[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Nej, du har fel
Nejdå, det har hänt massvis med gånger och många sporter är ju bedömningar och tolkningar av regler.

Nu har ju juryn slagit fast att medaljerna ändras inte men att Batten ska få ett personligt straff för fadäsen med flaskan...

P paralun skrev:
Nejdå, det har hänt massvis med gånger och många sporter är ju bedömningar och tolkningar av regler.

Nu har ju juryn slagit fast att medaljerna ändras inte men att Batten ska få ett personligt straff för fadäsen med flaskan...
Snälla, sluta bara svamla om det här också

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane
Som gammal domare i olika sporter (dock inte mountainbike) så finner jag det uteslutet att man skulle ta hänsyn till en deltagares personliga problem. Vanligtvis finns ett antal olika bestraffningar man kan utdöma för olika regelbrott. I många fall kan domaren (eller en domargrupp) välja mellan olika straff, beroende på hur allvarlig förseelsen är. Jag är helt övertygad om att det inte bara fanns ett tänkbart straff för förseelsen och att man därför nöjde sig med böter. Att ta hänsyn till personliga på problem kommer skapa enorma problem för någon vill få lindrigare straff för att deras grannes hund gick bort för tre år sen...

• Gilla
Abies koreana och 3 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Som gammal domare i olika sporter (dock inte mountainbike) så finner jag det uteslutet att man skulle ta hänsyn till en deltagares personliga problem. Vanligtvis finns ett antal olika bestraffningar man kan utdöma för olika regelbrott. I många fall kan domaren (eller en domargrupp) välja mellan olika straff, beroende på hur allvarlig förseelsen är. Jag är helt övertygad om att det inte bara fanns ett tänkbart straff för förseelsen och att man därför nöjde sig med böter. Att ta hänsyn till personliga på problem kommer skapa enorma problem för någon vill få lindrigare straff för att deras grannes hund gick bort för tre år sen...
Konstigt resonemang av en gammal domare...Ska dom nu in och ta en flaska, så ska dom väl göra det?
Oavsett om dom har personliga problem?

Fairlane
Dan1891 Dan1891 skrev:
Konstigt resonemang av en gammal domare...Ska dom nu in och ta en flaska, så ska dom väl göra det?
Oavsett om dom har personliga problem?
Ja det är ju det jag säger. Man bryr sig inte om några personliga problem.

Däremot kan det finnas olika tänkbara straff att utdöma enligt regelverket, beroende på hur allvarligt själva regelbrottet bedöms vara, inte baserat på någons personliga problem.

• Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Ja det är ju det jag säger. Man bryr sig inte om några personliga problem.

Däremot kan det finnas olika tänkbara straff att utdöma enligt regelverket, beroende på hur allvarligt själva regelbrottet bedöms vara, inte baserat på någons personliga problem.
Ahhh, jag läste dig fel!
Då är vi helt ense här!

Snälla, sluta bara svamla om det här också
Jo men eftersom nu juryn slog fast medaljplaceringar så kan det ju inte vara något svammel!
Eller var det fel att någon inte protesterade? Eller att det enbart blev ett personligt straff för Batten?

https://sverigesradio.se/artikel/protest-kan-ge-rissveds-os-silver
Nederländskan Puck Pieterse blev fyra och kan därmed ta bronset om Batten diskas. Men Batten fick böter i stället och diskades inte, enligt nederländska källor till Radiosporten.

Svammlet är väl mer från regeltolkarna som tyvärr ofta är svenskar av någon anledning??

P paralun skrev:
Knappast någon diskning, alla domare vet ju Rissveds bakgrund med guld för åtta år sedan och sedan becksvart mörker, ett under att ta sig tillbaka
Men varför skulle Rissveds bakgrund spela in domarnas bedömning?
Sluta svamla!

• Haha
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Så Batten får böter. För att hon gjorde fel, men varför enbart böter, och inte diskning?

Antagligen för att det var en liten incident som inte gav någon fördel, eller bedömdes störa någon av de andra, dels för för att ingen lämnade in protest.
Precis som det finns olika straff beroende på vilket brott man begår.

