Hej!
Vi har just behandlat våra nya furugolv med lut och Osmo hådvaxolja efter att ha läst mycket om olika golvbehandlingar här på forumet. Vi ville ha ett golv som är naturligt ljust och hyfsat tåligt, har småbarn samt hund, och kände att vi inte riktigt orkade göra riktiga skurgolv. Nu till vårt problem: Efter slipning blev golven jättefina, så som vi vill ha dem (se bild)! Efter lutningen och borstningen ännu finare! Men efter att ha lagt på första lagret Osmo ofärgad hårdvaxolja blev golven gula o fula (se bild)! Vi undvek vitlut då vi läst att detta kunde ta fram gula o röda toner som vi inte vill ha. Vi provade också ett rum med vitlut och tyckte att det blev alldeles för vitt.
Snälla, någon som har tips på vad vi kan göra för att få tillbaka våra fina ljusa trägolv??? Vi orkar inte börja om med slipningen...
Ps. Vi har inte strukit för tjockt med Osmo.
MYCKET TACKSAMMA FÖR HJÄLP!
//Malin m fam
Vi har just behandlat våra nya furugolv med lut och Osmo hådvaxolja efter att ha läst mycket om olika golvbehandlingar här på forumet. Vi ville ha ett golv som är naturligt ljust och hyfsat tåligt, har småbarn samt hund, och kände att vi inte riktigt orkade göra riktiga skurgolv. Nu till vårt problem: Efter slipning blev golven jättefina, så som vi vill ha dem (se bild)! Efter lutningen och borstningen ännu finare! Men efter att ha lagt på första lagret Osmo ofärgad hårdvaxolja blev golven gula o fula (se bild)! Vi undvek vitlut då vi läst att detta kunde ta fram gula o röda toner som vi inte vill ha. Vi provade också ett rum med vitlut och tyckte att det blev alldeles för vitt.
Snälla, någon som har tips på vad vi kan göra för att få tillbaka våra fina ljusa trägolv??? Vi orkar inte börja om med slipningen...
Ps. Vi har inte strukit för tjockt med Osmo.
MYCKET TACKSAMMA FÖR HJÄLP!
//Malin m fam
Ingen som behandlat sina furgolv med Gammeldags trälut ofärgad och Osmo hårdvaxolja??
Jag ringde iaf till Welin&Co som distribuerar Osmo-produkterna, och fick till svar att det brukar kunna blekna successivt de närmsta veckorna när luten får "full effekt" eller något i den stilen. Så vi får väl vänta och se hur det blir.
Jag ringde iaf till Welin&Co som distribuerar Osmo-produkterna, och fick till svar att det brukar kunna blekna successivt de närmsta veckorna när luten får "full effekt" eller något i den stilen. Så vi får väl vänta och se hur det blir.
Hej ia!
Tror inte våra golv bleknade så värst mycket, snarare att vi vant oss vid färgen. Kanske att det har blivit lite mindre gult. Vi var oförberedda på att kärnvirket kommer fram så mycket, dvs att det nästan röd-gul-randigt istället för snyggt blekt som vi trodde... Har funderat på om man skulle våga köra nån vitpigmenterad såpa/olja ovanpå men inte vågat/orkat. Nästa gång ska vi blanda vitlut med vanlig lut för att hitta rätt nyans hade vi tänkt, eller inte ta med hela bottensatsen i den vita luten som är ett annat tips vi fått. Eller orka såpa golven istället, det blir helt klart finast! Hör av dig om du kommer på någon bra lösning för dina golv!
Mvh//Malin
Tror inte våra golv bleknade så värst mycket, snarare att vi vant oss vid färgen. Kanske att det har blivit lite mindre gult. Vi var oförberedda på att kärnvirket kommer fram så mycket, dvs att det nästan röd-gul-randigt istället för snyggt blekt som vi trodde... Har funderat på om man skulle våga köra nån vitpigmenterad såpa/olja ovanpå men inte vågat/orkat. Nästa gång ska vi blanda vitlut med vanlig lut för att hitta rätt nyans hade vi tänkt, eller inte ta med hela bottensatsen i den vita luten som är ett annat tips vi fått. Eller orka såpa golven istället, det blir helt klart finast! Hör av dig om du kommer på någon bra lösning för dina golv!
Mvh//Malin
Hej! Vårt golv ser precis ut som ert. Vi slipade och blev supernöjda sen Behandlade vi med Osmo hårdvaxolja och det blev som på dina bilder gult och flammigt.
Försvann det gula tids nog eller hittade ni någon behandling som fick bort det gula?
Försvann det gula tids nog eller hittade ni någon behandling som fick bort det gula?
Det är väl så det blir när man oljar furugolv. Oljan tränger in i trät framhäver träets naturliga färger. Gillar man inte det utseendet kanske man bör välja annat golv, dvs träslag och/eller ytbehandling.M Malino skrev:
Vill man ha det ljusare kan man lacka istället för att slipa. Skillnaden är att lacken skyddar mot UV-ljus så det kommer inte att bli ännu mörkare. Speciellt mycket ljusare blir det inte. Snarare ungefär samma.
Furu är furu och ser ut som furu.
En vattenburen lack väter inte trät på samma sätt som en olja och ger ett mycket ljusare resultat. Men, ett tipps till alla som ska lägga och behandla golv:O skrev:
Det är väl så det blir när man oljar furugolv. Oljan tränger in i trät framhäver träets naturliga färger. Gillar man inte det utseendet kanske man bör välja annat golv, dvs träslag och/eller ytbehandling.
Vill man ha det ljusare kan man lacka istället för att slipa. Skillnaden är att lacken skyddar mot UV-ljus så det kommer inte att bli ännu mörkare. Speciellt mycket ljusare blir det inte. Snarare ungefär samma.
Furu är furu och ser ut som furu.
Testa på spillbit först!
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 181 inlägg
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 181 inlägg
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 181 inlägg
Skumt. Det har jag aldrig sett eller hört. Då har jag även en förälder som härjade med avlutning av möbler på 70-talet. Dessa är fortfarande ljusbeiga/skurgolvsgråa i färgen. Inget gult i tonen och samma ljusa ton. Vissa av dem är oljade med rå linolja+terpentin vid tillfället.H hapazard skrev:
Om du menar att att exemplet under med ett drygt 20 år gammalt lutat och oljat furugolv är ”rejält brunt”, så är jag med på vad du menar. Jag skulle kalla det skurgolvsgrått.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden

