46 615 läst ·
32 svar
47k läst
32 svar
Orört trägolv under
Medlem
· Västra Götaland
· 96 inlägg
Även sånt kan gå att få lagat av en bra snickare. Eftersom jag inte är en sån kan jag inte förklara riktigt hur men jag har sett en beskrivning som i stora drag gick ut på att man använde överhandsfräs och gjorde en mall som man använde både för att fräsa hålet rent och för att fräsa till en lagningsbit. För den senare skulle man helst försöka få tag på gammalt virke så att lagningen smälter in bättre.Aktiveramera skrev:
Hej!
Jag har också bott på olika ställen där det funnits gran-golv som har varit fernissade under allt jox som folk har lagt dit sedan. De har upenbart vid något tillfälle använts som golv. Man kunde se att fernissan var bortnött där folk hade gått mest. (Lägenhet från 1947) Antar också att man se på hur de är spikade om de har varit tänkta att ha framme eller inte.
I vårt nuvarande hus (byggt 1938) är golven på övervåningen skråspikade i sponten så att spikarna inte syns och fernissade. Borde betyda att de har använts som golv. I vardagsrummen tunder parketten var planken smalare och spikade rakt uppifrån. Uppenbart aldrig använt som annat än undergolv.
I lägenheten nåtade, slipade och lackade jag ett av dessa fernissade golv. Det blev jättefint från början, men träet är mjukt och ömtåligt. Det blev många repor och märken på det golvet snabbt. Jag kommer inte att göra så igen. Tycker att det blir alldeles för mjukt och ömtåligt.
/pinebar
Jag har också bott på olika ställen där det funnits gran-golv som har varit fernissade under allt jox som folk har lagt dit sedan. De har upenbart vid något tillfälle använts som golv. Man kunde se att fernissan var bortnött där folk hade gått mest. (Lägenhet från 1947) Antar också att man se på hur de är spikade om de har varit tänkta att ha framme eller inte.
I vårt nuvarande hus (byggt 1938) är golven på övervåningen skråspikade i sponten så att spikarna inte syns och fernissade. Borde betyda att de har använts som golv. I vardagsrummen tunder parketten var planken smalare och spikade rakt uppifrån. Uppenbart aldrig använt som annat än undergolv.
I lägenheten nåtade, slipade och lackade jag ett av dessa fernissade golv. Det blev jättefint från början, men träet är mjukt och ömtåligt. Det blev många repor och märken på det golvet snabbt. Jag kommer inte att göra så igen. Tycker att det blir alldeles för mjukt och ömtåligt.
/pinebar
Kunde inte heller låta bli att komentera med våra erfarnheter
För att få en härdig yta som fortfarande ser oljad ut valde vi matt OSMO hårdvaxolja. Svindyrt literpris men dryg, lättarbetad och luktar ej som vanlig golvolja. Det bästa är dock att rödbetsfläckar, lingon, ketchup och vin går att torka bort !!!! Det ni
Vi slipade 85 m2 golv i 4 rum samt kök, vitlutade samt två lager hårdvaxolja.
Efter 1 1/2 år ser de fortfarande ut som nya. Köket däremot måste vi tänka om. Golvet är som föregående talare har nämnt för mjukt för det slit som blir i ett kök.
För att slippa skit i springorna la vi ner en transparent latexfog i samtliga springor (innan slipning). Då ser man fortfarande springorna men det blir mycket mer hygieniskt.
Ovan var faktiskt i ett Timell program för 2 år sedan och hittills så är vi nöjda :
För att få en härdig yta som fortfarande ser oljad ut valde vi matt OSMO hårdvaxolja. Svindyrt literpris men dryg, lättarbetad och luktar ej som vanlig golvolja. Det bästa är dock att rödbetsfläckar, lingon, ketchup och vin går att torka bort !!!! Det ni
Vi slipade 85 m2 golv i 4 rum samt kök, vitlutade samt två lager hårdvaxolja.
Efter 1 1/2 år ser de fortfarande ut som nya. Köket däremot måste vi tänka om. Golvet är som föregående talare har nämnt för mjukt för det slit som blir i ett kök.
För att slippa skit i springorna la vi ner en transparent latexfog i samtliga springor (innan slipning). Då ser man fortfarande springorna men det blir mycket mer hygieniskt.
Ovan var faktiskt i ett Timell program för 2 år sedan och hittills så är vi nöjda :
Vi hade också bra undergolv i barnens sovrum. 9-11 cm breda plank. Plastmattan försvann äntligen, under den en föregångare (tryckt trämönster på något svart, undrar vad det heter), och masonit.


I hallen var det redan framtaget. 11-14 cm breda,gulbetsat och lackat.

