Jajamensan!
stomresning.jpg

Nu hade jag visserligen Plyfa som enligt mig är ännu bättre men av kostnadsskäl körde jag med OSB bakom gipsen!

Jag satte bara OSB på insidan i ett kallförråd. Under monteringen av vägghyllor tappade en del skruvar gäng i skivorna vilket jag inte upplevt med spån.
Spån och gips har jag kört med i ett par rum och fäst tungt lastade sparringhyllor utan problem.
Så jag föredrar nog 13mm spån bakom gips.

ByggaNytt skrev:
Jajamensan!
...Nu hade jag visserligen Plyfa som enligt mig är ännu bättre men av kostnadsskäl körde jag med OSB bakom gipsen!
Hur skall du ha det? Hade du plyfa eller OSB? :D
Precis som du använde jag OSB som landgångar. :cool:

Mikael_L
Johan Gunverth skrev:
Hur skall du ha det? Hade du plyfa eller OSB? :D
Precis som du använde jag OSB som landgångar. :cool:
Antar att bygganytt använde plyfa som tillfälligt golv på bjälklaget, men inte hade råd ;) att använda plyfa i varenda vägg, så där blev det OSB istället...

Mikael_L skrev:
Antar att bygganytt använde plyfa som tillfälligt golv på bjälklaget, men inte hade råd ;) att använda plyfa i varenda vägg, så där blev det OSB istället...
Precis!
När jag fick fakturan för plyfan blev det OSB istället :D

Hade idag kört med plyfa överallt, den merkostnaden hade besparat mig måånga stickor i fingrarna!

Det är djävulsk skillnad att skruva i OSB och plywood om man har lite grövre skruv så som till radiatorer eller Elfa system. Plywooden är som att skruva i trä medan OSB får man vara försiktig då man lätt drar sönder hålet. Jag släppte OSB och skruvade plyfa där jag skall ha planerat skruvande och vanligt spån eller dubbelgips där jag inte skall ha något på väggen.

Bakom köksskåp hade jag utan tvekan satt plyfa+gips.

Funderar också på OSB/Spån/plyfa. Bygger ytterskal i betong och cellplast, dvs helt döda material (vilket jag uppskattar efter denna blöta vinter).

Någon nämnde att OSB har större rörelse. Hur är det med spån och plyfa?
JAg som bygger i helt döda material undrar givetvis om det finns något helt oorganiskt skivmaterial som ersätter OSB (alt också gipsen)?
Jag vill i dagsläget helst ha OSB och gips för skruvbarheten och slätheten.

En fibercementskiva kan du hänga bra mycket i, men det räcker inte med bara skruv då som det gör i en spånskiva eller plyfa, utan man får använda ett skivankare (mollyplugg) eller liknande.

M
Det duger med både OSB å spån i garage. Får man inte grejorna att hänga kvar på väggen, så är det inte skivorna det beror på. Använd rätt metod, å upphängningsanordnin så håller det för "allt". Skruv, är t.ex inget man ska hänga nåt på, dom är till för att fästa det som är avsett att hänga sakerna på. ;-)

magentis

Mikael_L skrev:
Jag väcker den här gamla tråden för att jag hittade denna info från Beijers.

[länk]
Ja, Beijers verkar ju ha koll på läget när de skriver att spånskivorna skall monteras med 2mm rörelsefog. ;)
Spånskivor skall monteras dikt an nästa skiva förutom i hörn. I alla fall enligt tillverkarna av spånskivor.

Mikael_L
Johan Gunverth skrev:
Ja, Beijers verkar ju ha koll på läget när de skriver att spånskivorna skall monteras med 2mm rörelsefog. ;)
Spånskivor skall monteras dikt an nästa skiva förutom i hörn. I alla fall enligt tillverkarna av spånskivor.
Ja just det ... Jag funderade också på det där med rörelsefogen ... Då spånskivor är 1200mm breda, ska man då kapa bort 2mm från varje skiva när man sätter upp den. :eek:

Men om det som du skriver, förstår jag bättre.

Återigen det här med att välja material bakom gipset... Jag ringde en av bygghandlarna i stan och de rekomenderade OSB för 125 kr/st fritt arbetsplatsen. Dom kunde också sälja en brasiliansk plyfa av andra sortering för 159kr/st. Jag vill gärna ha plyfa för att den är lättast att hantera men jag vill nog inte ha något som har skeppats hela vägen från Brasilien när jag bor i ett land fullt av skog... Så jag försökte hitta någon info. om vart OSB tillverkas. Jag kunde inte hitta något som indikerar att den tillverkas i Sverige. Vad ska man ha om ett krav är att det är tillverkat i Sverige?

All min OSB, inköot i olika partier är kanadensisk...

Jag har för mig att i princip all OSB görs i Kanada eller USA.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.