L
P Pumba skrev:
Du skrev ju i ditt tidigare inlägg om att det kanske var första gången TS tagit in hantverkare på löpande räkning

Vilket TS tyckte var ett märkligt påstående

För att några rader längre ner istortsätt bekräfta din teori i ett svar på mitt inlägg
Vad snackar du om? Bara för att jag hade dålig kunskap när det kommer till luftvärmepumpar så betyder väl inte det att jag haft det med hanverkhant genenrellt? Lejt in en hel del andra tjänster under våra 4 år i huset. Ha det ✌️

Jag har aldrig jobbat som hantverkare och gör det inte nu heller.
Måste dock hålla med om att det inte låter orimligt. Jag själv hade kanske snackat med dem och fått ner det till två timmar och varit nöjd med servicen jag fick som jag uppenbarligen ej klarade av själv.

Hade de bjudit på all tid de lägger kring besöket hos dig så hade de ju i princip bjudit på servicen och gått minus. Hade ju då varit omöjligt att få hjälp med lättare servicejobb.

• Gilla
Workingclasshero och 4 till
  • Laddar…
Nej, jag är inte heller hantverkare. Men har drivit eget företag sedan mer än 20 år och vet hur man måste räkna för att det ska gå ihop. Det blir helt enkelt väldigt lite pengar kvar i slutändan, och jag kan därför inte tycka att din faktura är oskälig på något vis. All tid hantverkaren ägnar åt ditt jobb måste ju faktureras, även restid och administration. Alla omkostnader måste också faktureras. Och en timpenning på 550 kr är inte speciellt hög.

• Gilla
Norrsnicker
  • Laddar…
Mikael_L
L L0fstr0M skrev:
killen ringde senare upp och frågade om det var akut eller om han kunde komma dagen därpå då han ändå skulle till en närliggande ort 1 mil ifrån oss. Vi bestämde att han skulle komma dagen efter . Sagt och gjort, han kom och luftade kompressorer och tittade över pumpen. Jag var med hela tiden då jag ville lära mig nåt. Han var här 30 minuter.

Idag fick vi hem faktura på 2500 :- inkl.moms.
Arbetskostnad 3 TIMMAR 1650 :-
Resekostnad 7 MIL 350 :-
Moms 500 :-
Den faktureringen skulle varit helt OK (eller helt normal i alla fall) om han kommit till dig på direkten, kört hela den resan för bara din skull. Då hade han ju faktiskt varit "borta från kontoret" nästan 3 timmar. Nästan 2 timmar i bilen och nästan 2 timmar hos dig. Med lite plock runt omkring så hade verklig tid slutat på minst 2,5 timme, så 3 timmar debiterat är nog tyvärr bara att rycka på axlarna åt.

MEN.
Nu frågade ju killen om det kanske inte var mer akut än att han kunde komma dagen efter istället, då han ändå skulle åka på ett annat jobb i närheten. Denna fråga går ju liksom inte att tolka på annat vis än han då tänker att det blir billigare för dig.
Om du ska betala för precis hela resan (och den andra kunden också) så skulle du lika gärna begärt att han kom på studs.
Så jag tycker han luras hårt, och dessutom är han korkad.
Om han vill lura av både dig och den andra kunden att båda betala för samma resa skulle han naturligtvis inte sagt något om den andra närliggande kunden, utan bara sagt att "Idag är det tokfullt med jobb, men jag kan komma imorgon".
Det enda vettiga som han uttalande om önskan att flytta till dagen efter för att han ändå är i närheten då kan tolkas som är att du då blir gynnad prismässigt.
Antingen att du bara skulle betala för tiden hos dig och den extra restiden, vilket borde bli ungefär samma faktura men två timmar mindre.
Men allra mest ärligt gentemot båda kunderna (ni är ju två st som han åkt till) att ni får dela på restiden, dvs du skulle fått en timme mindre och den andra kunden likaså.

• Gilla
lärjungen och 41 till
  • Laddar…
Mikael_L
Men alltså som snabbsvar.
Ja, jag tycker du har blivit överfakturerad, då du förmåtts att byta dag till en dag då teknikern ändå var på nästan samma ställe, men inte fått något för det.
Jag anser att det var en utfästelse om att du skulle komma billigare undan, det går liksom inte att tolka annat.

En eller två timmar mindre deb tid (beroende på hur han gör med andra kunden), samt ev lägre bilersättning (beroende på hur den räknas ut).

Och resonemanget över detta finns alltså i mitt förra inlägg.

• Gilla
Fadai och 4 till
  • Laddar…
Skulle aldrig betala mer än en timme för detta jobb.

• Gilla
sprwl och 1 till
  • Laddar…
J Johan456 skrev:
Det kanske är första gången du anlitar hantverkare löpande. Han tar betalt för restid samt den tiden han är hos dig, fakturaunderlag samt eventuellt även tid för fakturering, ansökan till SKV etc.
Även om han var 1 mil från dig så kan han ta restid från företagets adress, det är normalt. Då är tiden inte så orimlig längre. Jag skulle säga att hur många timmar det blir på en kund beror mkt på hur dagen gått. 1-8 kunder per dag, lite beroende på. Ibland får kunderna det väldigt billigt då de legat efter en bra rutt, andra gånger blir det sämre. Man måste dock få in 8h per dag för att det ska gå ihop.
Men hallå så du menar om denna hanverksre bara hade haft ts denna dag så skulle ts fått en faktura på 8h ?
Det är ju inte ts problem om hantverkaren inte kan få ihop fulls dagar.

• Gilla
tompajo och 5 till
  • Laddar…
T twoody skrev:
Men hallå så du menar om denna hanverksre bara hade haft ts denna dag så skulle ts fått en faktura på 8h ?
Det är ju inte ts problem om hantverkaren inte kan få ihop fulls dagar.
Nej det menar jag inte, det finns ingen rimlighet i det, men förstår om du tolkade mig så.

