Skulle hälsa på en snickare en gång i hans verkstad. Han var inte där just då och istället började ett larm att tjuta. Först i lite lagom ljudnivå, men det blev högre och högre och ganska snart sådär olidligt genomträngande så att man helt enkelt var tvungen att gå ut.
Vem saluför ett sånt larm?

S Stefan555 skrev:
Skulle hälsa på en snickare en gång i hans verkstad. Han var inte där just då och istället började ett larm att tjuta. Först i lite lagom ljudnivå, men det blev högre och högre och ganska snart sådär olidligt genomträngande så att man helt enkelt var tvungen att gå ut.
Vem saluför ett sånt larm?
Tror att du kanske träffade på sirénen Inferno. Kallas även ljudbarriär.
Se: http://www.infernohome.se

Går att koppla till i princip alla larmsystem med sirenutgång.

När man sätter dessa brukar man låta dom gå igång på s.k. A-larm dvs först när minst två olika detektorer i systemet larmar, så har man en vanlig siren vid b-larm (bara en detektor larmar)

• Gilla
Stefan555
  • Laddar…
Ja inferno är högljudda, men i mitt tycke behövs dubbla sirener på den kraftigare inställningen och då blir det ganska dyrt... De riktar ljudet en hel del också så de bör riktas med lite eftertanke. Finns andra högljudda sirener till mer humana priser.

B barfotalasse skrev:
Finns andra högljudda sirener till mer humana priser.
Tips på andra sirener som är lika högljudda mottages gärna.

Jag hittade en bra video där olika sirener demas. Tror att jag tar och beställer en Inferno snart. Kanske en Klaxon Masterblaster också.
Sänk volymen först. Hoppa till 2:20.

I InsidersUnited skrev:
Jag har en sådan här utomhus, samtliga mina grannar har ringt mig när den gått igång... haha
Tänk bara på att kolla hur mycket din sirenutgång kan driva, är det på gränsen kan du behöva ett hjälprelä.

[länk]
Kan man koppla en sådan till Home Assistant på något sätt?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.