• Gilla
tveksamt och 3 till
  • Laddar…
Antagligen för att det var en liten incident som inte gav någon fördel, eller bedömdes störa någon av de andra, dels för för att ingen lämnade in protest.
Precis som det finns olika straff beroende på vilket brott man begår.
OK....

Fairlane
Jag kan inte reglarna för mountainbike i OS (lite olika regler i olika tävlingar verkar det vara), men om man jämför med en annan sport, fotboll, så kan en fällning ge olika straff. Det kan bli frispark för motståndarna och dessutom gult eller rött kort för den som utfört fällningen, eller så släpper domaren frisparken och dömer fördel av boll. Inget konstigt med det. Däremot har jag aldrig hört talas om att domaren tar hänsyn till spelarnas eventuella privata problem "Den där fällningen skulle jag normalt gett rött kort direkt för, men det spelaren har haft det tufft på sistone så jag nöjer mig med en frispark".

Fairlane Fairlane skrev:
Jag kan inte reglarna för mountainbike i OS (lite olika regler i olika tävlingar verkar det vara), men om man jämför med en annan sport, fotboll, så kan en fällning ge olika straff. Det kan bli frispark för motståndarna och dessutom gult eller rött kort för den som utfört fällningen, eller så släpper domaren frisparken och dömer fördel av boll. Inget konstigt med det. Däremot har jag aldrig hört talas om att domaren tar hänsyn till spelarnas eventuella privata problem "Den där fällningen skulle jag normalt gett rött kort direkt för, men det spelaren har haft det tufft på sistone så jag nöjer mig med en frispark".
Jo men skilj på sporter där man kan blåsa av ett spel och utdela straff och sträcktävlingar.
Utan att rota i OS-historien samtliga bedrifter så blir ju domare olika påverkade av vilka som uppträder och vad de har i bagaget, sen mycket viktigt hur de uppträder och beter sig med konkurrenter och domare.
Sen är många regler bedömningar och tex Rissved skulle behöva göra något grovt fel för att straffas eftersom alla i mountainbike-kretsar vet vad hon gått igenom, så nog kan det blir olika bedömningar.

Hursomhelst helt rätt dömt och helt rätt att inte protestera men det verkar finnas en hel del extrema regeltolkare i Sverige som till varje pris inte kan se helheten utan enbart ser till enskilda regelfel, då blir det åt rättshaveristhållet.

Fairlane
P paralun skrev:
Hursomhelst helt rätt dömt och helt rätt att inte protestera men det verkar finnas en hel del extrema regeltolkare i Sverige som till varje pris inte kan se helheten utan enbart ser till enskilda regelfel, då blir det åt rättshaveristhållet.
Ingen har diskuterat om beslutet var rätt eller fel, vi kan helt enkelt inte reglerna. Det vi diskuterar är om olika regler gäller för olika tävlande baserat på deras privatliv. Det gör det givetvis inte enligt mig.

• Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo men skilj på sporter där man kan blåsa av ett spel och utdela straff och sträcktävlingar.
Utan att rota i OS-historien samtliga bedrifter så blir ju domare olika påverkade av vilka som uppträder och vad de har i bagaget, sen mycket viktigt hur de uppträder och beter sig med konkurrenter och domare.
Sen är många regler bedömningar och tex Rissved skulle behöva göra något grovt fel för att straffas eftersom alla i mountainbike-kretsar vet vad hon gått igenom, så nog kan det blir olika bedömningar.

Men snälla, är du riktigt klok?
Kan du ge ett enda konkret exempel på när en domare fattat ett beslut baserat på personliga svårigheter för en aktiv?
En domare som meddelar detta till media, en domarinstruktion som talar om detta, något.?

Annars tycker jag du kan sluta svamla och lämna den här tråden ifred, du har helt tydligt hoppat i galen tunna.
Eller som allra minst i alla fall hålla dig till något du faktiskt vet något om.

• Haha
  • Gilla
whak och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.