Behöver hjälp av någon som vet vad som gäller vid en domstolsförhandling och föreläggande hos kronofogden. Tvisten är mindre ett halvt prisbasbelopp. Har man någon chans eller är det OK att man blir lurad?

Det här är den korta versionen.

Tog kontakt med entreprenör under hösten för att jag behövde hjälp med att plöja ned slang till en jordvärmeanläggning. Han var på plats vid två tillfällen och vi diskuterade hur arbetet skulle genomföras. Vi kom överens om att jag skulle göra alla förberedande arbetena så som inköp av slang, ledningsanvisning från Ledningskollen, samt hjälpa till med slangdragning.

Det arbete som han skulle utföra var att plöja ned slangen och han bedömde att det skulle ta cirka två arbetsdagar och det skulle debiteras per timme.

Arbetet skulle genomföras 4-5 veckor efter platsbesöket för då var maskinen ledig. Efter en tid så tog jag kontakt igen och då flyttades arbetet fram ytterligare några veckor. Sedan blev jag uppringd efter en tid och då meddelade entreprenören att det kommer någon annan och som kör men att arbetet fortfarande skulle gå genom honom.

När högarna från de förberedande arbetena började att frysa fast så tog jag kontakt igen för att ta reda på om det skulle bli något arbete utfört innan vintern. Då fick jag till svar att det kommer en grävmaskin nästa dag.

Följande dag kommer en lastbil med grävmaskinen, vi går igenom var slangen ska plöjas ned, arbetet påbörjas och avslutas nästa dag.

Fakturan på 36 356:- för mindre än 2 arbetsdagar med en 14 tons grävmaskin är ett mycket högre belopp än vad jag hade räknat med och ber om en specifikation.

Ordagrant urklipp från specifikationen:

Förtydligande till faktura på jord värme plöjning

I maskinens tim pris ingår en ruinerad maskinist för plöjning av jordvärme avseende djup på

förläggning samt täthetsprovning .Han har varit i två dagar hos er det är vad vi har sagt som

ungefärlig tid för jobbet.

Maskintid 16 timmar *1499kr inklusive plogutrustning 23984kr

Transport maskin 5000kr

Hyra slangvind kompressor utrustning för täthetskontroll Per dag 1250kr

Moms på ovanstående belopp 7871kr

39355kr

Avgår rotavdrag 1800kr

Summa 37555kr

Normalpris för grävmaskinen 800:-/h plogutrustning 150:-/h transport 900:-/h det är inom samma postnummer. Slangvindan och en kompressor kostar nästan lika mycket att köpa som hyran för 2 dagar.

Skickade en specificerad bestridan men ett förslag på en rimlig kostnad. Efter en månad så får jag ett svar från en advokat.

Urklipp del av brevet:

Det kan således konstateras att ett motsvarande arbete uppgår till vad som är linje med vad ”E” fakturerat. Att ”E” sedan fakturerat utfört arbete enligt meter/pris, vilket är brukligt inom branschen, och inte enligt ett timpris saknar relevans för sakfrågan. Beställaren ska betala vad som är skäligt för utfört arbete.

Av Beställarens mail av den 12 januari 2021 gör Beställaren gällande att ”E” i efterhand konstruerat specifikationen till fakturanummer XXXXX. Det bestrids att ”E” i efterhand på något sätt ändrat eller avsett att ändra fakturerat belopp. Varför ”E” översände en specifikation till fakturanummer XXXXXX var för att Beställaren efterfrågade detta, men då det inom branschen är brukligt att fakturera pris/meter för arbete av det aktuella slaget, försökte ”E” utvisa en klarare bild av hur kostnaderna uppskattningsvis fördelat sig. Beloppen som angetts i specifikationen som ”E” översänt till Beställaren är alltså endast ungefärliga i syfte att bryta ner kostnaderna för Beställaren.

Besvarade brevet med att det var märkligt förutsättningarna skulle ha förändrats när det aldrig har varit fråga om något pris per meter utan endast pris per timme och att en specifikation endast är ungefärlig. Har fått ytterligare ett brev från advokaten där han bland annat skriver:

Inledningsvis får det uppmärksammas att om det, av ”E”, fakturerade beloppet är skäligt eller inte är en rättslig bedömning som ankommer på domstolen att avgöra, se NJA 2006 s. 367. Det finns därför ingen anledning för ”Beställaren” att spekulera i själva skäligheten av det fakturerade beloppet.

För att få ett slut på det här har betalat lite mer än vad som jag anser är skäligt men idag har jag fått e-post från ”E” där han kräver att jag ska betala resterande belopp och att ärendet är skickat till kronofogden för betalningsföreläggande.

