstocken och takåsarna. Problemet där är att den väggen heller inte är mycket kvar av och den har heller inget i väster att fästa/stödja i. Jag har efter mycket huvudbry lyckats lägga på en limträbalk ovanpå den väggen, så stolparna till taket har något att stå på. Nu ska jag bara komma på nåt sätt att överföra de krafterna till marken.
Först och främst är det ursprungliga huset byggt i vinkel, dvs som ett "L" (grönmarkerat i bilden). Nån gång på femtiotalet har man släpat dit ytterligare ett hus och ställt enligt blå markering i bilden. Sedan är de två hopbyggda, med nåt pergolaaktigt där det idag är vardagsrum. 1979 gjordes ytterligare en tillbyggnad i väster, samtidigt som man byggde om pergolan till ett riktigt rum.
Innan vi började riva trodde vi att röd och grön byggnad stod en bit ifrån varann, eftersom ytterväggen nordväst på det gamla huset såg ut att stå enligt rosa markering. Så var dock inte fallet, de två står dikt an varann, med den lilla detaljen att väggen markerad rött i bilden nästan helt saknas!
I mitten av nittiotalet konstaterade man att taklutningen över vardagsrummet var för låg, så man lade på ytterligare ett lager takstolar och nytt tak. Det betyder alltså att i vinkeln mellan grön och blå byggnad har jag idag fyra lager tak ovanför varann, alltså ett obegripligt virrvarr av takstolar och andra takkonstruktioner. Eftersom väggen saknas är det mer eller mindre omöjligt att veta vad det är som håller upp vad.
Väggen mellan Sovrum A och Hall/Badrum" i bild uppfattar jag som ganska viktig. På den väggen står stolpar som håller nockstocken och takåsarna. Problemet där är att den väggen heller inte är mycket kvar av och den har heller inget i väster att fästa/stödja i. Jag har efter mycket huvudbry lyckats lägga på en limträbalk ovanpå den väggen, så stolparna till taket har något att stå på. Nu ska jag bara komma på nåt sätt att överföra de krafterna till marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
H heimlaga skrev:
Tänk så fel en av oss hadeStrip skrev:
Såren i stommen tillsammans med det risiga taket, den dåliga grunden, fönster (-höjd), murstock, planlösning och alla andra hinder, har fått oss att ta beslutet rivning samt nybygge.
Jag hade faktiskt kommit en liten bit på väg med renoveringen, med nytt bjälklag och färdigreglat i norra delen av flygeln, när jag fick en mental tvärnit och inte lyckades förmå mig att fortsätta med renoveringen. Omgiven av folk som hellre skulle renovera ihjäl sig än att riva nåt, tog det närmare ett år att våga ta beslutet att riva (och få fram lite pengar).
Men nu är det på gång. Idag har jag rivit ut fönstren och i eftermiddag sågar vi loss flygeln från resten av huset. Imorgon kommer grävarn med sin gripklo och på torsdag ska det börja regna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