Men i vårt sovrum blev det problem. 7-9 cm breda, i dåligt skick, omspikat, reparerat.

Lustigt (men stor tur) att dom behöll kakelugnen men tog bort stenen framför. Måste lägga nåt över, och bara 21 mm att bygga på. Funderade på 14 mm tjockt furugolv, finns t ex på Byggmax till mycket bra pris - men håller det verkligen??
Vi ska inte ha parkett, så då får det väl annars bli laminat då. Suck.
Men kanske en bra temporär lösning....
Undrar också om det finns färdig plåt man kan lägga framför kakelugnen?
I hallen var det redan framtaget. 11-14 cm breda,gulbetsat och lackat.
Men i vårt sovrum blev det problem. 7-9 cm breda, i dåligt skick, omspikat, reparerat.
Lustigt (men stor tur) att dom behöll kakelugnen men tog bort stenen framför. Måste lägga nåt över, och bara 21 mm att bygga på. Funderade på 14 mm tjockt furugolv, finns t ex på Byggmax till mycket bra pris - men håller det verkligen??
Vi ska inte ha parkett, så då får det väl annars bli laminat då. Suck.
Men kanske en bra temporär lösning....
Undrar också om det finns färdig plåt man kan lägga framför kakelugnen?
Dom som säljer kakelugnar har garanterat färdiga plåtar och även sten att lägga framför. Glas kan väl oxå funka?! Men hittar du inte vad du vill ha kan du gå till en plåtslagare och få precis den form du vill med dina mått.drjukebox skrev:
Hej alla!
Någon som har bra tips på hur man lättast tar bort en limmad plastmatta från trägolv? Ja ni läste rätt, något nöt har limmat plastmattan direkt på trägolvet... Den sitter som berg och när man sliter i den följer en del träflisor med.
Tacksam för alla tips!
mvh /Danne J
Någon som har bra tips på hur man lättast tar bort en limmad plastmatta från trägolv? Ja ni läste rätt, något nöt har limmat plastmattan direkt på trägolvet... Den sitter som berg och när man sliter i den följer en del träflisor med.
Tacksam för alla tips!
mvh /Danne J
Jag har sett golvläggare använda en "motoriserad barkspade" (vet inte vad det heter :-[) när de tog bort limmad heltäckningsmatta på ett parkettgolvDanne J skrev:
Medlem
· Stockholms
· 977 inlägg
Ett sätt att kolla golvet är att kolla om golvet är skråspikat (dold spikning), något som man inte bör ha haft i åtanke att bemöda sig med för ett rågolv. Riktigt gamla golv med smidd spik kan vara slagna ovanifrån men golv som lagts med maskinellt tillverkad spik eller trådspik bör som sagt vara spikade i sponten.
Golv lagda med frisbräda bör även dessa anses som slutgiltigt golv och inte rågolv.
Bredden/dimmensionen på golvplanken bör även de kunna nyttjas för att se om golvets ålder stämmer överrens med huset.
Golv lagda med frisbräda bör även dessa anses som slutgiltigt golv och inte rågolv.
Bredden/dimmensionen på golvplanken bör även de kunna nyttjas för att se om golvets ålder stämmer överrens med huset.
Hej!
Är det någon som har bilder på ett gammalt råspont golv som han/hon har gjort i ordning?
slipat/lackat/lutat/oljad/målat eller vad man nu kan göra?
Berka: var det ett råspont golv nu oljade med hårdvakolja? Har du bilder?
Tack för hjälpen.
Jag har precis köpt ett hus från 1926 och det ligger råspont (furu) överallt. Hade varit perfekt om vi kan göra i ordning den .
Jag postar en bild själva imorgon.
Olivier
Är det någon som har bilder på ett gammalt råspont golv som han/hon har gjort i ordning?
slipat/lackat/lutat/oljad/målat eller vad man nu kan göra?
Berka: var det ett råspont golv nu oljade med hårdvakolja? Har du bilder?
Tack för hjälpen.
Jag har precis köpt ett hus från 1926 och det ligger råspont (furu) överallt. Hade varit perfekt om vi kan göra i ordning den .
Jag postar en bild själva imorgon.
Olivier
Jag hade inte vitmålat golvet, då förstör man ju hela grejen med ett gammalt trägolv. Skulle säkert bli jättefint om du slipar golvet och behandlar det.
Skulle kunna lägga upp bilder på vårt slipade trägolv som är behandlat, blir rätt snyggt om man gillar den typen av golv.
Skulle kunna lägga upp bilder på vårt slipade trägolv som är behandlat, blir rätt snyggt om man gillar den typen av golv.