Med facit i hand så hade det varit bra med skriftligt avtal men vi bor på samma ort och har flera gemensamma bekanta så att be om en skriftlig offert hade varit nästan som en förolämpning.

Med Vänlig Hälsning Beställaren
som Entreprenörens Advokat kallar mig

Nämndes inget om timpriset när ni kom överens om jobbet?

Nämnde entreprenören någon pris för någonting innan arbetet påbörjades? Pris/h, pris/m, totalpris eller nånting alls?

Nej inget timpris gjordes upp men normalpris är 750-800:- /h plus 150:-/h för plogutrustning. Entreprenören har skyldighet att meddela om priset är mycket högre än normalt.

J _JW skrev:
Nej inget timpris gjordes upp men normalpris är 750-800:- /h plus 150:-/h för plogutrustning. Entreprenören har skyldighet att meddela om priset är mycket högre än normalt.
Varifrån kommer de siffrorna?

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Har i efterhand fått "offerter" som entreprenören skickat för förklara sin faktura. Den ena på 43:-/meter utan slang och en på 40:-/meter med slang och om man räknar om den med slang och antal körda meter så kommer man ganska nära den summa som jag anser vara skälig och jag har betalat lite mer så det är i nivå med det ena av hans "förslag"

Priserna som jag har anget har jag fått från en annan entreprenör har även sökt lite och kommit fram till att det stämmer ganska bra.

tycker rent spontant att en grävmaskin med maskinförare för 800 kr/ timmen låter väldigt billigt . Hur stor var grävmaskinen ?

• Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
J _JW skrev:
Har i efterhand fått "offerter" som entreprenören skickat för förklara sin faktura. Den ena på 43:-/meter utan slang och en på 40:-/meter med slang och om man räknar om den med slang och antal körda meter så kommer man ganska nära den summa som jag anser vara skälig och jag har betalat lite mer så det är i nivå med det ena av hans "förslag"
Jag förstår inte. Har entreprenören debiterat dig 1499:- kr/h, men när han ska motivera sitt pris så har han skickat exempel på priser 750-800 kr/h?

Vi debiterar 1100:- per timme +moms för 8 tons maskin och förare, tillkommer etablering, tror nog att de priser du fått är rätt normalt.

• Gilla
SonnyListon och 3 till
  • Laddar…
Jag tycker så här;
(med bakgrund av att inget har gjorts upp om fastpris)
Ang. hyra och etablering; det är bara att köpa. Har precis betalt faktura och där är det fast pris på etablering i ungefär samma storlek. Visst, det finns säkert de som tar betalt per timme också, men det är inte orimligt... och jo, det går säkert att hitta slangvinda och kompressor för nästan det priset, men totalt rör det sig om 2500SEK.... det kostar ju nästan mer att någon skall åka och handla skiten...
1499 för en 14tonare med förare och plog är i överkant...frågan är HUR mycket i överkant...... om man utgår från att det är som du säger att priset "borde" vara 950SEK så får man väl iaf köpa ett spann på +- 25% från detta utan att det direkt anses oskäligt (möjligen dyrt).
Isf har han tagit 5000 för mycket betalt....tja, man kan ju gå till rätten om detta, men jag frågan är om det är värt det. Bättre isf att erbjuda att betala detta belopp direkt, har svårt att tro att rätten skulle komma fram till att du borde betala mycket mindre, ev. kanske hela beloppet.

• Gilla
Fagerkvinna och 2 till
  • Laddar…
H
Tycker det är ganska bra.
Om jag ska göra ett jobb hemma hos mig med en entreprenör.
Det som är väldigt intressant är vad kostar det och när har ni tid?
Jag skulle ju aldrig ta in en firma och låta dom jobba utan att få ett ca pris.

Om jag inte frågat om pris så tror jag inte jag hade rasslat med sablarna när fakturan kommer.

• Gilla
MathiasS och 1 till
  • Laddar…
Timpriset är väl lite i överkant men inte oskäligt. Tog arbetet verkligen 16 timmar eller är det en rejäl avrundning uppåt? Transporten låter dyr, men när vi inte vet avstånd eller typ av maskin är det svårt att svara på. Hyra av utrustning är också dyrare än man tror. Entreprenören har säkert saltat lite här och där men tror tyvärr inte du har så mycket att vinna i en juridisk process.

S
Men alltså gubbe+maskin kan ju aldrig kosta 750-800 spänn timmen när bara en gubbe kostar minst 450 spänn timmen. En 14 tonnare är knappast gratis. Tycker det låter rätt rimligt.

• Gilla
kils och 3 till
  • Laddar…
R
J _JW skrev:
Frågade du runt efter den billigaste stackaren du kunde hitta och refererar sen till dem priserna.

Tycker priserna är rimliga.

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.