Du skriver ovan att du skulle betalt max en timma för detta jobb, ok det är fel. 2-3 timmar är ok om man vrider på detta eller ska kunden innan ta all restid?

L L0fstr0M skrev:
Jag får tacka för alla svar. Blir däremot lite överaskad då det verkar som om de flesta kommer från hanverkare med egen firma. Blir lite vinklat. Har hört mig omkring utanför detta forum och det råder faktist en odelad mening om att det låter märkligt att betala för tid som inte ägnats åt mig personligen som kund. Alla reagerade på påslaget på timmar och faktiskt körda mil. Och då är det personer som haft en rejäl vidare kontakt med hantverkare än jag själv.

Jaja, det råder delade meningar sammanfattningsvis Kommer bestrida i vilket fall .Tack för hjälp ✌️
Jag jobbar inte som hantverkare och driver inget eget företag. Det du fått veta är att folk ser så olika på detta och är det något jag lärde mig av att hanskas med privatpersoner så var det att man måste vara väldigt tydlig så att inte missförstånd uppstår. Då menar jag inte att privatpersoner är korkade men ibland har man väldigt olika uppfattning. Detta ansvar ligger på företaget, även om få kunder klagar. Jag tycker detta är på gränsen men jag tycker 2-3H är ok.

Jag tycker Mikael har skrivit ungefär som jag tänker också.

När det gäller resvägen/tiden.

Jag förstår inte riktigt av tråden, men firman som TS ringde, hur långt ifrån låg den?

Resväg som debiteras, skall ju normalt sett utgå ifrån den anlitade firman, oavsett var arbetskraften råkar bo. Sedan, om det gäller lite längre sträckor så bör givetvis kostnaden (resväg + restid) för resan delas någorlunda om det är flera kunder som hanteras under en längre resa.

Nu vet vi ju inte var de olika punkterna firman, kund A och kund B ligger i förhållande till varandra. Men i värsta fall kan ju reparatören har fått köra 4,5 mil till kund A, tagit en paus där och kört 1 mil till kund B, kört 1 mil tillbaka till A, och senare 4,5 mil tillbaka. I så fall har det ju körts 11 mil som skall delas på något sätt. Antingen 5,5 mil per kund, eller att A betalar för ena 4,5 mils resan, kund B betalar en 4,5 mils resa plus de två extra milen = 6,5 mil.

Oavsett hur man lägger upp det så blir det inte en dramatisk skillnad mot att bli debiterad 7 mil. Med avrundningseffekter för restid, så blir det sannolikt samma restid oavsett hur man ser på det, men möjligen en överdebitering av 1 mil bilersättning för 50 kr.

Jag skulle nog svälja det. Ett annat sätt att se på det, som jag tror många här i tråden uttrycker, är att 2500 kr för en reparation av en värmepump är (tyvärr) inte så dyrt eller ovanligt.

Om däremot den anlitade firman ligger typ 1 mil bort, då blir det en helt annan femma.

• Gilla
dajaskazal och 2 till
  • Laddar…
T twoody skrev:
Skulle aldrig betala mer än en timme för detta jobb.
Detta är just varför firmor helst inte tar jobb åt privatpersoner mer än nödvändigt.. 1 timmme! Som jag skrev förut så kanske han innan han for dit behövde lasta ev reservdelar, brinesprit och lasta av när jobbet var klart för att inte behöva köra en vända till. Jag tycker att 2 timmar är utan att jag eller nån annan vet förutsättningarna är skäligt

• Gilla
Hallonbåten och 4 till
  • Laddar…
Jag tror att en vasnlig missuppfattning från oss privatpersoner är att restid på något sätt skall ingå i arbetskostnaden, att man bara betalar tiden som en reparatör är i huset.

På något sätt måste ju en firma få betalat även för restid. Det handlar om service, där en reparatör kanske arbetar hos 4 eller 5 kunder under en dag. Då är ju resandet en del av arbetet. Man jämför lätt med att "jag får ju inte betalat medan jag sitter på tunnelbanan på väg till mitt arbete osv.". Men jag får ju faktiskt normalt sett lön om jag under min arbetstid reser med tunnelbanan från mitt kontor till ett möte någonannanstans i staden. Det är en kostnad som arbetsgivaren måste täcka på något sätt.

Rena serviceföretag, typ vitvarureparatörer debiterar ofta det genom en fast startavgift, som skall täcka overheadkostnader, restid osv. Och som då täcker resa inom en viss zon från deras kontor/verkstad.

• Gilla
jocke31
  • Laddar…
Min man jobbar som IT-konsult. Där fakturerar man bara den tid som direkt görs mot kunden (per påbörjad halvtimme eller per påbörjad timme), samt direkta reskostnader. I detta fall hade det då blivit en timme fakturerad, och det hade du fått betala 3000 för. De räknar nämligen in "overhead", dvs förberedelser, restidsersättning, tid för administration i timpriset istället, så han tar 3000 per påbörjad timme för sina expertråd.

• Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
L
Anna_H Anna_H skrev:
Min man jobbar som IT-konsult. Där fakturerar man bara den tid som direkt görs mot kunden (per påbörjad halvtimme eller per påbörjad timme), samt direkta reskostnader. I detta fall hade det då blivit en timme fakturerad, och det hade du fått betala 3000 för. De räknar nämligen in "overhead", dvs förberedelser, restidsersättning, tid för administration i timpriset istället, så han tar 3000 per påbörjad timme för sina expertråd.
Jasså ✌️

• Gilla
Puhnallen
  • Laddar…
hsd
Man får inte glömma att det går arbetstid under resan...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.