Hej. Bifogar en bild på vårt badrum som idag är klart. Har tänkt nu i efterhand att man använt två olika tätskikt, är detta korrekt gjort oavsett? Bifogar bild, har tyvärr endast denna bilden.

• Badrum under konstruktion med olika tätskikt på väggar, plattor på golvet, kartong från Grohe, röd hink och material på fönsterbrädan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
  • Gilla
Newgirl84 och 2 till
  • Laddar…
Formellt är det inte OK, såvida det inte finns något dokument från någon av tillverkarna om hur man skarvar LIP mot Weber på ett typgodkänt sätt. I praktiken fungerar det troligen. Varje tillverkare specar vilket av deras lim som skall användas för att limma ihop skarvarna. Här har man därmed använt fel lim i förhållande till antingen LIP eller Weber. Eller i värsta fall något 3e lim som ingen av dem godkänner.

• Gilla
Marks624 och 2 till
  • Laddar…
Det verkar rätt tydligt att branschreglerna säger att man inte får blanda. Även fix skall komma från samma tillverkare eftersom dom då har testat hela systemet att det är vattentätt över tid.

Sen instämmer jag i att det troligen inte spelar ngn större roll: Över 10-15 års tid lär det var ngt annat som orsakar fuktproblem, glapp vid ett rör, ngn genomborrning eller liknande...men det vet man ju inte och försäkringsbolaget lära vara på dig som en igel om dom ser att det är olika system blandade om något händer.

• Gilla
Marks624 och 1 till
  • Laddar…
Man blir ju väldigt fundersam kring varför det är en blandning av två system?
Vad är motivet till att blanda?

• Gilla
Marks624 och 1 till
  • Laddar…
G
Hannuse Hannuse skrev:
Man blir ju väldigt fundersam kring varför det är en blandning av två system?
Vad är motivet till att blanda?
Sparar väl material från tidigare jobb och åter använder för nya kunder (som självklart betalt för ett komplett nytt tätskikt system) .

• Gilla
mats.3 och 5 till
  • Laddar…
G
Ser ju inte ut att vara korrekt gjort runt fönstret heller..

Tacksam för alla svar
G Greger_08 skrev:
Ser ju inte ut att vara korrekt gjort runt fönstret heller..
Har ingen bra koll på sånt. Vad är det som inte ser korrekt ut? Tacksam för svar.

G
M Marcus624 skrev:
Tacksam för alla svar

Har ingen bra koll på sånt. Vad är det som inte ser korrekt ut? Tacksam för svar.
När jag gjorde mitt badrum använde jag mig både av hörnbitar och special remsor som behövdes runt fönster.

Dock så körde jag med Killto men det borde ju gälla alla kan man tycka..

• Gilla
Marks624
  • Laddar…
Då vet man att det ej är korrekt utfört. Tack för alla svar, uppskattas.

• Gilla
Newgirl84
  • Laddar…
Det är bättre att du anlitar en besiktningsman än att fråga här!

• Gilla
Alti och 1 till
  • Laddar…
O oddan skrev:
Det är bättre att du anlitar en besiktningsman än att fråga här!
Om fönstret sitter i våtzon 1, ska Remsa gå ut på karmen eller så ska Remsa sättas ut mot konstruktionen innan fönster monteras....
Sedan när de blandar olika tätskiktssystem, så är ju också ett problem.....vem står för ansvaret om det blir ett materialfel....garantin på materialet lär ju inte gälla om man blandar olika, system.

I princip så kommer mer än ett försäkringsbolag att vägra ersättning om dte blir en vattenskada. Flera förs- bolag kräver att allt (även det som inte orsakar skadan) är korrekt utfört.

Firman som utfört det här kommer (troligen) inte att kunna skriva ett korrekt våtrumsintyg, dels pga. den här avvikelsen, men också att iallafall BKR certifieringen gäller för ETT system. Hantverkaren måste vara certifierad på både Weber och Lip i det här fallet. Och jag tror det är ovanligt att de är dubbelcertifierade (jag gissar mer på att de inte är certifierade alls).

• Gilla
Berndtan
  • Laddar…
Newgirl84
H hempularen skrev:
I princip så kommer mer än ett försäkringsbolag att vägra ersättning om dte blir en vattenskada. Flera förs- bolag kräver att allt (även det som inte orsakar skadan) är korrekt utfört.

Firman som utfört det här kommer (troligen) inte att kunna skriva ett korrekt våtrumsintyg, dels pga. den här avvikelsen, men också att iallafall BKR certifieringen gäller för ETT system. Hantverkaren måste vara certifierad på både Weber och Lip i det här fallet. Och jag tror det är ovanligt att de är dubbelcertifierade (jag gissar mer på att de inte är certifierade alls).
Eller så har de certifiering men följer inte reglerna. Sådana företag finns ju fler än ett….. tyvärr

Man kan vara behörig på flera fabrikat (materialkännedom), jag själv är i huvudsak behörig för Schönox, men är även behörig att utföra Ardex, Casco, Bostic, Kiilto och Alfix.
Det är tillverkarna själva som går igenom sina produkter och monteringsanvisning ar, varje fabrikat behöver cirka en halv dag, sedan är man behörig att utföra deras våtrumssystem!
Varje fabrikat betalar enorma pengar för att få sina system testade och godkända och fast till exempel att själva folien troligen är tillverkad på samma ställe, så kommer ingen av tillverkarna att godkänna och ge materialgaranti om den som gjort tätskiktet, blandat olika fabrikat.
Därför är till exempel folien tydligt namngiven och texten ska vara utåt när man limmar upp den på väggen, så man enkelt ska kunna spåra fabrikatet.
Om den våtrumsbehöriga plattsättaren gjort tätskiktet av ett viss fabrikat, så måste alla detaljer (Innerhörn, manschetter, lim, mm) vara av samma fabrikat och även fixet måste vara av samma fabrikat, sedan får man använda annat fabrikat när det gäller fog och silikon.
Det här är för att materialtillverkarens garantier ska gälla och de kan kolla det ifall de skulle bli inblandade i att typ plattor ramlar ner mm.
Jag skulle vilja säga, att om du betalar dyra pengar för ett badrum och utföraren tar betalt för folien som om det vore helt ok, cdå skulle jag reklamera det direkt, ju tidigare ju billigare och enklare blir det, både för er som kund och för utföraren..

• Gilla
mcax och 6 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.