14 301 läst ·
16 svar
14k läst
16 svar
OSB eller MDF?
Sida 1 av 2
Ska bygga en vägg som TV´n ska hänga på. Tänkte bygga väggen av träskivor i stället för gips så att man kan skruva upp TV´n utan att plugga. Ska jag använda OSB eller MDF-skiva?
Jag har kört med OSB+gips i hela min tillbyggnad. I ett av rummen hänger en 42' LCD TV. Inga problem alls att hänga upp den med det underlaget. Skulle dock rekomendera plywood, lite dyrare och lite bättre än OSB att hänga upp saker i.
Jag ska förklara min tokiga idé... Behöver en låg vägg som går ut mitt i vardagsrummet från ena långväggen. På denna väggen ska TV´n hänga. Funderade på hur jag skulle få det stadigt och kom på idén att ställa 3 låga billybokhyller bredvid varandra och skruva fast dem i varandra och den som står mot väggen i väggen. Sen ska jag klä in dem i ett trämaterial (OSB el MDF el liknande) och hänga TV´n på ena sidan och låta alla sladdarna gå inne i väggen/bokhyllorna. Borde bli stadigt.
OSB kanske inte har en yta som är snygg att måla på?
MDF är väl slät? Kanske enklare att ta det?
Mdf blir hur starkt som helst, troligtvis stakare än osb men kan lätt skikta sig om man skruvar i kanten
Hej Mikael!
Ja, skivan ska fästas på baksidan, framsidan och runt om så jag helt enkelt klär in bokhyllorna och bara använder dem som stomme för stabilitetens skull. Har fått för mig att det inte går att skruva i spånskiva utan att det bara smular i sönder, eller har jag helt fel? Har en spånskiva på jobbet som vi skulle sätta upp en tavellist på men de skruvarna bara trillade ut...
Ja, skivan ska fästas på baksidan, framsidan och runt om så jag helt enkelt klär in bokhyllorna och bara använder dem som stomme för stabilitetens skull. Har fått för mig att det inte går att skruva i spånskiva utan att det bara smular i sönder, eller har jag helt fel? Har en spånskiva på jobbet som vi skulle sätta upp en tavellist på men de skruvarna bara trillade ut...
Ja MDF är stadigare än Spånskiva, men sen finns det ju spånskiva och spånskiva. En del billiga är för löst pressade och med för lite bindmedel verkar det som.
Slutligen gäller det att använda rätt skruv, MDF bör alltid förborras, med spån är det inte lika viktigt alltid, men ofta en fördel iaf.
Används "vanliga" träskruv ska dom ha höga flänsar, dvs ej plåtskruv, och det förborrade hålets diameter lite mindre än kärnan på skruven. Ska man skruva i kanten på MDF måste man förborra, då med lite större dia än kärnan på skruven.
Är det någon som har en länk till skruvars nomenklatur? Jag är inte säker på om det heter kärna, eller fläns heller för den delen ...
Slutligen gäller det att använda rätt skruv, MDF bör alltid förborras, med spån är det inte lika viktigt alltid, men ofta en fördel iaf.
Används "vanliga" träskruv ska dom ha höga flänsar, dvs ej plåtskruv, och det förborrade hålets diameter lite mindre än kärnan på skruven. Ska man skruva i kanten på MDF måste man förborra, då med lite större dia än kärnan på skruven.
Är det någon som har en länk till skruvars nomenklatur? Jag är inte säker på om det heter kärna, eller fläns heller för den delen ...
Produkter som diskuteras: "mdf skruv"
MDF-skruv elförzinkad 200-pack FAST
För sammafogning av MDF-skivor
126 kr inkl moms
141 kr
Läs mer