10 840 läst ·
17 svar
11k läst
17 svar
Osmo hårdvaxolja vs Danish Oli
Sida 1 av 2
Hej!
Jag tänkte köpa lite Danish Oil till en hyvelbänk jag håller på att bygga. Min lokale färghandlare hade inte dansk olja men han rekommenderade Osmo Hårdvaxolja istället. Sa att det var i princip samma sak. Är det det? Kan man använda Osmo istället för dansk olja?
/P-O
Jag tänkte köpa lite Danish Oil till en hyvelbänk jag håller på att bygga. Min lokale färghandlare hade inte dansk olja men han rekommenderade Osmo Hårdvaxolja istället. Sa att det var i princip samma sak. Är det det? Kan man använda Osmo istället för dansk olja?
/P-O
Det är inte samma men aningen likt, tycker jag. Danish är en blandning av linolja och fernissa och bildar lite mer skyddande skikt än bara linolja. Hårdvaxolja är väl också blandning fast med vax och bildar också skyddande skikt, enligt min erfarenhet mer morståndskraftigt än danish oil.
Om färghandlaren haft båda hemma hade jag nog valt hårdvaxolja till en hyvelbänk men det är lite smaksak.
Om färghandlaren haft båda hemma hade jag nog valt hårdvaxolja till en hyvelbänk men det är lite smaksak.
Produkter som diskuteras: "linolja"
Linolja
Linolja är en naturlig olja som utvinns ur linfrön. Den är en populär ingrediens i flera olika produkter, inklusive målarfärg, träbehandlingar och polish. Linolja har förmågan att tränga djupt in i trä och skyddar det därigenom från att
Läs mer
Jag tycker en hyvelbänk är trevligast att jobba på om den inte har ngt utskikt av lack lr hårdvax eftersom dessa gör att det blir blankt och att arbetsstyckena då lättare glider omkring.
Jag håller med dig, hade tagit Danish oil till hyvelbänken. Passar även bra till verktygshandtag etc enligt mitt tycke.nanowire skrev:
Sen blir en hårdvaxolja mycket olika beroende på hur man lägger på den. Väljer man den matta varianten och jobbar in den tunt så blir den inte så glidig.
Om man skall göra ett monteringsbord a'la MTF med topp i MDF, kan man fördel använda Osmon?Daniel_N skrev:
Fräsbord i MDF med inbyggd handöverfräs inte lika lämpligt?
Jag har ett arbetsbord i mdf. Oljar m jämna mellanrum med lite diverse. Har kört mdf sealer, paraffinolja, junker bänkskiveolja , alla har funkat bra aldrig testat Osmo dock.
På ett fräsbord hade jag hellre haft ett material med mer glid, tex laminat,
På ett fräsbord hade jag hellre haft ett material med mer glid, tex laminat,
Hade också föredragit laminat på fräsbord men mest pga bättre reptålighet.
Mdf med olja följt av vax eller hårdvaxolja istället för dessa två går att få superglid. Efter första lagret slipa med 600 eller 1000 slipduk och efter andra lagret polera med skurnylon. Mitt fräsbord är 1.5m långt och ger jag en planka en knuff i ena änden så glider den av sig själv över hela längden.
Mdf med olja följt av vax eller hårdvaxolja istället för dessa två går att få superglid. Efter första lagret slipa med 600 eller 1000 slipduk och efter andra lagret polera med skurnylon. Mitt fräsbord är 1.5m långt och ger jag en planka en knuff i ena änden så glider den av sig själv över hela längden.
Dansk olja går dubbelt så djupt in i trät än osmo gör. Vet ej om det beror på att det är vax i osmos oljor eller varför. Dom träslag jag gjort tester på är ask, ek. björk och bok.
Beror väl lite på vad man har sin bänk till. Men jag själv gillar inte hala arbetsbänkarbänkar.
Om jag skulle välja fritt skulle jag ha obehandlad hyvelbänk. Annars vanlig linolja eller någon form av mineral olja på hyvelbänken. Alltså ingen filmbildande olja
Beror väl lite på vad man har sin bänk till. Men jag själv gillar inte hala arbetsbänkarbänkar.
Om jag skulle välja fritt skulle jag ha obehandlad hyvelbänk. Annars vanlig linolja eller någon form av mineral olja på hyvelbänken. Alltså ingen filmbildande olja
Tack. Var får man tag på laminat? Har kollat lite på några ställen utan att hitta.Ola C skrev:Hade också föredragit laminat på fräsbord men mest pga bättre reptålighet.