Oskälig timpenning/påslag?

34k läst  350 svar

1. L
    Medlem Nivå 2
    Hej!

Ringde för ett tag sedan en vvs firma som ligger i närheten där vi bor, då vi behövde hjälp med en larmande värmepump(Thermia) i källaren. Han kunde inte skicka någon då han hade kort på folk, men sa att han kunde skicka en annan kille som jobbade med Thermia. Vi hade det inte kallt inne men pumpen gick på elpatron stup i kvarten. Den andra killen ringde senare upp och frågade om det var akut eller om han kunde komma dagen därpå då han ändå skulle till en närliggande ort 1 mil ifrån oss. Vi bestämde att han skulle komma dagen efter . Sagt och gjort, han kom och luftade kompressorer och tittade över pumpen. Jag var med hela tiden då jag ville lära mig nåt. Han var här 30 minuter.

Idag fick vi hem faktura på 2500 :- inkl.moms.
    Arbetskostnad 3 TIMMAR 1650 :-
    Resekostnad 7 MIL 350 :-
    Moms 500 :-

Vi ringde och frågade hur det kunde bli såhär orimligt dyrt. Han svarade att han fick ringa en kille på annan ort ca 3,5 mil härifrån (7 MIL T/R) . Att han måste betala honom också. Det var hans svar.

Han var alltså 1 mil härifrån dagen han kom. Dessutom var han här 30 minuter, inte 3 timmar.
    Vi pratar om en timpenning på 5000:- inkl moms.

Är det här skäligt? Vi fick aldrig information om att det skulle bli något avvikande angående priset.

Mvh Erik

• Laddar…
  2. R
    Medlem · Nivå 11
    Tycker inte det låter speciellt dyrt. Kanske skulle frågat innan.

3. S
    Medlem · Nivå 10
    Det är knappast något avvikande pris.

1 du säger 30 minuter, jag säger minst 1 timme isåfall.

Du tror att han teleporterade dit, jag säger att han var tvungen att köra bil.

Hans förklaring var dock udda, det hade räckt med att förklara att han inte teleporterar sig och att arbete kostar.

4. Bowman
    Medlem Nivå 9
    Betala vad som är rimligt och bestrid resten via ett brev eller e-post.
    1h plus milkostnad.

Han kommer skita i det eftersom ni synade ockret och ni slipper bli skinnade.

5. L
    Medlem Nivå 2
    Läste du hela texten?

• Laddar…
  6. L
    Medlem Nivå 2
    Det är debiterat för 3 H arbetskostnad. Han var här 30 minuter . Dessutom hade han 1 mil hit, inte 7.
    Men det är inte dyrt?

7. L
    Medlem Nivå 2
    Varför säger du 1 h?

8. L
    Medlem Nivå 2
    Du hade inget vidare resonemang på det? Bra.

9. E
    Medlem · Nivå 8
    Du betalar inte endast för tiden som hantverkaren spenderar på insidan av ditt hus.
    Han skall ta sig dit och tillbaka samt utföra något arbete hemma hos dig.

3 h är fullt rimligt för det du beskriver.

10. L
    Medlem Nivå 2
    Läser ingen vad jag skrivit ? Debiterat för 3 h arbete. Dessutom resekostnad. 7 mil istället för 1 mil. Är 5000 / h rimligt? Då ligger resekostnaden på 350 :-

11. J
    Husägare · Nivå 8
    Det kanske är första gången du anlitar hantverkare löpande. Han tar betalt för restid samt den tiden han är hos dig, fakturaunderlag samt eventuellt även tid för fakturering, ansökan till SKV etc.
    Även om han var 1 mil från dig så kan han ta restid från företagets adress, det är normalt. Då är tiden inte så orimlig längre. Jag skulle säga att hur många timmar det blir på en kund beror mkt på hur dagen gått. 1-8 kunder per dag, lite beroende på. Ibland får kunderna det väldigt billigt då de legat efter en bra rutt, andra gånger blir det sämre. Man måste dock få in 8h per dag för att det ska gå ihop.

12. P
    Medlem · Nivå 10
    I vanliga fall tycker jag denna typen av trådar brukar innehålla ganska höga belopp som folk är sura för, 2500kr för att fixa en värmepump så den inte går på elpatronen låter ju rätt billigt, kan ju inte vara många veckor innan elpatronsdriften är högre än hantverkarkostnaden.

Vill man vara säker på priset så frågar man ju innan.

13. V
    Medlem Nivå 4
    Vi har kört ett fastpris till våra kunder på service på vp, 1850 ink moms och ink rot. Då kollar vi igenom filter, tryckexp kärl bla. Tycker inte priset är något anmärkningsvärt då han ev måste leta åt ev reservdelar, brinesprit...innan han for till er för att ev inte måste fara å hämta något som för er blivit ännu dyrare.....

14. Claes Sörmland
    Medlem · Nivå 14
    Jag tycker priset verkar vara skäligt i bemärkelsen att det nog är rätt typiskt för denna typ av tjänst.

• Laddar…
  15. L
    Medlem Nivå 2
    Första gången jag anlitar löpande? Märkligt påstående. Vi bor mellan orten han befann sig på och orten han utgår ifrån. Han skulle ta oss på vägen. Så du tycker det är rimligt att debitera 7 mil istället för 1 mil som han faktiskt åkte? Han var ju redan ute på uppdrag i närheten av oss hos annan kund. Det blir ju löjligt höga resekostnader om det nu är det som kostar. Halvtimma arbete plus 1 mil i bil. Dessutom står det som enskild post 350 kr resekostnad.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: