J
En dum fråga men går det att använda oskärmad cat6-kabel i skärmat cat6-uttag ?
 
Jag ser inga problem i det, men det skulle inte gå tvärtom i alla fall. Någon annan med mer erfarenhet får gärna också svara.

//Patrik
 
Patrik_Hed skrev:
Jag ser inga problem i det, men det skulle inte gå tvärtom i alla fall. Någon annan med mer erfarenhet får gärna också svara.

//Patrik
Jodå, det går alldeles utmärkt det med *). Och naturligtvis tvärtom, jag ser dock inga större fördelar med att ansluta oskärmad kabel i ett skärmat uttag. (Annat än om man behöver ett gäng och har dem gratis). Det skulle i alla fall se ganska fult ut (för den insatte).

*) Vi kan (och har haft) många och långa diskussioner av vådan och eventuella fördelar av skärmad kabel och olika koppling av densamma. Förra gången böjde jag mig (i PM) för mats_o:s expertis, men jag tror jag ev. har en förklaring till den situation han redogjorde för då.
 
J
ok tack för svaren
 
lars_stefan_axelsson skrev:
Jodå, det går alldeles utmärkt det med *). Och naturligtvis tvärtom, jag ser dock inga större fördelar med att ansluta oskärmad kabel i ett skärmat uttag
Det var det jag menade. Att "skärmningsfunktionen" inte fungerar om man ansluter skärmad kabel i oskärmat uttag. Jag var lite otydlig. :)

//Patrik
 
Patrik_Hed skrev:
Det var det jag menade. Att "skärmningsfunktionen" inte fungerar om man ansluter skärmad kabel i oskärmat uttag. Jag var lite otydlig. :)

//Patrik
Aha. Du talar ändå med otydligheternas mästare, så det kan jag inte säga något om. :)
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.